Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.10.2013, 18:01
HILTOY HILTOY ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.10.13
Sijainti: uusimaa
Viestit: 58
Perusasetus

Neliveto/Napalukot


Tuli hankittua ensimmäinen nelivetopeli vanhoina päivinä ja nyt tiedustelisin seuraavaa:
Talvi tulossa ja kun kyseessä on hiluxi niin takavedolla ei pitkälle potkita liukkaalla mutta miten on napalukkojen laita eli mekaaniset ovat ja jos ne ovat päällä niin pyörii kaikki laatikkoa myöten mutta silloinhan voi laittaa nelivedon päälle tarvittaessa mutta mitä kaikki pyörivat osat tykkää siitä jos jatkuvasti päällä.
Voihan ajaa koko ajan nelivedollakin mutta poislukien polttoaineen kulutuksen kasvua (mikä sinäänsä tapahtuu jo edellisessä lukkojen lukituksessa) niin onko jotain muuta haittaa paitsi pyriminen.
Jos napalukot ovat off asennossa pitääkö vetonivelet silloin pyöriä vai ei?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.10.2013, 18:10
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Pyörimään tarkotetut osat tykkää pyörimisestä. Eli anna mennä jos lisääntyny polttoaineen kulutus,mikä on n.0.5-1 litran luokkaa ei jännitä eikä etuvoimansiirrosta kuulu mitään ylimääräisiä värinöitä. Jos vikaa on niin korjaa ne.

Off tai free asennossa ei vetareiden kuulu pyöriä takavedolla koska ne pyörät on silloin irti voimansiirrosta.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.10.2013, 18:13
vaughan vaughan ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.11.08
Sijainti: Porvoo
Viestit: 174
Perusasetus

Itse pidin edellisessä 170 koppasessa hiluxissa sen 4 talvea mitä minulla kerkes olemaan, niin aina talvella napikset kiinni. Vetarit pyörii aina 4wd asennossa ja napalukot kytkee vain vedon pyörään.

Edit. Andy kerkeskin jo vastaamaan ennen mua.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.10.2013, 18:19
Palde Palde ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 23.09.03
Sijainti: Kuru, Finland.
Viestit: 1.097
Perusasetus

Tervetuloa porukkaan !

Itte ajelin talvet pääsääntöisesti kuvaamallasi tavalla ; napalukot kiinni , takaveto ...sit kun alkoi pupeltaa taikka meno hiipua ...napilla neliveto päälle ja matka jatku...TOIMII !
No kuluuhan nuo osat kun liikkuvat , mutta aika marginaalista tuo mun mielestä on.
Mun BJ oli nelikko päällä melkoisen kankea peli talvellakin , joten takavedolla ajelin pääosan ( niin ja M+S renkailla )

Käsittääkseni nyt on kone seis ja pyörä irti maasta ...oletan
Jos napalukot on off-asennossa , pyörännapa( rengas) on kytketty irti "woimalinjasta".
Renkaasta pyörittäen vetonivelen ei pitäisi off-asennossa pyöriä.

olimpa mää hiras ....
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.10.2013, 19:55
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

Ite ajan laiskana kesät/talvet napalukot kiinni, niin tein aikoinaan hj:lla ja kun tulin järkiini ja ostin suzukin ni sama juttu napikset kiinni, enkä ole huomannut menettäväni mitään
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.10.2013, 22:35
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Voi ajella napalukot kiinni, ja takavedolla.


Siis ainakin noilla minun tojotilla, jotka uusimmillaan 1990.

Mutta; jos ajelet jatkuvasti naplukot kiinni, niin kun silloin pyörii kaikki voimansiirron osat, niin kulutusta tulee hiukkasen lisää, ja kaikki etuperän osat kuluu...

-> itse ajaisin normaalisti napalukot auki takavedolla, ja jos/kun alkaa keli/reitti näyttämään siltä, että nelivetoa tarvitaan, niin sitten napalukot kiinni...

p.s jos ajelet napalukot kiinni, ja neliveto päällä, niin kun sattuu suolattu/sula risteys, niin joku rengas lipsuu vajaa puoli kierrosta.... (siis monellakaan hilux- kuskilla ei tee mieli ottaa sutia märällä asfaltilla tahallaan....)
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.10.2013, 05:17
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HILTOY Näytä viesti
Tuli hankittua ensimmäinen nelivetopeli vanhoina päivinä ja nyt tiedustelisin seuraavaa:
Talvi tulossa ja kun kyseessä on hiluxi niin takavedolla ei pitkälle potkita liukkaalla mutta miten on napalukkojen laita eli mekaaniset ovat ja jos ne ovat päällä niin pyörii kaikki laatikkoa myöten mutta silloinhan voi laittaa nelivedon päälle tarvittaessa mutta mitä kaikki pyörivat osat tykkää siitä jos jatkuvasti päällä.
Voihan ajaa koko ajan nelivedollakin mutta poislukien polttoaineen kulutuksen kasvua (mikä sinäänsä tapahtuu jo edellisessä lukkojen lukituksessa) niin onko jotain muuta haittaa paitsi pyriminen.
Jos napalukot ovat off asennossa pitääkö vetonivelet silloin pyöriä vai ei?
Kattava määrä tuli vastauksia sinulle jo, napalukot off asennossa niin vetonivelet ei pyöri. On asennossa sitten pyörii murikka ja kartaani vetareiden lisäksi, laatikko pyörii vasta silloin kun kepistä nykäiset nelikon päälle. Tuo kuluminen / kulutus on riippuvainen sun ajo km määrästä. Itselle kun tulee se 30 000km vuoteen niin ajelen napaulukot auki, talvella jos on liukkaampaa keliä niin saattaa jonkun päivän olla kiinni vaikka takapotkulla mennäänkin. 410 000km mittarissa eikä noita ole tarvinnut sen enempää korjata tai vaihdella, etupyörän laakeri on toinen uusittu.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 23.10.2013, 17:04
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD Näytä viesti
Kattava määrä tuli vastauksia sinulle jo, napalukot off asennossa niin vetonivelet ei pyöri. On asennossa sitten pyörii murikka ja kartaani vetareiden lisäksi, laatikko pyörii vasta silloin kun kepistä nykäiset nelikon päälle. Tuo kuluminen / kulutus on riippuvainen sun ajo km määrästä. Itselle kun tulee se 30 000km vuoteen niin ajelen napaulukot auki, talvella jos on liukkaampaa keliä niin saattaa jonkun päivän olla kiinni vaikka takapotkulla mennäänkin. 410 000km mittarissa eikä noita ole tarvinnut sen enempää korjata tai vaihdella, etupyörän laakeri on toinen uusittu.
Ainakin vanhemmassa hiluxissa (kuten bj/hj:kin) pyörii kaikki samat osat napalukot kiinni, kuin nelivedolla. ainoastaan voima ei tule läpi, kun mekaaninen kytkin auki pyörivien kappaleiden välistä, uudemmasta hiluxista en tiedä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 23.10.2013, 18:55
saaman saaman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.08.13
Sijainti: Liminka
Viestit: 168
Perusasetus

Aivan, sinne jakolootaanhan se liike loppuu "uudemmissakin". Eli paljon on pyöriviä osia kun lukot kiinni ajelee takavedolla.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 24.10.2013, 17:17
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ainakin vanhemmassa hiluxissa (kuten bj/hj:kin) pyörii kaikki samat osat napalukot kiinni, kuin nelivedolla. ainoastaan voima ei tule läpi, kun mekaaninen kytkin auki pyörivien kappaleiden välistä, uudemmasta hiluxista en tiedä.
Pyöriikö jakolaatikko muka jos kepistä ei ole nelikko kytkettynä?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 24.10.2013, 17:20
H&K:n Avatar
H&K H&K ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.10.05
Sijainti: kuusisto, Finland
Viestit: 2.617
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD Näytä viesti
Pyöriikö jakolaatikko muka jos kepistä ei ole nelikko kytkettynä?
Pyörii jos auto liikkuu, mutta pyörittämiseen ei tule voimaa moottorilta vaan pyörivistä etupyöristä jos on napalukot kytkettynä.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 24.10.2013, 19:04
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.437
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HILTOY Näytä viesti
Voihan ajaa koko ajan nelivedollakin mutta poislukien polttoaineen kulutuksen kasvua (mikä sinäänsä tapahtuu jo edellisessä lukkojen lukituksessa) niin onko jotain muuta haittaa paitsi pyriminen.
No en minä ajaisi minkään mallin tai merkin autolla pitävällä alustalla (= märkä tai kuiva asvaltti) kiinteä neliveto päällä. On aika rankkaa koko voimalinjalle kun etu- ja takapää on yhtä puuta, vaikka tasauspyörästöt ei akseleilla lukossa olisikaan.

Mitä noihin napiksiin tulee, niin jos itsellä olisi auto napalukoilla niin ne olisi jatkuvasti kytkettynä. Jos olisi automaattinapikset ne lentäisi hevon kuuseen ja laittaisin kiinteät tilalle. Kukaan täysjärkinen jaksa olla pomppimassa autosta ulos kun tarttee laittaa neliveto päälle.. samantienhän sitä voisi ottaa nelivedon kahvankin pois hytistä ja siirtää se jakolaatikon kylkeen auton alle
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 24.10.2013, 21:39
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Miteskäs muuten ainakaan kierukka perällistä autoa ei saa hinata niin mites onko minkään maasturin etuperä sellaista mallia, ettei kestäsi pyöriä napojen voimalla?

Mites nämä highpinion perät jotka taitaa haluta hypoidi öljyt onko niissä erotus niin korkea, että jotain kuluu/lahaa erityisesti vastaan tai jopa rikkoontuu?


Tuleeko kellekkään mieleen, että olisi ruvennut osat kulumaan suuremmin/nopeammin kun on etuperän mallia vaihtanut?
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 25.10.2013, 08:25
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.437
Perusasetus

Ei ainakaan näitten amerikanihmeiden LP tai HP peristä ole valituksia näkynyt että kestääkö hinaamista, napikset tai ei. Eli ihan vapaasti saa kiskoa, jakolaatikko yleensä pitää laittaa vapaalle ja pääaski parkille tai vaihteelle. Tiedä sitten miten Japanianmaan vermeissä, mutta tuskinpa kovin paljon erilaisia ovat?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 27.10.2013, 09:50
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

Niin ja tossa mun avossa on kiinteät napalukot ollu jo tehtaalta, ainaskin oletan tuskin niitä siihen on kukaan vaihtanu jälkikäteen
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Sprinter neliveto? AtteL Tekniikka & Jutustelu 29 03.01.2013 23:03
Ostetaan neliveto ic hilux O/M/V Ajoneuvot 0 23.01.2011 11:49
Neliveto camry HojoAna Chit-Chat 10 19.11.2006 21:09
Visco neliveto Nerd-O Tekniikka & Jutustelu 17 05.08.2006 13:06
O: Neliveto pick-up Peltonen O/M/V Muut 0 22.07.2003 21:22


Sivu luotu: 14:39 (GMT +2).