Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.10.2013, 20:37
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Perusasetus

1630 lockright (Hj/Bj)


Eli nyt kelpuutetaan vain faktaa ei olettamuksia, onko kenellekään tietoa mitä tuo ison perän lockright kestää? Onko kenelläkään oikeasti tietoa särkymis tapauksista, joko omista tai kaverin?? Safareilta?

Tiedetään että suikkeleissa ei kestä mut niissä kun on niin paljon voimaa.. Perän koko taitaa olla syypää noitten probleemiin kun kaikki pitää olla niin pirun pientä.

Hiluxissa taitaa jo kestää kohtuu hyvin mutta niitäkin on kivikko ruovituksissa saatu rikki ainakin isoilla gummeilla.. Mutta entäs tuo isompi perä!?

Netistä ei oikeastaan särkymistapauksia löydy joten onko se vaan niin luja vai eikö kukaan uskalla ajaa enää niillä tuon jälkeen, sillä tarinaa kyllä asennetuista löytyy kyllä!

Tiedän kyllä tuon vaikutukset ajamiseen ja ettei tiukoissa käännöksissä kannata vedätellä yms. mutta vaikuttaa että tuo kalikka olisi berttaan ihan ok jos se vaan kestää eikä sitä tarvitse puljata joka vuosi uuteen uskoon.. Ja onhan se toki hyvänä puolena "aina valmiina" lähdöissä talviliukkaissa risteyksissä yms.

Puhukaa nyt järkeä jos näyttää että nyt menee metsään ja pahasti koska nähtävästi kohta on myöhäistä..

Kiitän ja kumarran jo etukäteen! Todisteet myös vuosia kestäneistä ajoista otetaan mielellään vastaan kuten käänteisetkin kokemukset!

Eli tuollainen kalikka!
http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/in...,555,563&lang=

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.10.2013, 20:41
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Meneekö toi möykky C-klipsiperään? Vai pelkästään FF/etuperään?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.10.2013, 21:19
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Perusasetus

Pitäs käydä molempiin! Hieman v-mäisempi vain pitäs olla asentaa clipsi perään, ei kai merkittävästi sillä vain sen clipsin asennus hieman hankalaa. Tästäkin tosin saa tulla faktaa jos asia ei ole näin! Kerran oli kyllä jo tuonne linkin puljuun asiasta yhteydessä ja sillloin tuntui käyvän ainakin molempiin.

Sivuistoilla jenkki/suomi myös annetaan sopivuus 30-spline perään jo vuodesta -69 alkaen joten eihän siellä silloin voi olla fullfloateri kyseessä.. Pakkohan se on käydä.. Pitää vielä kysyä ennen ostoa varmistus, itellä löytyy kyllä molemmat aksulat mutta c-klipsi malliseen oli tarkoitus pujottaa. Säästyy jarrujumpalta ja stefojen vaihdolta, kierrejousten kiinnikkeiden hitsuulta..yms.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.10.2013, 21:45
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ajokokemuksia...


Kaverilla on/oli tuommoinen bj:ssä edessä, en varmaa muista oliko nimenomaan k.o merkkinen.

kestossa ei ole ollut ongelmia, ainakin "kuraa" olevat tarvikevetonivelet antausi samassa ojassa...
Ja ainakaan minä en viitsinyt ajaa läheskään yhtälujaa napalukot kiinni takavedolla, kuin mitä napalukot auki. renkaat oli muistaakseni 38" swampperit. (jotenkin kummasti puski/väänti, ihan mielellään kilometrin siirtymälle kävi napalukot avaamassa.) Taakse varmaan ok?

Ja tuohon asennukseen puolikevennettyyn taka-akseliin: voi olla että menee, mutta en yht`äkkiä hoksaa miten.... Vaikka olen modannut/kasannut tuohon k.o akseliin mm. hj-60 kitkan C-klipseillä... Olisi mielenkiintoista nähdä/kuulla miten....

p.s tuon tyypin lukko on vakiona yhdessä rekisterissä olevassa 4wd ajoneuvossa etuakselilla

p.s.s tuo täyskevennetty voi löytyä yllättävän vanhasta FJ:stä

Ja Oppia Ikä Kaikki!

Siis semmoien lukko menee, missä on keskellä erikseen palat, mitkä ehkäisee vetoakselien pääsyn liukumaan perän sisään!
Ja näissä näyttää olevan kytkentähammastus sileä noin 4 sentin matkalta.

-> ja tuo lukko sopiikin sitten myös täyskevennettyyn, mutta ei varmaan kitkalukon tilalle? ilman että muuttaa sinne vapaastipyörivän perämurikan.

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 30.10.2013 13:12 Perustelu: Sopii sittenkin!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.10.2013, 21:48
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
p.s tuon tyypin lukko on vakiona yhdessä rekisterissä olevassa 4wd ajoneuvossa etuakselilla
Joku neliveto traktori? C202 volvossa oli jotain, muttei kai tuommosia?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.10.2013, 22:11
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Joku neliveto traktori? C202 volvossa oli jotain, muttei kai tuommosia?
Zetor, mm. 7745 ja siinä toimi huomattavan hyvin; ennen kuin selvisi mikä tuo on niin ihmetytti; ajat traktorin ojaan tms. niin toinen eturengas pyörähtää sutia, ja sitten pysähtyy kuin seinään, ja molemmat alkaa vetämään yhtämatkaa... toki joissain on ollut ongelmia juurikin tuon jumimisen kanssa
Ja k.o traktorin eturenkaita ei saa pyöritettyä tunkin nokassa eritahtiin käsivoimin, tuli kokeiltua... (totuus selvisi, kun kävin plaraamassa korjaamomanuaalia)
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.10.2013, 10:46
hakoteilla hakoteilla ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 27.03.04
Sijainti: Vaasa
Viestit: 221
Perusasetus

Menee puoli- ja täyskevennettyihin molempiin, mulla oli tuollainen lukko HJ-60:n (SF) perässä noin 100 tkm / 5 vuotta, ei mitään ongelmia. Renkaina oli 33:t.

BJ:ssä on kans takana (FF), siinä 37:t ja vähän enemmän voimaa. Ei ongelmia.

Tällä kokemuksella voin suositella. Ja helppo asentaa kumpaankin malliin, eikä ole tarvinnut shimmailla, tms. muutakaan säätöä.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.10.2013, 12:54
SeppoHovi SeppoHovi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 30.09.11
Sijainti: Jokela
Viestit: 378
Perusasetus

Lock Right


Menee C-klipsi perään.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.10.2013, 16:07
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Perusasetus

Kiitokset tiedoista ja vinkeistä jota tippui hyvin privana ja julkisestikkin, lopputulos on että palalukko pistetty tulemaan kun haukkuja tuolle kestolle ei todellakaan ole tullut ja hyviä kokemuksia kestosta ja lukon käyttäytymisestä sen sijaan löytyi! Samoin asennuksesta löytyi tietoa tuolle c-klipsi persiille ja sen sopivuudesta, kaikkiin 30 uraisiin vetariperiin tuo siis käy ja asennustyyli vaan perän mukaan hieman muuttuu. Sf perään joutuu vaan homman suorittamaan sen persluukun kautta ja toinen c-klipsu on vaikeahko saada paikalleen mutta 2,5 tuntia on siis pähkäilyineen ihan realistinen arvio asennus ajasta.

Kiitoksia tiedoista kaikille!
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 24.10.2013, 21:51
hakoteilla hakoteilla ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 27.03.04
Sijainti: Vaasa
Viestit: 221
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj 40 Näytä viesti
... lopputulos on että palalukko pistetty tulemaan kun haukkuja tuolle kestolle ei todellakaan ole tullut ja hyviä kokemuksia kestosta ja lukon käyttäytymisestä sen sijaan löytyi! ...

Kiitoksia tiedoista kaikille!

Hyvä valinta.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 27.10.2013, 14:17
nalle00:n Avatar
nalle00 nalle00 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Kemi
Viestit: 661
Perusasetus

kyllähän toi tostaseksi on kestäny, mutta yhen olen nähnyt josta tapit poikki kaikki. ne tosin uudet makso jotain parikymppiä.
__________________
Tatsuni on mun ratsuni
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 21.12.2013, 14:53
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Perusasetus

Päivitetääs tämäkin! Palalukko on siis palvellut jo kotvan aikaa takaperässä, talvella ainakin todella hyvä ihan perusajossa ja risteyksissä lähdöissä!

Ja antaa ainakin tasakaasulla toisen renkaan pyöriä nopeammin jo ihan liukkailla talvikeleillä joten kesä käytös ei jännitä enää, toki kun vedättää liukkaalla mutkassa niin saa kyllä tyylikkään sladin aikaiseksi.. Mutta todella vähäeleinen on ollut, ei rutinoita tai paukkumisia. Vetää tasaisesti molemmilla pyörillä vähintään kardaanin määräämällä nopeudella, toinen rengas voi pyöriä tarvittaessa nopeammin muttei hitaammin. Toimii!

Tuon tiukan käännöksen käyttäytymismuutoksen huomas kyllä myöskin aika nopeasti, kun veto tulee sisemmältä pyörältä tiukassa käännöksessä niin mutka taittuu hieman `jänisvaihteella` aiempaan verrattuna, tuntuu kuin massey fergusonissa pistäisi hieman multipowerin isommalle kesken käännöksen! Heh!


Tuossa vielä tuon palalukon osakaavio, kuvia ei sitten sattuneesta syystä tullut kun älypuhelin teki lakon päivää ennen asennusta.. Muttei tuo kauhean kaksinen ollut kasata! Pikku krapulassa suoritettuna 3 tuntia kaikkine kikkailuineen ja kahteen kertaan kasattuna kun ensimmäisellä kerralla unohtui laittaa puolet tapeista paikoilleen..

http://www.my4by.com/images/ggp_quick_lok_inset.jpg

Näin jälkikäteen muisteltuna entinen keskitappi ja pikkurattaat veks! Kuskinpuolelle c-klipsi ja spacer sekä tuo sidegear paikalleen vaseliinilla liimattuna, shimmilevyt jätin väliin mitkä sielä olikin. Tässä vaiheessa pitää siis muistaa liimata vaseliinilla ne pikkutapit noihin clutch osiin paikalleen, kaksi kummallekkin puolelle. Sitten liimailee vassulla vaikka tuon clutchin kuskin puolelle jo asemiinsa, apukuskin puolelle tuo sidegear paikoilleen ja perään clutch jonka sisällä tuo spacer jo odottaa. Apukuskin puolelle c-klipsi piti pujottaa clutchin ja sidegearin välistä tilanahtauden takia (huomatkaa että clutch osissa on sitä c-klipsiä varten koneistettu ura hammaspuolella), vetareita joutui tässä vaiheessa vetelemään vähän sisään ja ulos että kaikki osat sai vuorollaan mahtumaan paikoilleen. Sitten kammetaan spacer clutch osan sisältä c-klipsiä vasten ja sitten saakin työnnellä ne pikkutapit paikoilleen pikkumeisselillä clutch osien väliin ja jouset perään. Keskitappi viimeisenä nii on siihen asti hyvä pyöritellä pakettia perän sisällä, mulla oli myös uusi sileä keskitappi mukana paketissa. Päittäisvälystä ei pakettiin jäänyt mihinkään suuntaan.

Mutta todistettavasti kyllä 1630 lockright menee myös c-klipsi perään, seuraavan kasaisi helposti alle tuntiin kun ei tarvia arpoa huonolla kielipäällä kaikkien perätyyppien yleisiä kasausohjeita. Ehkä tästäkin on jollekkin apua, mutta kyllä tällä kokemuksella uskallan kyseitä murikkaa suositella!

Viimeksi muokannut Bj 40 : 21.12.2013 14:56
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Lockright sj413 vesku.r O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 6 04.03.2009 19:31
Myydään BJ taka-akseli + lockright (lockright myyty) PIRSSI O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 16.01.2009 13:35
M: Toyota Lock Right 1630 Land Cruiser ('69 & up) MakeO O/M/V Muut 5 12.12.2005 22:55
M: Lock-Right 1630 / MYYTY Junnu O/M/V Muut 0 19.08.2005 16:36
LockRight ja hj??? nuppi Tekniikka & Jutustelu 23 25.01.2005 23:36


Sivu luotu: 07:16 (GMT +2).