Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.06.2014, 15:11
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Rangeen tehokkaampi jarrutehostin?


Moi,

millaisia vaihtoehtoja on saada Rangeen alkuperäistä parempi jarrutehostin? Eli enempi painetta jarrunesteelle.

-Paavo

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.06.2014, 20:10
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

eikös pääsylinterin halkaisijaa muuttamalla saa painetta tai tuottoa muutettua.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.06.2014, 20:24
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Tehokkaampi (isompi) tehostin tilalle, tai muutat polkimen nivelpistettä yläpäästä hiukan alemmas
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.06.2014, 07:17
Racingrabbit:n Avatar
Racingrabbit Racingrabbit ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Sastamala
Viestit: 4.016
Perusasetus

Jenkkiautoissa käytetty hydrobooster tehostin?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.06.2014, 13:21
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Racingrabbit Näytä viesti
Jenkkiautoissa käytetty hydrobooster tehostin?
Mitäs leimasetä sanoo kun otteessa lukee NAP? Jos kyseessä leimapeli???


Mites Defen jarrut, sais etupäästä ne toiset letkut poistettua. Ja pääsylkkäkin olis huomattavan paljon isompi!
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.06.2014, 22:07
kokkolanpoika:n Avatar
kokkolanpoika kokkolanpoika ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 06.10.06
Sijainti: Finland.
Viestit: 514
Perusasetus

Saako kysyä minkä takia? Vai onko nää siihen porttaalivehkeeseen?

Mitä jos vaan kasvattais alipainetta tehostajalla? Laittas näistä uudemmista volvoista 2kpl sähkötoimisia alipainepumppuja ja kerääjäsäiliön väliin niin tulee kummasti herkemmät jarrut?
Roverin V8si tekee vakiona about -0.6bar alipainetta kun tommonen sähkönen pumppu imee -0.9bar.. 2lla pumpulla pystyy pumppailla hyvin jarruja, tai 1 pumppu ja säiliö väliin..

Isompi pääsylinteri taas tekee raskaamman polkimen..
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.06.2014, 23:34
kallo kallo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 30.12.12
Sijainti: Oulu, Suomi
Viestit: 278
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Moi,

millaisia vaihtoehtoja on saada Rangeen alkuperäistä parempi jarrutehostin? Eli enempi painetta jarrunesteelle.

-Paavo
Sun pitää laittaa semmonen moottori, jossa on tehokkaampi/erillinen alipainepumppu

Eikös tuo Rangen orggis ole jo sinänsä aika vankka? Että täytynee yhtyä Kokkolanpojan viestiin. Meinaan vaan sitä, että Rangen orggis jarrumäntäpinta-ala taitaa olla jo itsessään aikalailla suurimmasta päästä. Ja eikö sulla ole pienemmät satulat kuin orggikset..? Toisekseen kun lukotkin toimii alipaineella niin ei välttis jarruille enää paljoa jää. LT95 yhteydessäkin huomaa jarruissa selvästi sen, kun laittaa keskilukon päälle.

Ehkä?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.06.2014, 04:49
Holst:n Avatar
Holst Holst ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Vantaa, Finland.
Viestit: 793
Perusasetus

Onko sulla 2-kalvoinen tehostin? Rumpujarrut? Hankit sinne vielä 109 V8 pääsylinterin kaveriksi niin alkaisiko sitten toimimaan
__________________
-kari-
FS Motorsport ry
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.06.2014, 08:06
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kokkolanpoika Näytä viesti
Saako kysyä minkä takia? Vai onko nää siihen porttaalivehkeeseen?

Mitä jos vaan kasvattais alipainetta tehostajalla? Laittas näistä uudemmista volvoista 2kpl sähkötoimisia alipainepumppuja ja kerääjäsäiliön väliin niin tulee kummasti herkemmät jarrut?
Roverin V8si tekee vakiona about -0.6bar alipainetta kun tommonen sähkönen pumppu imee -0.9bar.. 2lla pumpulla pystyy pumppailla hyvin jarruja, tai 1 pumppu ja säiliö väliin..

Isompi pääsylinteri taas tekee raskaamman polkimen..
mun matikalla ei paineen/alipaineen ei pitäisi kasvaa pumppuja lisäämällä, vain tuoton pitäisi kasvaa
ps vai kasvaako sittenki, jos pumput kytkee peräkkäin?
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 28.06.2014, 10:17
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Siihen porttaalikikottimeen joo.

Isoin ongelma on kuormurin lavalta ajo, eli automatic korotettu tyhjäkäynti kylmälle koneelle (reilusti tonni, melkein puolitoista?), alhaalta pitävä tubiini, lyhyet välitykset ja alamäkeen pakki päällä peruutus. Jarrua saa polkea melko terhakkaasti, jos haluaa vaikka auton pysäyttää keskelle ramppeja.

Asfaltilla ei saa maastorenkailla ja -paineilla etupyöriä lukkoon jarrupainesäätimen tieasennossa, maastoasennossa (taaksekin täydet paineet) ja keskilukko päällä saattais mennäkin (molemmat päät siis sitten samaan aikaan), ei vaan ole tullut kokeiltua.

Vaihtoehdot:
- jysäkämpi tehostin; tätä siis ekana haen, eli isompi ja/tai enemmän alipainetta
- pienempi pääsylinteri, en tykkää tästä ihan kamalasti
- erilainen/parempi poljinvoima, en ehkä ihan ekana ala tällaista tekemään
- eteen toiset satulat, tämä vaatisi jo ehkä enempi motivaatiota aiheeseen

Tyhjäkäynnillä saa noin -0.6 kilon alipaineen, moottorijarrutuksillä helposti -0.8 ja joskus jopa -0.9. Tämä siis lukkojen alipainepiirissä, jossa on 2-3 litrainen lisäsäiliökin sen rangelaisen nyrkinkokoisen lisäksi, tässä pallossa on takaiskuventtilikin, kun alipaineet pysyy tallessa tosi hyvin (ilman etulokkoa, joka vuotaa hieman).

Lukkojen käyttö ei vaikuta jattutehostimeen mitenkään, kun sille on oma veto imusarjasta. Jos tehostajassa on takaiskuventtiili niinkuin varmaan on, niin tehostajalle on tarjolla aina vähintään se -0.6.

Sähköpumppua vois harkita jos ne ei oo isoja ja herkkiä ja niillä pääsee vaikka -0.9 aliaineisiin helposti.

Eli jos laittais vaikka näin:
- tehostin (ml. takaiskuventtiili) ->
- mahdllisesti lisäsäiliö ->
- sähköpumppu ->
- mahdollinen toinen takaiskuventtiili ->
- imusarja

Tulisko tuosta tehostajalle hyvä alipaine, kun on tavallaan kaks pumppua sarjassa (peräkkäin), eka se sähköinen ja sit se 8-sylinterinen?

kokkolanpoika, mitään numeroa tai mallia niille volvojen hyville alipainepumpuille? Kuukkeloimalla löytyi aika monenlaista, ja ainakin osa kustansi heti useampia satasia.

Onko motoneteissä/biltemoissa hyviä yleismallisia alipainepumppuja, vai pitääkö katsella merkki/mallikohtaisia jokatapauksessa?

-Paavo

Viimeksi muokannut Paavo : 28.06.2014 10:19 Perustelu: Typoja korjattu
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 28.06.2014, 16:35
kokkolanpoika:n Avatar
kokkolanpoika kokkolanpoika ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 06.10.06
Sijainti: Finland.
Viestit: 514
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sos Näytä viesti
mun matikalla ei paineen/alipaineen ei pitäisi kasvaa pumppuja lisäämällä, vain tuoton pitäisi kasvaa
ps vai kasvaako sittenki, jos pumput kytkee peräkkäin?
No lähinnä tarkotin tuottoa.. Rinnakkain ne pitää kytkeä, niin alipaine ei pääse notkahtamaan heti ku polkasee jarrupoljinta.. Ainakin tuossa Rover perheen henkilöautossa jossa ei alipainetta enään kone tuottanut kuin -0.3bar. Testasin asetusta -0.6bar ja sitten oli pakko siirtyä siihen -0.9bar jotta poljin oli miellyttävä.. Tosin tässä vaihtui SD:n orkkis tehostaja Disko 2sen tehostajaan.. Sylinterin halkasija kasvoi samalla lähes 3mm ja tehostajalle paksuutta 5-10senttiä lisää..

Mulla on se volvon tehokkain alipainepumppu SD:ssä, ostin sen uutena kun käytettynä ei suomesta saannut. Voin kaivaa sen numeron jos tulee tarve.. Mallimerkintä UP30, mutta varaosanumeroa ei ole tähän hätään. Joutuu penkoa sitten auton konehuonetta.

Mutta esim:2kpl tämmöisä identtisen näköisä UP28 pumppuja. Saat tuton takuulla paremmaksi kuin yhdellä tehokkaammalla pumpulla.. Ja käytettynä 2kpl on halvempi kuin 1 uusi..

http://purku.net/index.php/volvo-v70...s80-96-06.html

Tai google kuvahaullu hakemaan tuhat muuta identtistä..
https://www.google.com/search?q=volv...=isch&imgdii=_

Sitä en tiedä kuinka toi järjestelmä toimii jos tonne laittaa moottorista vielä alipaineet? Kun toi UP30 on suunniteltu lähinnä hyprideihin.. UP28 suunniteltu enempi normaaliautoihin.. Mitä jos laittais lukot yms toimimaan moottorin alipaineella, ja laittaisi jarrut kokonaan erilliseen alipainepiiriin?

Ehkä ennen suurempi ostoksia kannattiais laittaa jarrutehostajan likelle alipainemittari, ja katsoa notkahtaako se alipaine kun jarrua polkee.. V8si kuiteskin ihan kivasti imee jo..

Niin käytettynä tommoset UP28 pumput maksaa noin 70-100e.. Uusi taas 2-300e
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hiukka tehokkaampi moottorisaha Byrocrat Chit-Chat 4 05.01.2014 23:54
Mistä tehokkaampi moottori vinssiin? jansa Tekniikka & Jutustelu 9 20.05.2013 21:24
LJ:hin tehokkaampi laturi?? mältsä Tekniikka & Jutustelu 6 20.02.2009 23:35
Tehokkaampi jarrutehostin -Epeli Tekniikka & Jutustelu 4 10.05.2007 18:10
Tehokkaampi maasturi Siperianlutikka Linkit 2 04.11.2006 15:12


Sivu luotu: 05:17 (GMT +2).