Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 29.05.2013, 16:59
469:n Avatar
469 469 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.08.11
Sijainti: HKI
Viestit: 111
Perusasetus

Automaattilaatikon riittävä jäähdytys


Uazissa sattuu olemaan vanhoista Fordeista tuttu kolmevaihteinen automaatti. Metsäkäytössä tietysti lämpiää ihan riittävästi(pitäis laittaa mittari jossain vaiheessa). Tällä hetkellä jäähdytyksen hoitaa osa syyläristä. Ajattelin lisätä laatikolle oman öljyn jäähdyttäjän.

Laitanko
1. Syylärin kanssa sarjaan
2. Oman, mutta vähän isomman?

Muutenkin kiinnostaisi, että mikä olisi sopiva kokoluokka vaihtoehoille 1ja2, näitä on niin hlvtisti.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 29.05.2013, 17:09
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

oma kenno. kokoa a4. riittää vallan hyvin. siihen lisäks vaikka turbo pajerosta sähköflekti.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 29.05.2013, 21:18
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.437
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi Näytä viesti
oma kenno. kokoa a4. riittää vallan hyvin. siihen lisäks vaikka turbo pajerosta sähköflekti.
Oikeastaan riippuu vähän autosta, laatikosta, käyttötavasta yms... Toisilla laatikoilla talviajossa jos on pelkkä oma jäähdytin ilman kiertoa syylarin kautta laatikko ei ole tarpeeksi lämmin. Optimi automaatille on 70-80 asteen välissä, ei se liian kylmäkään laatikko ole hyvä.

Jos ei lähes pelkässä metsäkäytössä ole auto, niin laittaisin kierron niin että ensin syylarille ja sieltä omalle jäähdyttimelle mikä on syylarin/ ilmastoinnin kennon edessä (saa viileimmän mahdollisen ilman kesällä), ja sieltä takaisin laatikolle. Noilla keinoin lämmöt yleensä pysyy halutussa haarukassa, eikä ole talviajossakaan liian kylmä.

Jos on lähes pelkkää metsäajoa, niin harvassa on se tilanne että laatikko olisi liian kylmänä -> pelkkä oma jäähdytin etummaiseksi jäähdytinrivistössä ja (jatkuvasti pyörivän) flektin kohdalle.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.06.2013, 19:56
469:n Avatar
469 469 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.08.11
Sijainti: HKI
Viestit: 111
Perusasetus

Toi a4 koko on vähän sinne päin. Oisko joku noista hyväkokoinen

http://www.ebay.co.uk/itm/Universal-...item56526e29c3

http://www.ebay.co.uk/itm/Oil-Cooler...item4d0c4ba244

http://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-TT-A3...item5d2da8268c

Tai jos on linkkiä Suomalaiseen kauppaan jollain...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.06.2013, 21:01
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Mikä kone tuon automaatin edessä on?


Siis jos siellä on alkuperäinen uaz:n moottori, niin pärjää varmaan pienemmällä kuin jonkin yli 7 litran kasin kanssa.

Ja jos välitykset on tiheät, niin taasen pääsee helpommalla, kuin vakio välityksillä, samoin orkkis renkailla kuumenee vähemmän kuin isoilla bokkereilla...

Kuten Timo_L jo kertoi, automaatti voi kärsiä myös kylmästä, toki offi vehkeissä ei liene kovinkaan yleistä.

Miten Fordin automaatissa on järjestetty tuo öljynjäähdyttimen kierto?

meneekö jäähdyttimen kautta a) "ylijäämä öljy" b) "voitelu"öljy vai jostain muualta, ja onko siinä termostaattia? (siis minulla ei tietoa missä piirissä jäähdytin on)

Mutta; laita mittari ensimmäiseksi! ja jos tuo kuumuminen ei ole jatkuva ongelma;
Niin minä laittasin syylärin kierron jälkeen lisäkennon, missä olisi sähköinen Flekti termostaattiohjauksella; siis kun laatikko/laatikon pohja on esim. yli 75 asteinen, niin flekti pyörii.

Ja jos lämpö on ainainen ongelma, niin oma, jäähdyttimen kokoinen kenno, esim. ilmastoinnin kenno, jäähdyttimen eteen.

Jossain hipo- sovelluksessa vois laittaa sivistyneempiäkin ratkaisuja. (siis esim. hydrauli pumppu kierrättämään laatikon öljypohjassa olevaa öljyä omassa A4 kokoisessa kennossa, jossa flekti, taikka sitten laatikon öljypohjaan kenno, missä jäähdytysneste kiertää...

Mutta Minusta on tärkeintä on välttää tuota alimitoitusta; siis jos joku kertoo, että tuosta laatikosta työnnetään läpi 600 hv; niin on eri asia kestää 10 sekunttia 3000-6000 rpm, kun minuutti/tuntitolkulla 1/10 osaa tehoa.
Ja jäähdytys 200km/h on hivenen tehokkaampi, kun viikon vanha turvepalttoo seisovassa ilmassa.

Ja automaatin säätöt/modaus pitää olla kohdallaan; Jos pakka/panta ei jaksa pitää, niin aika helposti tulee muutamia kiloWatteja lämpö laatikkoon, vaikka ei palakkaan saman tien.

Tuohon omaan citymaasturiin, MB w124, 3 litran turbodiesel: laitoin tarvikekennon, mikä on hivenen pienempi, kun A4:nen, pyöräkoteloon, puskurin ritilän taakse.

Ja jos alan ruuvaamaan tuota hodaria, niin automaatin jäähdytykselle pitää tehdä jotain; joko ylimääräinen kenno keulaan flektilla, taikka laatikon öljypohjaan jäähdytysnesteestä kierto; millä laatikko pakkasessa lämpiää, kuumassa jäähtyy...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.06.2013, 22:44
BeePee BeePee ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.08.11
Sijainti: Lahti
Viestit: 96
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
jäähdyttimen kokoinen kenno, esim. ilmastoinnin kenno, jäähdyttimen eteen
Meinaatko että ilmastoinnin kennoa voisi käyttää laatikkoöljyn jäähdyttämiseen vai miten? Samaista ongelmaa ittellä...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.06.2013, 21:00
JanneBlomgren JanneBlomgren ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Sipoo
Viestit: 995
Perusasetus

Ilmastoinnin kennoa käytin itse 502:sen pyörittämän th400 jäähdyttämiseen ja ei ollut ikinä lämpöongelmaa automaatissa.
__________________
http://jangren.fi/

Tänään tehdään pönttö!

Kyllä jenkki on jees!
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 08.06.2013, 15:14
BeePee BeePee ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.08.11
Sijainti: Lahti
Viestit: 96
Perusasetus

Löytyki loistava aihio, ilmastoinnin kenno nääs. Ei vaan mahu ilman rälläkkää ja hitsiä ja kaikkee muutakin muutosta mihkään. Odotellaan kylmempiä säitä... Onko kukaan toteuttanu tuota erillistä jäähykiertoa? Hitsaten lähdöt öljypohjaan? Mistä ja millanen pumppu?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 08.06.2013, 20:09
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BeePee Näytä viesti
Löytyki loistava aihio, ilmastoinnin kenno nääs. Ei vaan mahu ilman rälläkkää ja hitsiä ja kaikkee muutakin muutosta mihkään. Odotellaan kylmempiä säitä... Onko kukaan toteuttanu tuota erillistä jäähykiertoa? Hitsaten lähdöt öljypohjaan? Mistä ja millanen pumppu?
Ohjaustehostimen pumppu on yksi vaihtoehto jos saa järkättyä remmin kampiakselin päästä, toki tuottoa sais olla enemmän, kuin jossain pienessä pumpussa, varsinkin jos pitää enemmälti siirtää lämpöä (Öljyn ominaislämpökapasiteetti huono, verrattuna esim veteen)

Toinen vaihtoehto, jos haluaa viritellä termostaatteja yms, on tehdä oma jäähdytyspiiri laatikolle, siis laatikon suodattimen imu öljynjäähdyttimen kennon läpi (siis siitä, mistä yleensä virtaa ilma) ja kennoon sitten kiertämään vesi-gykoliseos, jota puolestaan jäähdytetään tuolla keulassa olevalla kennolla, nesteen kierto esim. webaston vesipumpulla, jota ohjataan öljypohjaan sijoitetulla kapillaariputki termostaatilla. (huom! vaatii paisuntäsäiliön)
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 10.06.2013, 19:29
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

No miten kuumana se loota sitten käy?
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Automaattilaatikon lauhdutin ????? Tekniikka & Jutustelu 19 26.07.2012 22:57
Automaattilaatikon jäähdytys Jii Tekniikka & Jutustelu 2 01.08.2010 22:20
M:Vedenlämmittimiä nestekaasulla, teho=riittävä MouhijärvenMies O/M/V Muut 1 02.03.2008 12:45
Riittävä lataus 13V. Tekniikka & Jutustelu 3 01.08.2007 23:32
Luokaton peruskoulu ei ole riittävä ratkaisu! Lars Niilo Paasivirta - Correct Opinions 0 18.12.2001 17:37


Sivu luotu: 10:16 (GMT +2).