Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Rangeen tehokkaampi jarrutehostin? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=125171)

Paavo 21.06.2014 15:11

Rangeen tehokkaampi jarrutehostin?
 
Moi,

millaisia vaihtoehtoja on saada Rangeen alkuperäistä parempi jarrutehostin? Eli enempi painetta jarrunesteelle.

-Paavo

toyota4x4 21.06.2014 20:10

eikös pääsylinterin halkaisijaa muuttamalla saa painetta tai tuottoa muutettua.

pee 21.06.2014 20:24

Tehokkaampi (isompi) tehostin tilalle, tai muutat polkimen nivelpistettä yläpäästä hiukan alemmas

Racingrabbit 22.06.2014 07:17

Jenkkiautoissa käytetty hydrobooster tehostin?

Mikki 22.06.2014 13:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Racingrabbit (Viesti 1141120)
Jenkkiautoissa käytetty hydrobooster tehostin?

Mitäs leimasetä sanoo kun otteessa lukee NAP? Jos kyseessä leimapeli???


Mites Defen jarrut, sais etupäästä ne toiset letkut poistettua. Ja pääsylkkäkin olis huomattavan paljon isompi!

kokkolanpoika 25.06.2014 22:07

Saako kysyä minkä takia? Vai onko nää siihen porttaalivehkeeseen?

Mitä jos vaan kasvattais alipainetta tehostajalla? Laittas näistä uudemmista volvoista 2kpl sähkötoimisia alipainepumppuja ja kerääjäsäiliön väliin niin tulee kummasti herkemmät jarrut?
Roverin V8si tekee vakiona about -0.6bar alipainetta kun tommonen sähkönen pumppu imee -0.9bar.. 2lla pumpulla pystyy pumppailla hyvin jarruja, tai 1 pumppu ja säiliö väliin..

Isompi pääsylinteri taas tekee raskaamman polkimen..

kallo 26.06.2014 23:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Paavo (Viesti 1141020)
Moi,

millaisia vaihtoehtoja on saada Rangeen alkuperäistä parempi jarrutehostin? Eli enempi painetta jarrunesteelle.

-Paavo

Sun pitää laittaa semmonen moottori, jossa on tehokkaampi/erillinen alipainepumppu :D

Eikös tuo Rangen orggis ole jo sinänsä aika vankka? Että täytynee yhtyä Kokkolanpojan viestiin. Meinaan vaan sitä, että Rangen orggis jarrumäntäpinta-ala taitaa olla jo itsessään aikalailla suurimmasta päästä. Ja eikö sulla ole pienemmät satulat kuin orggikset..? Toisekseen kun lukotkin toimii alipaineella niin ei välttis jarruille enää paljoa jää. LT95 yhteydessäkin huomaa jarruissa selvästi sen, kun laittaa keskilukon päälle.

Ehkä?

Holst 27.06.2014 04:49

Onko sulla 2-kalvoinen tehostin? Rumpujarrut? Hankit sinne vielä 109 V8 pääsylinterin kaveriksi niin alkaisiko sitten toimimaan

sos 28.06.2014 08:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kokkolanpoika (Viesti 1142004)
Saako kysyä minkä takia? Vai onko nää siihen porttaalivehkeeseen?

Mitä jos vaan kasvattais alipainetta tehostajalla? Laittas näistä uudemmista volvoista 2kpl sähkötoimisia alipainepumppuja ja kerääjäsäiliön väliin niin tulee kummasti herkemmät jarrut?
Roverin V8si tekee vakiona about -0.6bar alipainetta kun tommonen sähkönen pumppu imee -0.9bar.. 2lla pumpulla pystyy pumppailla hyvin jarruja, tai 1 pumppu ja säiliö väliin..

Isompi pääsylinteri taas tekee raskaamman polkimen..

mun matikalla ei paineen/alipaineen ei pitäisi kasvaa pumppuja lisäämällä, vain tuoton pitäisi kasvaa
ps vai kasvaako sittenki, jos pumput kytkee peräkkäin?

Paavo 28.06.2014 10:17

Siihen porttaalikikottimeen joo.

Isoin ongelma on kuormurin lavalta ajo, eli automatic korotettu tyhjäkäynti kylmälle koneelle (reilusti tonni, melkein puolitoista?), alhaalta pitävä tubiini, lyhyet välitykset ja alamäkeen pakki päällä peruutus. Jarrua saa polkea melko terhakkaasti, jos haluaa vaikka auton pysäyttää keskelle ramppeja.

Asfaltilla ei saa maastorenkailla ja -paineilla etupyöriä lukkoon jarrupainesäätimen tieasennossa, maastoasennossa (taaksekin täydet paineet) ja keskilukko päällä saattais mennäkin (molemmat päät siis sitten samaan aikaan), ei vaan ole tullut kokeiltua.

Vaihtoehdot:
- jysäkämpi tehostin; tätä siis ekana haen, eli isompi ja/tai enemmän alipainetta
- pienempi pääsylinteri, en tykkää tästä ihan kamalasti
- erilainen/parempi poljinvoima, en ehkä ihan ekana ala tällaista tekemään
- eteen toiset satulat, tämä vaatisi jo ehkä enempi motivaatiota aiheeseen

Tyhjäkäynnillä saa noin -0.6 kilon alipaineen, moottorijarrutuksillä helposti -0.8 ja joskus jopa -0.9. Tämä siis lukkojen alipainepiirissä, jossa on 2-3 litrainen lisäsäiliökin sen rangelaisen nyrkinkokoisen lisäksi, tässä pallossa on takaiskuventtilikin, kun alipaineet pysyy tallessa tosi hyvin (ilman etulokkoa, joka vuotaa hieman).

Lukkojen käyttö ei vaikuta jattutehostimeen mitenkään, kun sille on oma veto imusarjasta. Jos tehostajassa on takaiskuventtiili niinkuin varmaan on, niin tehostajalle on tarjolla aina vähintään se -0.6.

Sähköpumppua vois harkita jos ne ei oo isoja ja herkkiä ja niillä pääsee vaikka -0.9 aliaineisiin helposti.

Eli jos laittais vaikka näin:
- tehostin (ml. takaiskuventtiili) ->
- mahdllisesti lisäsäiliö ->
- sähköpumppu ->
- mahdollinen toinen takaiskuventtiili ->
- imusarja

Tulisko tuosta tehostajalle hyvä alipaine, kun on tavallaan kaks pumppua sarjassa (peräkkäin), eka se sähköinen ja sit se 8-sylinterinen?

kokkolanpoika, mitään numeroa tai mallia niille volvojen hyville alipainepumpuille? Kuukkeloimalla löytyi aika monenlaista, ja ainakin osa kustansi heti useampia satasia.

Onko motoneteissä/biltemoissa hyviä yleismallisia alipainepumppuja, vai pitääkö katsella merkki/mallikohtaisia jokatapauksessa?

-Paavo

kokkolanpoika 28.06.2014 16:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1142440)
mun matikalla ei paineen/alipaineen ei pitäisi kasvaa pumppuja lisäämällä, vain tuoton pitäisi kasvaa
ps vai kasvaako sittenki, jos pumput kytkee peräkkäin?

No lähinnä tarkotin tuottoa.. Rinnakkain ne pitää kytkeä, niin alipaine ei pääse notkahtamaan heti ku polkasee jarrupoljinta.. Ainakin tuossa Rover perheen henkilöautossa jossa ei alipainetta enään kone tuottanut kuin -0.3bar. Testasin asetusta -0.6bar ja sitten oli pakko siirtyä siihen -0.9bar jotta poljin oli miellyttävä.. Tosin tässä vaihtui SD:n orkkis tehostaja Disko 2sen tehostajaan.. Sylinterin halkasija kasvoi samalla lähes 3mm ja tehostajalle paksuutta 5-10senttiä lisää..

Mulla on se volvon tehokkain alipainepumppu SD:ssä, ostin sen uutena kun käytettynä ei suomesta saannut. Voin kaivaa sen numeron jos tulee tarve.. Mallimerkintä UP30, mutta varaosanumeroa ei ole tähän hätään. Joutuu penkoa sitten auton konehuonetta.

Mutta esim:2kpl tämmöisä identtisen näköisä UP28 pumppuja. Saat tuton takuulla paremmaksi kuin yhdellä tehokkaammalla pumpulla.. Ja käytettynä 2kpl on halvempi kuin 1 uusi..

http://purku.net/index.php/volvo-v70...s80-96-06.html

Tai google kuvahaullu hakemaan tuhat muuta identtistä..
https://www.google.com/search?q=volv...=isch&imgdii=_

Sitä en tiedä kuinka toi järjestelmä toimii jos tonne laittaa moottorista vielä alipaineet? Kun toi UP30 on suunniteltu lähinnä hyprideihin.. UP28 suunniteltu enempi normaaliautoihin.. Mitä jos laittais lukot yms toimimaan moottorin alipaineella, ja laittaisi jarrut kokonaan erilliseen alipainepiiriin?

Ehkä ennen suurempi ostoksia kannattiais laittaa jarrutehostajan likelle alipainemittari, ja katsoa notkahtaako se alipaine kun jarrua polkee.. V8si kuiteskin ihan kivasti imee jo.. ;)

Niin käytettynä tommoset UP28 pumput maksaa noin 70-100e.. Uusi taas 2-300e


Sivu luotu: 07:09 (GMT +2).