![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Rangeen tehokkaampi jarrutehostin?Moi, millaisia vaihtoehtoja on saada Rangeen alkuperäistä parempi jarrutehostin? Eli enempi painetta jarrunesteelle. -Paavo
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
eikös pääsylinterin halkaisijaa muuttamalla saa painetta tai tuottoa muutettua.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tehokkaampi (isompi) tehostin tilalle, tai muutat polkimen nivelpistettä yläpäästä hiukan alemmas
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Jenkkiautoissa käytetty hydrobooster tehostin?
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Mitäs leimasetä sanoo kun otteessa lukee NAP? Jos kyseessä leimapeli???
Mites Defen jarrut, sais etupäästä ne toiset letkut poistettua. Ja pääsylkkäkin olis huomattavan paljon isompi!
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Saako kysyä minkä takia? Vai onko nää siihen porttaalivehkeeseen?
Mitä jos vaan kasvattais alipainetta tehostajalla? Laittas näistä uudemmista volvoista 2kpl sähkötoimisia alipainepumppuja ja kerääjäsäiliön väliin niin tulee kummasti herkemmät jarrut? Roverin V8si tekee vakiona about -0.6bar alipainetta kun tommonen sähkönen pumppu imee -0.9bar.. 2lla pumpulla pystyy pumppailla hyvin jarruja, tai 1 pumppu ja säiliö väliin.. Isompi pääsylinteri taas tekee raskaamman polkimen.. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Eikös tuo Rangen orggis ole jo sinänsä aika vankka? Että täytynee yhtyä Kokkolanpojan viestiin. Meinaan vaan sitä, että Rangen orggis jarrumäntäpinta-ala taitaa olla jo itsessään aikalailla suurimmasta päästä. Ja eikö sulla ole pienemmät satulat kuin orggikset..? Toisekseen kun lukotkin toimii alipaineella niin ei välttis jarruille enää paljoa jää. LT95 yhteydessäkin huomaa jarruissa selvästi sen, kun laittaa keskilukon päälle. Ehkä? |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Onko sulla 2-kalvoinen tehostin? Rumpujarrut? Hankit sinne vielä 109 V8 pääsylinterin kaveriksi niin alkaisiko sitten toimimaan
__________________
-kari- FS Motorsport ry |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
ps vai kasvaako sittenki, jos pumput kytkee peräkkäin?
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Siihen porttaalikikottimeen joo.
Isoin ongelma on kuormurin lavalta ajo, eli automatic korotettu tyhjäkäynti kylmälle koneelle (reilusti tonni, melkein puolitoista?), alhaalta pitävä tubiini, lyhyet välitykset ja alamäkeen pakki päällä peruutus. Jarrua saa polkea melko terhakkaasti, jos haluaa vaikka auton pysäyttää keskelle ramppeja. Asfaltilla ei saa maastorenkailla ja -paineilla etupyöriä lukkoon jarrupainesäätimen tieasennossa, maastoasennossa (taaksekin täydet paineet) ja keskilukko päällä saattais mennäkin (molemmat päät siis sitten samaan aikaan), ei vaan ole tullut kokeiltua. Vaihtoehdot: - jysäkämpi tehostin; tätä siis ekana haen, eli isompi ja/tai enemmän alipainetta - pienempi pääsylinteri, en tykkää tästä ihan kamalasti - erilainen/parempi poljinvoima, en ehkä ihan ekana ala tällaista tekemään - eteen toiset satulat, tämä vaatisi jo ehkä enempi motivaatiota aiheeseen Tyhjäkäynnillä saa noin -0.6 kilon alipaineen, moottorijarrutuksillä helposti -0.8 ja joskus jopa -0.9. Tämä siis lukkojen alipainepiirissä, jossa on 2-3 litrainen lisäsäiliökin sen rangelaisen nyrkinkokoisen lisäksi, tässä pallossa on takaiskuventtilikin, kun alipaineet pysyy tallessa tosi hyvin (ilman etulokkoa, joka vuotaa hieman). Lukkojen käyttö ei vaikuta jattutehostimeen mitenkään, kun sille on oma veto imusarjasta. Jos tehostajassa on takaiskuventtiili niinkuin varmaan on, niin tehostajalle on tarjolla aina vähintään se -0.6. Sähköpumppua vois harkita jos ne ei oo isoja ja herkkiä ja niillä pääsee vaikka -0.9 aliaineisiin helposti. Eli jos laittais vaikka näin: - tehostin (ml. takaiskuventtiili) -> - mahdllisesti lisäsäiliö -> - sähköpumppu -> - mahdollinen toinen takaiskuventtiili -> - imusarja Tulisko tuosta tehostajalle hyvä alipaine, kun on tavallaan kaks pumppua sarjassa (peräkkäin), eka se sähköinen ja sit se 8-sylinterinen? kokkolanpoika, mitään numeroa tai mallia niille volvojen hyville alipainepumpuille? Kuukkeloimalla löytyi aika monenlaista, ja ainakin osa kustansi heti useampia satasia. Onko motoneteissä/biltemoissa hyviä yleismallisia alipainepumppuja, vai pitääkö katsella merkki/mallikohtaisia jokatapauksessa? -Paavo Viimeksi muokannut Paavo : 28.06.2014 10:19 Perustelu: Typoja korjattu |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mulla on se volvon tehokkain alipainepumppu SD:ssä, ostin sen uutena kun käytettynä ei suomesta saannut. Voin kaivaa sen numeron jos tulee tarve.. Mallimerkintä UP30, mutta varaosanumeroa ei ole tähän hätään. Joutuu penkoa sitten auton konehuonetta. Mutta esim:2kpl tämmöisä identtisen näköisä UP28 pumppuja. Saat tuton takuulla paremmaksi kuin yhdellä tehokkaammalla pumpulla.. Ja käytettynä 2kpl on halvempi kuin 1 uusi.. http://purku.net/index.php/volvo-v70...s80-96-06.html Tai google kuvahaullu hakemaan tuhat muuta identtistä.. https://www.google.com/search?q=volv...=isch&imgdii=_ Sitä en tiedä kuinka toi järjestelmä toimii jos tonne laittaa moottorista vielä alipaineet? Kun toi UP30 on suunniteltu lähinnä hyprideihin.. UP28 suunniteltu enempi normaaliautoihin.. Mitä jos laittais lukot yms toimimaan moottorin alipaineella, ja laittaisi jarrut kokonaan erilliseen alipainepiiriin? Ehkä ennen suurempi ostoksia kannattiais laittaa jarrutehostajan likelle alipainemittari, ja katsoa notkahtaako se alipaine kun jarrua polkee.. V8si kuiteskin ihan kivasti imee jo.. ![]() Niin käytettynä tommoset UP28 pumput maksaa noin 70-100e.. Uusi taas 2-300e |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Hiukka tehokkaampi moottorisaha | Byrocrat | Chit-Chat | 4 | 05.01.2014 23:54 |
Mistä tehokkaampi moottori vinssiin? | jansa | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 20.05.2013 21:24 |
LJ:hin tehokkaampi laturi?? | mältsä | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 20.02.2009 23:35 |
Tehokkaampi jarrutehostin | -Epeli | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 10.05.2007 18:10 |
Tehokkaampi maasturi | Siperianlutikka | Linkit | 2 | 04.11.2006 15:12 |