![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Asiaa maalauksestaTervehdys! Enpä oikein netin syövereistä löytänyt asiaa enkä viestiketjua automaalauksesta ja eri ongelmista, joten voisko olla jopa asiaa pitää ketjua yllä kun takuulla jokainen diy-automaalari painii kaikenlaisten ongelmien kanssa liki jokaisella maalauskerralla. Itse ainakin olen monesti vannottanut että maalattavat autot tulevat olemaan sellaisia että voi maalata teollisuusmaaleilla eikä jälkikään ole tärkeä, epäonnistumisia tulee nimittäin liki aina...ja v-käyrä on maalauksen lopussa korkealla. Kuitenkin taas pitäisi maalata vähän parempaa jälkeä vaihteeksi. Murheena on lähinnä epätasainen ruiskun viuhka. Vaikka maali on liki ohjeen mukaan ohennettu niin yläkannusta tuleva sumu on lievästi pulssimaista eikä tasaista pintaa tunnu saavan millään. Ruiskukin on ihan laadukas ja todella puhdas. Paineensäädin on kahvassa, joten painekaan ei pitäisi heitellä Mistä ongelma mahtaa saada alkunsa? Liikaa painetta ja liian sakea viskositeetti? Ruisku saa jostakin ilmaa (neulan juuresta?) Nyt pitäisi lakata, eikä ole oikein motivaatiota pilata sitä vaihetta kun se on muutenkin kyllin vaikeaa tämmöselle maalinvaluttajalle. TT
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
mikä ruisku? kompuran koko? letkun paksuus? vedenerottimen toiminta? paineen määrä?
ja ruiskun säädöt kohdallaan, itel tulee säädettyy maalauksen eri kerrosten välil mm.harson paksuuttaa ja viuhkaa mut ei oo tommosii ongelmii viel ollu.
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4 Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla -Dodge Ramcharger (offi-projekti) -Nissan Patrol SOA vm-88 -Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS" +liuta muita harraste ajoneuvoja WUOKSI OFFROAD |
#3
|
||||
|
||||
![]()
vaihtoehtoja ovat seuraavat:
-ilmasuutin löysällä -värisuutin löysällä -tai sit ilmanjakorengas viottunut(löytyy värisuuttimen takaa) ilma ja värisuutin pitää olla tiukasti kiinni. kaikki em. asiat voi tehdä myös sen että väri kuplii säiliössä. kokeile ensin kiristää se värisuutin ja ilmasuutin. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
oiskohan se vaa että et oo tarpeeks ohentanu sitä maalia.
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Tosi äijä maalaa telalla. Cruiseri tuli muinoin maalattua telalla. Melko karseen näköinen tuli. Ois toiseen kertaan pitänyt maalaa. En jaksanut. Caddyn kanssa maalasin telalla. Se oli alunperin jo niin sekasikiö eri maalivariaatioineen. Ostin Motonetin punaista panssarimaalia ja sitä suhasin pellin päälle. Tuli tosi hieno. Muutaman metrin päästä näytti hyvälle. Läheltä kun katselit niin olihan siellä valumia siellä täällä. Vedin vähän reilummalla kädellä maalia siihen. Oisko mennyt tunti pari aikaa kun hion pellit koneella karheaksi (mitään ruostetta jaksanut fixaa kun purkissa luki että voi maalaa ruosteen päälle
![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Jos ruisku sylkee maalia pulssittain niin yleensä silloin on joku löysällä ja ilmavuoto.
Monessa mallissa neulan kahvaosan rungon läpiviennissä on pitkulainen muoviholkki mikä kuuluu kiristää juuri sopivaan tiukkuuteen juntturamutterilla ja jos hiukankin löysässä niin tykyttää. Liika kiristys taas aiheuttaa neulan tahmaamisen. Itse uusin noin 10 käyttökerran jälkeen/välein tuon muoviholkin niin eipähän tarvii tapella sen kanssa.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Ja on vielä sellanen jotta pistoolin suodatin voi olla tukkoinen tai jos ja kun on säiliön pohjalla suodatin niin jos se on tukkoinen nii se alkaa pahasti tökkimään. Jos tuo on tukossa nii vaik kui löisit painetta nii homma ei skulaa
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Ei varsinaisesti liity tähän mutta tuossa telalla maalaamani käddyn maalipintaa
![]() ![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Hyviä vinkkejä, kiitosta vaan.
Itsekin tuota vähän liian sakeaa maalia ajattelin ja ei olisi ihme jos maali- tai ilmasuuttimen tiiviste / koneistus vähän voisi vuotaa. En saanut ilmasuutinta millään irti, on niin jumalaisen lujassa kun yritin. Ruisku on kyllä puhdas ja siisti,,,tosin ihmettelen että miksi suutin on niin piukassa, kaiketi jämähtänyt jotenkin. TT |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Niissä suuttimissa on yleensä vain koneistettu pinta ilman tiivistettä.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja ite oon vältelly semmosii ruiskuja mis on muoviosia, kerral ku ostaa kunnollisen ni hyväl huollol kestää vuosikymmeniä, oma ruisku on jo 12v eikä oo ollu ongelmia ![]()
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4 Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla -Dodge Ramcharger (offi-projekti) -Nissan Patrol SOA vm-88 -Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS" +liuta muita harraste ajoneuvoja WUOKSI OFFROAD |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Liian paksu maali voi tehä kaikenlaista. Joskus huomasin että paksu maali tukkii säiliön ilmareijän helposti joka alkaa sitten osaltaan tökkiin maalintuloa. Kannattaa myös sihdata maali kun lataa säiliöön, jos siellä säiliön juuressa on se pikkusihti niin sen heittäisin heti hevonvitunkuuseen.
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
Lainatakseni tätä threadia kysyisin että missä lämpötiloissa kannattaa vielä koittaa ruveta maalaushommiin? Ruiskulla pitäis maalata ja maalit on automaalit nettisivuilta mipa akryyliväriä. Maaleissa ei lukenu mitään minimi lämpötilaa mutta ruiskukitissä luki et pitäis olla vähintään 15c. Onko kovin tarkkoja noista lämpötiloista?
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
ekaan kysymykseen vielä...
-säiliön kannessa oleva korkki josta saa korvausilman, onhan se ihan pieni reikä siinä korkissa auki..? -maalikannussa jos on pohjassa sihti, niin onhan sihti puhdas..? maalausläpötiloista: viileässä kun mennään alle 15 asteen on maali huomattavasti herkempää valumaan ja toisekseen kiilto kärsii kun helposti ottaa kosteuden pintaan, voi jopa mennä täysin mataksi. |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Saiskos tänne myös vinkkejä/kokemusta pensseli- ja telamaalauksesta (maalit, ohennus, mitkä sudit/telat on tarpeeksi laadukkaita jne) ?
Kiinnostaisi...
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Teollisuusmaaleja sivuilma ruiskulla suihkiessa saa toisia värejä ohentaa aika paljonkin, jotkut maalit ovat sellasta siirappia, että maalin rakenne ei muuten hajoa tai ainakin vaatii jo jonkun kokosta suutinta. Korkeapaineella suihkiessa ei tietenkään tarvi niin paljoa lantrata.
Entisessä duunissa kun tuli jonkun verran sutattua väriä niin huomas hyvin maalien ominaisuuksien jäävän huonoksi väärillä vehkeillä. Ensin oli sellanen max 60 bar syöttöpaineella oleva korkkari ja sillä kun veti teknodur combia, niin seuraavana päivänä oli pinta hiukan nahkea. No sitten tuli 190 bar asti riittävä mylly, niin kas kummaa sama maali alkoikin kuivua jo saman päivän aikana ja oli muutenkin aivan eri maailmasta suihkuttaa ja ihan samoilla suhteilla niitä tuli sotkettua. Pääasiassa tuli maalailtua temadur 20 ja ne on mukavia ja helppoja maaleja sutata. Tulihan noita joskus hätäpäissään joku pikku suihkasu tehtyä yläkannullakin eikä siinäkään mitään ongelmia ollu.
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
#17
|
||||
|
||||
![]()
jos on ruiskukitti käytössä niin imee yleensä kosteuden kun pesusieni ei kannata kosteassa/viileässä maalata. ruiskukitin päälle heti kun mahd. niin joku eristeväri päälle ettei ime kosteutta. maalauslämpötila olis pääsääntöisesti optimi n. 18-20 astetta.
|
#18
|
|||
|
|||
![]()
Jees eli tainnu sitte maalauskelit olla menny jo kun ei tota lämmintä tallia ole
![]() |
#19
|
|||
|
|||
![]()
Tiedä kylmästä mutta nuo kovetteet tuntuu kovettuvan ihan yksinkin jos pääsee ilman kanssa tekemisiin.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#20
|
|||
|
|||
![]()
sen verran on kuitenkin maalauskokemusta ja epäonnistumisia että kaikki mahdollinen kannattaa eliminoida pois ja silti epäonnistuu....eli lämpöä pitää olla aina kylliksi ja ilmankosteus ehdottomasti alas. Kosteus tekee kaikenlaista tepposta!
Maalaukset on maalattu ja lakkaus lakattu. Pieleenhän lakkaus meni, kun lakka lieni hieman liian sakeaa, ruiskun pienehköön suuttimeen nähden...joten pinnasta tuli vähän kraaterimaista. Voinko ihan huoletta lakata ilman hiontaa päälle lisää ohuempaa lakkaa, että pinta edes hieman paranisi? Vai pitääkö sitä kevyesti hioa? Käsittääkseni siihen voisi lisätä uuden kerroksen, kun pinta on uusi ja vasta kuivunut, puhdas ja rasvaton. TT |
#21
|
|||
|
|||
![]()
Aina välihionta kuivuneelle pinnalle että tarttuu kunnolla. Esim karhunkielelellä mutta jos on pahasti appelsiinia niin melkein vähän santapaperia 800-1000 märkänä.
Ja jos autoa lakkailee siihen tarkoitukseen tehdyllä lakalla niin sitä voi kyllä melko reilulla kädellä vedellä, ei valu helposti, pintaa kannattaa vähän katella miten se tasoittuu ja sen mukaan vetää lisää, ei ihan hirveesti tarvi ohennella max. 10% |
#22
|
|||
|
|||
![]()
No laitoin tuon paikoittaisen appelsiinilakan liian vähäisen ohentamisen syyksi kun ohjeessa oli että max. 10 % ohennetta mutta vedin ilman ohennusta koska varmasti yhteensopivaa ohenninta ei ollut käytettävissä. Jouduin nostamaan painetta ja se vain tuntui lisäävän kraateroitumista ja levitti myös sumuharsoa ikävästi. Pienemmällä paineella ja vähemmällä lakkamäärällä ei sitten vain tavaraa tullut kovin tehokkaasti ja se alkoi vaatia kovin vakaata sumutuskättä... näin ne kokemattomat turaa...mutta oppia ikä kaikki.
TT |
#23
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4 Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla -Dodge Ramcharger (offi-projekti) -Nissan Patrol SOA vm-88 -Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS" +liuta muita harraste ajoneuvoja WUOKSI OFFROAD |
#24
|
|||
|
|||
![]()
no nyt kävi niin, että kun osat oli pultattu autoon paikalleen, niin rasviksella vetäisin ja polyliinalla vaan ja sitten uusi kerros lakkaa päälle 10% ohennettuna. Appelsiinipinta parani paljon ja hommasta tuli auton hintaan nähden täysin siedettävä lopputulos. Luulisin että seuraava maalaus sujuisi jo vähän paremmin, mutta taidan jatkossakin tyytyä uretaanimaaleihin. Ne on enempi mun luonteelle ;-)
TT |
#25
|
||||
|
||||
![]()
liuotin ohenteiset maalit ja yms tykötarpeet ei ole yleensä kylmän/pakkasen arkoja. vesipohjaiset maalit ja yms. ovat sitten jo kylmälle arkoja.
mitä vähemmän esim. kovetetta jää pulloon niin sen nopeammin se kuivaa. muovipurkeissa ja pulloissa maali ja kovetteet kuivaa nopeammin koska muovi itsessään hengittää jonkin verran. paras säilyvyys olis metalli purkissa/astiassa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
verhoilu asiaa | sos | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 17.04.2013 20:05 |
Asiaa paskasta? | Lehis | Chit-Chat | 24 | 14.01.2011 11:21 |
Hilux asiaa | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 08.09.2010 16:18 |
Auton katon maalauksesta kysymyksiä | Timo_L | Tekniikka & Jutustelu | 27 | 03.03.2010 07:07 |
Maalauksesta ja maaleista. Neuvoja tarvitaan. | jappe | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 30.07.2009 22:56 |