Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.08.2014, 13:10
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.204
Perusasetus

Hj60 kulutus konsteja


Tuo kaivinkonehuoltoauto meinaa syödä vähän turhan paljon. Kilometrejä tulee sen 150-250 joka päivä ja aina menee 13l/100km vaikka kuinka nätisti koittaa ajaa. Renkaina 235/85 R16 ja kone hyvässä tikissä, on vetoja sen mitä noissa kuuluukin olla, ei lyö mustaa eikä syö öljyä. Pakko saada kulutusta pienemmäksi kun tuolla scottsdalella hj60 koneella ja th700 pääsee kymppiin
Mitäs konstailuja löytyis tuohon kulutuksen pienentämiseen, jopa tehonmenetyksen kustannuksella?
Turbotusprojekti ei oo tässä vaiheessa realistinen ajatus kun autoa kuitenkin tarvitaan joka päivä.

__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.08.2014, 13:13
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Eikai tuosta paljoa pois saa, mutta perusjutut, suuttimet, putsarit, ajoitus, voimansiirron öljyt ja renGaspaineet kuntoon aluks
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.08.2014, 13:34
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

Ja yks tärkeä pumpun ajotus, mutta ei liene kaukana jos pelaa kunnolla.
Tukossa oleva pakoputki nostaa tiisseli mersussaki litralla kulutusta vaikka tehossa sitä ei huomaa.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.08.2014, 15:01
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.204
Perusasetus

Ajonopeus ei ylitä 80 ja isäntä ei kyllä pahemmin kiihdyttele. Uskon että nyt on tekniikasta kyse. Ja tääläpäin kun ajaa kaheksaakymppiä niin et varmasti aja kenenkää persuuksis kiinni

Nuo rengaspaineet ajotavat ilmanputsarit ym nyt on ihan peruskauraa minkä idioottikin ymmärtää, nyt on jostain muusta kyse kun munki hj vei sen 12-14 vaikka syöttöjä oli lisätty,33 renkaat alla ja kiihdytin aina täysiä.

Putsarit ja öljyt katottu kuntoon mutta suutinmökät vois tietysti heittää tankkiin.

Tuota ennakkoa vois kattoa vaikka kuulostaa korvaan hyvältä, scottsissa taasen on vähän liian myöhäsellä ku käy niin pehmeesti ja vaikee saada päästöistä läpi.

Tuo pakoputki ainakin pitää käydä läpi kun sen on joku kötöstelly miten sattuu kun on vähä kaikenkokosta putkea ja 90 kurveja.
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja

Viimeksi muokannut Häänrik : 19.08.2014 15:08
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.08.2014, 15:25
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

No isompaa rengasta,turbo kylkeen, ja syötöt tappiin niin sitte menee alta kympin...

Syöttöpumpun kalvo jos laskee läpi niin se lisää osakaasu syöttöä ja kun ilmaa ei tule samassa suhteessa niin...

Mutta joo. Jos kilsoja alkaa olla niin pumppu ja suutin remppa lienee paikallaan. Ja säästyneillä rahoilla voi sitten käydä vaikka pitsalla.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.08.2014, 17:17
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.204
Perusasetus

Tuossa vähä tutkin niin pakoputki ok paluuletkut ei vuoda ja tsillee. Samalla huomasin että tosta syöttöpumpun kalvon kannesta oli yks ruuvi pyöriny auki ja 2 vähän löysällä. Kirrasin ne ja kattoo oliko vaikutusta mihinkään.
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.08.2014, 20:04
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E on kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.730
Perusasetus

oma hj60 12h-t syöttöpumpulla ja turbo+cooleri, niin menee matka ajossa 35" mt renkailla ja 4,11 perillä johki 12L. jopa 38,5x14,5 tsl pääsee alle 15L matka ajoo. vakio perillä ja sirkelinterillä en uskois 10L olevan kaukana. varmaan alleki jos ajais jotain pappavauhtia 70-80km/h

ja konetta on kuristamassa duunattu ct26. turbojakin sais nykyään parempina ettei pakokaasujarruttais koko aikaa niin paljoo...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.08.2014, 21:14
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.809
Perusasetus

Mulla oli aikoinaan käyttöautona pitkä 3.3td patrolli.vei ostaessa 31" noin 14l/100km.korotin ja laitoin 35"kulutus nous 15-16l. Viimeisinä aikoina 35" renkailla meni matka ajossa kun malttoi ajaa 80kympppiä niin meni juuri alta 10l/km. Siihen oli laitettu iso cooleri putkisto.suuttimet.turbo vaihdettu ja pumppua ite koplattu.

sama vaikutus on noissa nykyisissä käyttö suburbaneissa mitä enenmän ottaa voimaa niin vähemmän menee ainetta.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.08.2014, 21:38
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Mitkäs renkaat siinä on alla? Hiluksin alla 235/75x16 Saharat nosti kulutusta vain 2-3l/100km vrt. talvi 205x16...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.08.2014, 23:30
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Arvailua ja ...


Ensiksi nuo renkaat; niiden kehä on niin paljon suurempi, että lähes/noin 10% kasvusta selittyy sillä, jos puhutaan matkamittarikilometreista.

Ja mikä on k.o auton normaalipaino? jos max nopeus on 80 km/h ja painoa esim. lähempänä 3 tonnia kuin 2:ta, niin nuo 235/85-16 renkaat senverran isot/raskaasti rullaavat, että 102 hv vapari HJ ei välttämättä kaipaa 5. vaihdetta....
Mutta: mitä on rengaspaineet? vajaa 2 kg on leppoinen ajaa, ja 4,5 kg tuntee asfaltin katkeamat... ja kulutuksessa on tosiaankin eroa!

ja tekniikkaan: tuo 2H on tosiaankin wanhaa tekniikkaa (vanhempi n.35v ja uudempi n.30v...) ja nuo koneethan perinteisesti kukkuu ajasta ikuisuuteen; vaikka huolto on vain öljynvaihto+ suodattimet. Siis milloin suihkut/suihkunkärjet on testattu/vaihdettu? milloin syöttöpumppu on ajoitettu/ennakon säätö tarkistettu tms.... ?
Tuo 2H "maamoottori" ei ole mikään taloudellisuus ihme, esim. 12H-T (siis hj-61 kone) kulkee pienemmällä kulutuksella, vaikka "yrittämistä" enemmän.
-> siis mittarivirhe +1 litra; leveät, pienipaineiset renkaat +1 litra; Wanha tekniikka vähintään +1 litra.....
Mutta helpoin ratkaisu on se yleisin: "Muistetaan väärin" ja se oikea ratkaisu: kulutus on pieni tekijä autoilun kuluissa, ja toimintavarmuus K.O käytössä tärkeää...
Siis kannatta miettiä kokonaisuutta; pavunlaskijat laskee max. riskin mukaan tms?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 20.08.2014, 09:08
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.003
Perusasetus

Ainakin omassa Hiluxissa on 235/85/16 Hakkapeliitoin iso ero rullaavuuten sen mukaan mitä rengaspainetta käyttää. Aika kevyttä kulkua oli kun takana 4 ilmakehää ja edessä 3,5.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 20.08.2014, 10:00
Ponssekuski:n Avatar
Ponssekuski Ponssekuski ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 06.01.11
Sijainti: Siilinjärvi
Viestit: 720
Perusasetus

Varmaan ilmanvastuskerroinkin pykälän kasvanut vakiosta..
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 20.08.2014, 10:45
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Turbo kylkeen ja oikein maltilliset ahdot. Putkisto kans vähän hengittävämmäksi.

Toimii ainakin B-koneessa.
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 20.08.2014, 11:09
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.875
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
No isompaa rengasta,turbo kylkeen, ja syötöt tappiin niin sitte menee alta kympin...
Vaikka vielä ei ole virallista mittausta tehty niin epävirallisen kokemuksen perusteella itsellä nousi kulutus aika reilusti tuon rengasvaihdon seurauksena. Alunperin alla oli siis tuollaiset perus katusliksit kokona 235/65-17. Nyt alla on AT kuvioinen rengas koossa 265/65-17. Meno puolessa huomaa myös että isompien renkaiden myötä ei tahdo lähteä niin hyvin. Pienemmillä renkailla tuo lähti tyhjäkäynnillä aina eteenpäin mateleen todella herkästi. Nyt isommilla renkailla ei tee tuota. Rengaspaineet nostin 3.8 että rullais paremmin.

Eli en voi suositella isompia renkaita jos haluaa säästää polttoainetta Sen sijaan vaihda renkaiksi katusliksit isoilla paineilla. Alkuperäinen rengaskoko on kait 195-15? Joten kapeampaa rengasta vaan alle katukuviolla.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 20.08.2014, 14:45
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.204
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ensiksi nuo renkaat; niiden kehä on niin paljon suurempi, että lähes/noin 10% kasvusta selittyy sillä, jos puhutaan matkamittarikilometreista.

Ja mikä on k.o auton normaalipaino? jos max nopeus on 80 km/h ja painoa esim. lähempänä 3 tonnia kuin 2:ta, niin nuo 235/85-16 renkaat senverran isot/raskaasti rullaavat, että 102 hv vapari HJ ei välttämättä kaipaa 5. vaihdetta....
Mutta: mitä on rengaspaineet? vajaa 2 kg on leppoinen ajaa, ja 4,5 kg tuntee asfaltin katkeamat... ja kulutuksessa on tosiaankin eroa!

ja tekniikkaan: tuo 2H on tosiaankin wanhaa tekniikkaa (vanhempi n.35v ja uudempi n.30v...) ja nuo koneethan perinteisesti kukkuu ajasta ikuisuuteen; vaikka huolto on vain öljynvaihto+ suodattimet. Siis milloin suihkut/suihkunkärjet on testattu/vaihdettu? milloin syöttöpumppu on ajoitettu/ennakon säätö tarkistettu tms.... ?
Tuo 2H "maamoottori" ei ole mikään taloudellisuus ihme, esim. 12H-T (siis hj-61 kone) kulkee pienemmällä kulutuksella, vaikka "yrittämistä" enemmän.
-> siis mittarivirhe +1 litra; leveät, pienipaineiset renkaat +1 litra; Wanha tekniikka vähintään +1 litra.....
Mutta helpoin ratkaisu on se yleisin: "Muistetaan väärin" ja se oikea ratkaisu: kulutus on pieni tekijä autoilun kuluissa, ja toimintavarmuus K.O käytössä tärkeää...
Siis kannatta miettiä kokonaisuutta; pavunlaskijat laskee max. riskin mukaan tms?
Renkaat mainittu alussa, eli tosi kapeet ja ihan katukuviolla. Kulutus mitattu gps:llä. Kattoo miten tuo löysttyny ap koppa vaikutti, kuulemma vetää ainakin paremmin nyt.
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 26.08.2014, 16:31
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Se on kai nelilovinen?
Mitä kierrokset ajonopeudella?

Kammiokoneen hyötysuhde taitaa heiketä kierrosten myötä nopeammin kuin suoran?
Mulla 5vturbon kulutus nousi merkittävästi tiheiden perien myötä, vaikka 80kmh moottori välillä jarruttaakin niin ahdot on yli 0,5b. Koneen pyöritys 2500rpm on raskasta .
Sulla kai kierrokset paljon vähemmän?

Mulla noilla kierroksilla 33" renkailla kulutus n 11-12 sekalaisessa säästöajossa. Jos yhtään kiihdyttelee niin 13-14l. Jos suuttimet kuseksii niin kulutus varmasti kasvaa, se kai näkyy savuna?
Onko vaihteisto ja perät hiljaiset?
Paska perä kuumenee ja voi viedä ylimääräistä?

Kaikki ei voi olla tikissä ja kokonaisuus ratkaisee. Jos jarrut laahaa, vaihteisto ulvoo, perät kiehuu ja suuttimet kusee niin kulutus lopulta kasvaa.
Pehmeät renkaat vaikuttaa pirusti mutta jos maantiekumit niin joku muu..
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.

Viimeksi muokannut helmapelti : 26.08.2014 16:33
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 26.08.2014, 19:51
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.204
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Se on kai nelilovinen?
Mitä kierrokset ajonopeudella?

Kammiokoneen hyötysuhde taitaa heiketä kierrosten myötä nopeammin kuin suoran?
Mulla 5vturbon kulutus nousi merkittävästi tiheiden perien myötä, vaikka 80kmh moottori välillä jarruttaakin niin ahdot on yli 0,5b. Koneen pyöritys 2500rpm on raskasta .
Sulla kai kierrokset paljon vähemmän?

Mulla noilla kierroksilla 33" renkailla kulutus n 11-12 sekalaisessa säästöajossa. Jos yhtään kiihdyttelee niin 13-14l. Jos suuttimet kuseksii niin kulutus varmasti kasvaa, se kai näkyy savuna?
Onko vaihteisto ja perät hiljaiset?
Paska perä kuumenee ja voi viedä ylimääräistä?

Kaikki ei voi olla tikissä ja kokonaisuus ratkaisee. Jos jarrut laahaa, vaihteisto ulvoo, perät kiehuu ja suuttimet kusee niin kulutus lopulta kasvaa.
Pehmeät renkaat vaikuttaa pirusti mutta jos maantiekumit niin joku muu..
No sehän täs onki hauskaa kun käy tosi komeesti ja toimii muutenkin hyvin. Kierroksia en nyt muista mutta haettiin matalempia kierroksia tuolla rengastuksella kasvattamalla kehää mutta ei ollut vaikutusta. Lorottelin suuttimenpuhdistusmökät tankkiin ja korjasin syöttöpumpun alipainevuodon joten katsotaan kuinkä käy.
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 26.08.2014, 21:01
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.060
Perusasetus

Ennakot kohilleen, se taitaa lisäks tollanen 2H tykätä ennemmin kierroksista kun isolla vaihteella vedättämisestä. Kierroksilla tulee ennakkoo enempi ja hyötysuhde paranee.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
kulutus wuntzikka Tekniikka & Jutustelu 24 19.03.2011 23:23
RJ:n kulutus RJ70 Tekniikka & Jutustelu 2 26.01.2008 19:00
Kulutus kuriin... Reetu Linkit 1 13.09.2007 22:37
LJ:n kulutus Setä Tekniikka & Jutustelu 29 17.05.2005 07:53
Ajonesto & kulutus Firebird Vuosimallit 1984-1996 7 02.06.2004 14:23


Sivu luotu: 05:08 (GMT +2).