![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Hj60 kulutus konstejaTuo kaivinkonehuoltoauto meinaa syödä vähän turhan paljon. Kilometrejä tulee sen 150-250 joka päivä ja aina menee 13l/100km vaikka kuinka nätisti koittaa ajaa. Renkaina 235/85 R16 ja kone hyvässä tikissä, on vetoja sen mitä noissa kuuluukin olla, ei lyö mustaa eikä syö öljyä. Pakko saada kulutusta pienemmäksi kun tuolla scottsdalella hj60 koneella ja th700 pääsee kymppiin ![]() Mitäs konstailuja löytyis tuohon kulutuksen pienentämiseen, jopa tehonmenetyksen kustannuksella? Turbotusprojekti ei oo tässä vaiheessa realistinen ajatus kun autoa kuitenkin tarvitaan joka päivä.
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Eikai tuosta paljoa pois saa, mutta perusjutut, suuttimet, putsarit, ajoitus, voimansiirron öljyt ja renGaspaineet kuntoon aluks
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ja yks tärkeä pumpun ajotus, mutta ei liene kaukana jos pelaa kunnolla.
Tukossa oleva pakoputki nostaa tiisseli mersussaki litralla kulutusta vaikka tehossa sitä ei huomaa.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan! ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ajonopeus ei ylitä 80 ja isäntä ei kyllä pahemmin kiihdyttele. Uskon että nyt on tekniikasta kyse. Ja tääläpäin kun ajaa kaheksaakymppiä niin et varmasti aja kenenkää persuuksis kiinni
![]() Nuo rengaspaineet ajotavat ilmanputsarit ym nyt on ihan peruskauraa minkä idioottikin ymmärtää, nyt on jostain muusta kyse kun munki hj vei sen 12-14 vaikka syöttöjä oli lisätty,33 renkaat alla ja kiihdytin aina täysiä. Putsarit ja öljyt katottu kuntoon mutta suutinmökät vois tietysti heittää tankkiin. Tuota ennakkoa vois kattoa vaikka kuulostaa korvaan hyvältä, scottsissa taasen on vähän liian myöhäsellä ku käy niin pehmeesti ja vaikee saada päästöistä läpi. Tuo pakoputki ainakin pitää käydä läpi kun sen on joku kötöstelly miten sattuu kun on vähä kaikenkokosta putkea ja 90 kurveja.
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja Viimeksi muokannut Häänrik : 19.08.2014 15:08 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
No isompaa rengasta,turbo kylkeen, ja syötöt tappiin niin sitte menee alta kympin...
![]() ![]() Syöttöpumpun kalvo jos laskee läpi niin se lisää osakaasu syöttöä ja kun ilmaa ei tule samassa suhteessa niin... Mutta joo. Jos kilsoja alkaa olla niin pumppu ja suutin remppa lienee paikallaan. Ja säästyneillä rahoilla voi sitten käydä vaikka pitsalla.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tuossa vähä tutkin niin pakoputki ok paluuletkut ei vuoda ja tsillee. Samalla huomasin että tosta syöttöpumpun kalvon kannesta oli yks ruuvi pyöriny auki ja 2 vähän löysällä. Kirrasin ne ja kattoo oliko vaikutusta mihinkään.
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja |
#7
|
||||
|
||||
![]()
oma hj60 12h-t syöttöpumpulla ja turbo+cooleri, niin menee matka ajossa 35" mt renkailla ja 4,11 perillä johki 12L. jopa 38,5x14,5 tsl pääsee alle 15L matka ajoo. vakio perillä ja sirkelinterillä en uskois 10L olevan kaukana. varmaan alleki jos ajais jotain pappavauhtia 70-80km/h
![]() ja konetta on kuristamassa duunattu ct26. turbojakin sais nykyään parempina ettei pakokaasujarruttais koko aikaa niin paljoo... |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Mulla oli aikoinaan käyttöautona pitkä 3.3td patrolli.vei ostaessa 31" noin 14l/100km.korotin ja laitoin 35"kulutus nous 15-16l. Viimeisinä aikoina 35" renkailla meni matka ajossa kun malttoi ajaa 80kympppiä niin meni juuri alta 10l/km. Siihen oli laitettu iso cooleri putkisto.suuttimet.turbo vaihdettu ja pumppua ite koplattu.
sama vaikutus on noissa nykyisissä käyttö suburbaneissa mitä enenmän ottaa voimaa niin vähemmän menee ainetta. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Mitkäs renkaat siinä on alla? Hiluksin alla 235/75x16 Saharat nosti kulutusta vain 2-3l/100km vrt. talvi 205x16...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#10
|
|||
|
|||
![]() Arvailua ja ...
Ensiksi nuo renkaat; niiden kehä on niin paljon suurempi, että lähes/noin 10% kasvusta selittyy sillä, jos puhutaan matkamittarikilometreista.
Ja mikä on k.o auton normaalipaino? jos max nopeus on 80 km/h ja painoa esim. lähempänä 3 tonnia kuin 2:ta, niin nuo 235/85-16 renkaat senverran isot/raskaasti rullaavat, että 102 hv vapari HJ ei välttämättä kaipaa 5. vaihdetta.... Mutta: mitä on rengaspaineet? vajaa 2 kg on leppoinen ajaa, ja 4,5 kg tuntee asfaltin katkeamat... ja kulutuksessa on tosiaankin eroa! ja tekniikkaan: tuo 2H on tosiaankin wanhaa tekniikkaa (vanhempi n.35v ja uudempi n.30v...) ja nuo koneethan perinteisesti kukkuu ajasta ikuisuuteen; vaikka huolto on vain öljynvaihto+ suodattimet. Siis milloin suihkut/suihkunkärjet on testattu/vaihdettu? milloin syöttöpumppu on ajoitettu/ennakon säätö tarkistettu tms.... ? Tuo 2H "maamoottori" ei ole mikään taloudellisuus ihme, esim. 12H-T (siis hj-61 kone) kulkee pienemmällä kulutuksella, vaikka "yrittämistä" enemmän. -> siis mittarivirhe +1 litra; leveät, pienipaineiset renkaat +1 litra; Wanha tekniikka vähintään +1 litra..... Mutta helpoin ratkaisu on se yleisin: "Muistetaan väärin" ja se oikea ratkaisu: kulutus on pieni tekijä autoilun kuluissa, ja toimintavarmuus K.O käytössä tärkeää... Siis kannatta miettiä kokonaisuutta; pavunlaskijat laskee max. riskin mukaan tms? |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Ainakin omassa Hiluxissa on 235/85/16 Hakkapeliitoin iso ero rullaavuuten sen mukaan mitä rengaspainetta käyttää. Aika kevyttä kulkua oli kun takana 4 ilmakehää ja edessä 3,5.
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Varmaan ilmanvastuskerroinkin pykälän kasvanut vakiosta..
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
Turbo kylkeen ja oikein maltilliset ahdot. Putkisto kans vähän hengittävämmäksi.
Toimii ainakin B-koneessa.
__________________
- eskimo kaenuusta |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Eli en voi suositella isompia renkaita jos haluaa säästää polttoainetta ![]() |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Se on kai nelilovinen?
Mitä kierrokset ajonopeudella? Kammiokoneen hyötysuhde taitaa heiketä kierrosten myötä nopeammin kuin suoran? Mulla 5vturbon kulutus nousi merkittävästi tiheiden perien myötä, vaikka 80kmh moottori välillä jarruttaakin niin ahdot on yli 0,5b. Koneen pyöritys 2500rpm on raskasta . Sulla kai kierrokset paljon vähemmän? Mulla noilla kierroksilla 33" renkailla kulutus n 11-12 sekalaisessa säästöajossa. Jos yhtään kiihdyttelee niin 13-14l. Jos suuttimet kuseksii niin kulutus varmasti kasvaa, se kai näkyy savuna? Onko vaihteisto ja perät hiljaiset? Paska perä kuumenee ja voi viedä ylimääräistä? Kaikki ei voi olla tikissä ja kokonaisuus ratkaisee. Jos jarrut laahaa, vaihteisto ulvoo, perät kiehuu ja suuttimet kusee niin kulutus lopulta kasvaa. Pehmeät renkaat vaikuttaa pirusti mutta jos maantiekumit niin joku muu..
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. Viimeksi muokannut helmapelti : 26.08.2014 16:33 |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Ennakot kohilleen, se taitaa lisäks tollanen 2H tykätä ennemmin kierroksista kun isolla vaihteella vedättämisestä. Kierroksilla tulee ennakkoo enempi ja hyötysuhde paranee.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
kulutus | wuntzikka | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 19.03.2011 23:23 |
RJ:n kulutus | RJ70 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 26.01.2008 19:00 |
Kulutus kuriin... | Reetu | Linkit | 1 | 13.09.2007 22:37 |
LJ:n kulutus | Setä | Tekniikka & Jutustelu | 29 | 17.05.2005 07:53 |
Ajonesto & kulutus | Firebird | Vuosimallit 1984-1996 | 7 | 02.06.2004 14:23 |