![]() |
Automaattilaatikon riittävä jäähdytys
Uazissa sattuu olemaan vanhoista Fordeista tuttu kolmevaihteinen automaatti. Metsäkäytössä tietysti lämpiää ihan riittävästi(pitäis laittaa mittari jossain vaiheessa). Tällä hetkellä jäähdytyksen hoitaa osa syyläristä. Ajattelin lisätä laatikolle oman öljyn jäähdyttäjän.
Laitanko 1. Syylärin kanssa sarjaan 2. Oman, mutta vähän isomman? Muutenkin kiinnostaisi, että mikä olisi sopiva kokoluokka vaihtoehoille 1ja2, näitä on niin hlvtisti. |
oma kenno. kokoa a4. riittää vallan hyvin. siihen lisäks vaikka turbo pajerosta sähköflekti.
|
Lainaus:
Jos ei lähes pelkässä metsäkäytössä ole auto, niin laittaisin kierron niin että ensin syylarille ja sieltä omalle jäähdyttimelle mikä on syylarin/ ilmastoinnin kennon edessä (saa viileimmän mahdollisen ilman kesällä), ja sieltä takaisin laatikolle. Noilla keinoin lämmöt yleensä pysyy halutussa haarukassa, eikä ole talviajossakaan liian kylmä. Jos on lähes pelkkää metsäajoa, niin harvassa on se tilanne että laatikko olisi liian kylmänä -> pelkkä oma jäähdytin etummaiseksi jäähdytinrivistössä ja (jatkuvasti pyörivän) flektin kohdalle. |
Toi a4 koko on vähän sinne päin. Oisko joku noista hyväkokoinen
http://www.ebay.co.uk/itm/Universal-...item56526e29c3 http://www.ebay.co.uk/itm/Oil-Cooler...item4d0c4ba244 http://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-TT-A3...item5d2da8268c Tai jos on linkkiä Suomalaiseen kauppaan jollain... |
Mikä kone tuon automaatin edessä on?
Siis jos siellä on alkuperäinen uaz:n moottori, niin pärjää varmaan pienemmällä kuin jonkin yli 7 litran kasin kanssa.
Ja jos välitykset on tiheät, niin taasen pääsee helpommalla, kuin vakio välityksillä, samoin orkkis renkailla kuumenee vähemmän kuin isoilla bokkereilla... Kuten Timo_L jo kertoi, automaatti voi kärsiä myös kylmästä, toki offi vehkeissä ei liene kovinkaan yleistä. Miten Fordin automaatissa on järjestetty tuo öljynjäähdyttimen kierto? meneekö jäähdyttimen kautta a) "ylijäämä öljy" b) "voitelu"öljy vai jostain muualta, ja onko siinä termostaattia? (siis minulla ei tietoa missä piirissä jäähdytin on) Mutta; laita mittari ensimmäiseksi! ja jos tuo kuumuminen ei ole jatkuva ongelma; Niin minä laittasin syylärin kierron jälkeen lisäkennon, missä olisi sähköinen Flekti termostaattiohjauksella; siis kun laatikko/laatikon pohja on esim. yli 75 asteinen, niin flekti pyörii. Ja jos lämpö on ainainen ongelma, niin oma, jäähdyttimen kokoinen kenno, esim. ilmastoinnin kenno, jäähdyttimen eteen. Jossain hipo- sovelluksessa vois laittaa sivistyneempiäkin ratkaisuja. (siis esim. hydrauli pumppu kierrättämään laatikon öljypohjassa olevaa öljyä omassa A4 kokoisessa kennossa, jossa flekti, taikka sitten laatikon öljypohjaan kenno, missä jäähdytysneste kiertää... Mutta Minusta on tärkeintä on välttää tuota alimitoitusta; siis jos joku kertoo, että tuosta laatikosta työnnetään läpi 600 hv; niin on eri asia kestää 10 sekunttia 3000-6000 rpm, kun minuutti/tuntitolkulla 1/10 osaa tehoa. Ja jäähdytys 200km/h on hivenen tehokkaampi, kun viikon vanha turvepalttoo seisovassa ilmassa. Ja automaatin säätöt/modaus pitää olla kohdallaan; Jos pakka/panta ei jaksa pitää, niin aika helposti tulee muutamia kiloWatteja lämpö laatikkoon, vaikka ei palakkaan saman tien. Tuohon omaan citymaasturiin, MB w124, 3 litran turbodiesel: laitoin tarvikekennon, mikä on hivenen pienempi, kun A4:nen, pyöräkoteloon, puskurin ritilän taakse. Ja jos alan ruuvaamaan tuota hodaria, niin automaatin jäähdytykselle pitää tehdä jotain; joko ylimääräinen kenno keulaan flektilla, taikka laatikon öljypohjaan jäähdytysnesteestä kierto; millä laatikko pakkasessa lämpiää, kuumassa jäähtyy... |
Lainaus:
|
Ilmastoinnin kennoa käytin itse 502:sen pyörittämän th400 jäähdyttämiseen ja ei ollut ikinä lämpöongelmaa automaatissa.
|
Löytyki loistava aihio, ilmastoinnin kenno nääs. Ei vaan mahu ilman rälläkkää ja hitsiä ja kaikkee muutakin muutosta mihkään. Odotellaan kylmempiä säitä... Onko kukaan toteuttanu tuota erillistä jäähykiertoa? Hitsaten lähdöt öljypohjaan? Mistä ja millanen pumppu?
|
Lainaus:
Toinen vaihtoehto, jos haluaa viritellä termostaatteja yms, on tehdä oma jäähdytyspiiri laatikolle, siis laatikon suodattimen imu öljynjäähdyttimen kennon läpi (siis siitä, mistä yleensä virtaa ilma) ja kennoon sitten kiertämään vesi-gykoliseos, jota puolestaan jäähdytetään tuolla keulassa olevalla kennolla, nesteen kierto esim. webaston vesipumpulla, jota ohjataan öljypohjaan sijoitetulla kapillaariputki termostaatilla. (huom! vaatii paisuntäsäiliön) |
No miten kuumana se loota sitten käy?
|
Sivu luotu: 17:28 (GMT +2). |