Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.02.2013, 14:13
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Ajotaito-topic


Katselin tuossa joskus aikaisemmin ihan vihreäkorvaisena nyypinä ( no en oo paljoo tosta kehittynyt ) aloittamaani topiccia, jossa arvioitiin ja listattiin kulkineen maastokelpoisuuteen vaikuttavia tekijöitä. Sieltä nousi esiin useamman kerran ajotaidon ratkaiseva merkitys. Ja mä haeskelin, mutta ei ollut sellaista "näin ajan maastossa oikein ja pääsen pahoistakin paikoista" -tyyppistä topiccia, niin avasin tän.

Ajotaito voi olla hiukka vaikeasti kuvattava näin kirjoittamalla, mutta yritetään etes, jos tulis vaikka viteoita

ja sitten eka kysymys: miten ajetaan lumessa ?

__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.02.2013, 14:26
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.415
Perusasetus

Riippuu paljolti autosta ja lumesta. Mut yleisesti suojalumella etenee hiippailemalla, ei sutimista; sillon häviää esim sivuttäis pito ja tulee ikäviä tunteita jos on rinnemaa. Tai sit saattaa jäärä vaa sutkuttaa tyhjää...

Pakkaslumella happea! Menee niin pitkälle ku vauhtia on, sit nopee pakki ja eteen...


Jotenki tollei on menty.
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.02.2013, 16:54
k.j:n Avatar
k.j k.j ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 23.10.05
Sijainti: Turusta +300 km
Viestit: 1.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti

ja sitten eka kysymys: miten ajetaan lumessa ?
paljon riippu vetotavasta ja vauhdista... jos ajat nelivetoisella jossa on löylyä , sillä tarkoitan sitä että reservissä on varaa kun painaa kaasupoljinta...

auto suuntaa sinne minne etupyörät näyttää , siis käännä ratti sinne minne haluat menn'ä.

jos bemarimies ja takaveto.. haluaa pitkää liippiä,ja teho ei riitä on turvauduttava vastaheittoon, siis käännä ohjauspyörää vastakkaiseen suuntaan mihin haluat..

etuvetoisella taas sama... jos ei koske kässäriin... sinne minne haluat on eturenkaiden näytettävä...

Näissä kaikissa tavoissa pitää myös painaa kaasupoljinta jolloin matka kenties etenee.. jos kuitenkin omistat quattron , niin ei syytä huoleen, ajat vaan ja nautit talvisita ominaisuuksista.. ..

Ja fyysiikan lait pätee myös näissä, nelivedolla pääsee pidemmälle....
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.02.2013, 17:00
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 Näytä viesti
Riippuu paljolti autosta ja lumesta. Mut yleisesti suojalumella etenee hiippailemalla, ei sutimista; sillon häviää esim sivuttäis pito ja tulee ikäviä tunteita jos on rinnemaa. Tai sit saattaa jäärä vaa sutkuttaa tyhjää...

Pakkaslumella happea! Menee niin pitkälle ku vauhtia on, sit nopee pakki ja eteen...


Jotenki tollei on menty.
Hyvin pitkälle samalla linjalla... Jos ei toinen toimi niin sitten toista Joskus on ollut iloa siitäkin, kun on tehnyt tyhjäkäynnillä kiitoradan valmiiksi, mistä saa sitten vauhtia "pahaan paikkaan".
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.02.2013, 20:00
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.911
Perusasetus

miks se pakki pitää olla "nopee" ?
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.02.2013, 20:20
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Ite kun oon laiska lapioimaan niin suosin rauhalista etenemistä lumessa. Siitä kun ei välttämättä ole mitään hyötyä että vetää urku auki hankeen ja pääsee 10 metriä pitemmälle lapioimaan.
Tai tietysti jos pitää saada lauantai päivä iltaan niin sitten ehkä.

Ja kytkintä pitää tietysti painaa hieman ennenkuin meno pysähtyy...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.02.2013, 20:30
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
miks se pakki pitää olla "nopee" ?
Sillä saa vetarit poikki!
"Ota nopee pakki!"
-T.Poussa, Ravijoki vuonna 2005
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.02.2013, 20:57
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.911
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
Sillä saa vetarit poikki!
"Ota nopee pakki!"
-T.Poussa, Ravijoki vuonna 2005

just tätä mä uumoilen, Repro on jäljillä...

vai onks se se sama että kun on vääntäny jenGat pultista ni vähä takas


ei vaan vakavammin, tuo kytkin pohjaan / veto pois hiukka ennenku vauhti tyssää ON HYVÄ konsti
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.02.2013, 21:02
khonkonen khonkonen ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.07
Sijainti: Töpsävä, Finland.
Viestit: 1.588
Perusasetus

Paksussa lumessa etenemistä auttaa ratin käänteleminen sivulta sivulle. Näin vetävä rengas saa paremmin pitoa.
__________________
Huono tie, parempi mieli.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.02.2013, 21:10
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.056
Perusasetus

Ei nyt just lumessa ajoon liity, mutta selventää pakkasen vaikutusta pitoon; uudesta TM:stä luettua: "auto voi pysähtyä -15 asteen lämpötilassa jääpinnalla 80 km/h nopeudesta 50 metrin matkalla. Parin asteen pakkasella sama matka ei riitä, vaikka vauhtia olisi vain 30 km/h. Uskomatonta, mutta totta."
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 16.02.2013, 23:00
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.415
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
miks se pakki pitää olla "nopee" ?
Siksi, ettei liike lakkaa
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 16.02.2013, 23:02
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.911
Perusasetus

näytä mulle miten suunta vaihtuu mutta liike ei lakkaa ?
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 16.02.2013, 23:09
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Ei auta muu kuin ajaa autolla/autoilla.
Tietty muiden ajamista seuraamalla voi saada ideoita, joita sitten voi käytännössä kokeilla.
Kirjallisella ajo-opetuksella ei opi mitään..
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 16.02.2013, 23:11
ssuvik:n Avatar
ssuvik ssuvik ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Nurmo
Viestit: 2.748
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Ei auta muu kuin ajaa autolla/autoilla.
Tietty muiden ajamista seuraamalla voi saada ideoita, joita sitten voi käytännössä kokeilla.
Kirjallisella ajo-opetuksella ei opi mitään..
Samaa mieltä.
__________________
HJ61
MMC
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 16.02.2013, 23:38
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Ei auta muu kuin ajaa autolla/autoilla.
Tietty muiden ajamista seuraamalla voi saada ideoita, joita sitten voi käytännössä kokeilla.
Kirjallisella ajo-opetuksella ei opi mitään..
Näinhän se on. Kokeilemalla/ajamalla oppii.

Kirjallisestikin on tästä voinut kuitenkin sen jo oppia, että just ennen kuin meno pysähtyy, kannattaa pysähtyä ja ottaa vähän vauhtia. Riuhtominen ei aina aina ole hyväksi. Ja tuon kun sisäistää, niin ei kun käytäntöön kokeilemaan!
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 16.02.2013, 23:47
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.911
Perusasetus

juu, kunhan vinoilen...

-Kippo 86- ja moni muu varmaan hakee tässä sitä heijausliikkeen omaista enerGian käyttöä, joka on periaatteessa HYVÄ idea, eli jos eteneminen tyssää niin, että pysähtymisestä saa taaksepäin auttavaa apua, niin ok...

valitettavan usein vaan tuntuu, ja näyttää että se hyöty hukataan sillä, että kaivatetaan lumessa tai suossa hiukan liian pitkään, jolloin liikesuunta eteenpäin muuttuukin liikesuunnaksi alas, ja siihen ei enää juurikaan auta "nopee pakki", vaan ymmärrys, ja seuraavalla kerralla hiukan "aikaisempi pakki"

ite ainakin sata kertaa kironnu omaa tyhmyyttä, kun pitää koittaa "vielä vähän" ja ilman sitä viimeistä ois päässy paljon helpommalla...

oikeastaan ihan sama asia, kuin baarissa se: "no, jos yhen viel ottais..."
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 16.02.2013, 23:55
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.320
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ei nyt just lumessa ajoon liity, mutta selventää pakkasen vaikutusta pitoon; uudesta TM:stä luettua: "auto voi pysähtyä -15 asteen lämpötilassa jääpinnalla 80 km/h nopeudesta 50 metrin matkalla. Parin asteen pakkasella sama matka ei riitä, vaikka vauhtia olisi vain 30 km/h. Uskomatonta, mutta totta."
Olen 17 vuotta ajanut töihin samaa, huonosti hoidettua sivutietä. Ja voin kyllä allekirjoittaa TM:n tekstin. Kovalla pakkasella pyörä pitää, plussan tuntumassa ei.

Sitten on vielä olemassa toinen talven "pitokeli". Kun kovan pakkasen jälkeen lauhtuu, niin tien pinta menee kuuraan. Silloin pitää taas hyvin, ainakin hetken aikaa.

Turvallista matkaa.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 17.02.2013, 10:40
pahvi_ pahvi_ ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 08.12.11
Sijainti: Savonranta
Viestit: 570
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik Näytä viesti
Samaa mieltä.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Ei auta muu kuin ajaa autolla/autoilla.
Tietty muiden ajamista seuraamalla voi saada ideoita, joita sitten voi käytännössä kokeilla.
Kirjallisella ajo-opetuksella ei opi mitään..


joo kun on lapioinu puol tuntii per 5m etenemistä autoo irti hangesta nii tekee mieli kokeilla jotain toista tekniikkaa
omakohtaista kokemusta löytyy tuosta, sit vasta vähän yrittää jotenki muuten ku huomaa et hapella ei aina kannata yrittää
__________________
Emmie tiiä
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 17.02.2013, 12:21
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.731
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
näytä mulle miten suunta vaihtuu mutta liike ei lakkaa ?
http://www.youtube.com/watch?v=o5iCOMwpirA
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 17.02.2013, 13:56
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.911
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti

no joo ...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 17.02.2013, 16:16
ssuvik:n Avatar
ssuvik ssuvik ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Nurmo
Viestit: 2.748
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti
[NUSNUS]Kyllähän se liike lakkaa joka kerta kun suuntaa vaihdetaan, tossakin auto vaan on ihan minimaalisen ajan pysähtyneenä[/NUSNUS]
__________________
HJ61
MMC
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 17.02.2013, 22:27
nyyperi nyyperi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.10
Sijainti: Ristiina
Viestit: 434
Perusasetus

Toi juutuubi on myös muuten jollakin lailla ihan opettavainen paikka. Olen juurikin katsellut sieltä erilaisia videoita safareilta ja jne. Ja kyllä sen huomaa että mikä merkitys on ajotaidolla ja vallankin reittisilmällä.
Joku ajaa pikkurenkaisella vakion näköiseltä kuin Porvoon moottoritietä, ja sitten seuraava tulee jollain hyvinkin katu-uskottavalla ( metsä-uskottavalla) kämineellä perässä, hirveästi happea antaen ja selvästi vaikeammin, ja minust tää etenkin talvikeleillä korostuu.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 18.02.2013, 00:47
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.998
Perusasetus

Lumessa ajamisesta tulee mieleen, että lumessa pärjää hyvin jos kaikki kortit ei ole heti pöytään lyötynä. Jos ajaa yksin, varaa joitain keinoja tulla takaisin jos suunniteltu ajoreitti ei ollutkaan mahdollinen.

Tyhmästä jumipaikasta on välillä minut päästänyt pois rengaspaineiden alentaminen.

Hämmästyttävän usein on pystynyt peruuttamaan samaa jälkeä pois kun on tullut. Nelivetoinen on tässä etevämpi kuin ennen oli vain käytössäni takavetoisia.

Tulevaisuutta ajatellen lukisin mielelläni kokemuksia ketjuista, tuntuu, että ne on varasuunnitelmaksi hyvä vaihtoehto, toisaalta jos niillä jää jumiin, taas tarvittaisiin joku parempi konsti.

Hapettamalla etenemisen parantamisessa tuntuu hyötysuhde huonolta haittoihin nähden.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 18.02.2013, 05:32
wuntzikka wuntzikka ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.06.10
Sijainti: ristiina/salo
Viestit: 2.085
Perusasetus

niin joo, jos yksin ajelee ni varaa ainaski puhelimen laturin mukaan/puhelimeen virtaa. jos ei oo vinssiä, niin traktorista usein saa apua jos jääpi jumiin.
__________________
t5 portteri -07
mitsu ällä200, -06, 4x4, manual, 31" kummipyörät
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 18.02.2013, 20:55
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.033
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nyyperi Näytä viesti
Ja kyllä sen huomaa että mikä merkitys on ajotaidolla ja vallankin reittisilmällä.
Joku ajaa pikkurenkaisella vakion näköiseltä kuin Porvoon moottoritietä, ja sitten seuraava tulee jollain hyvinkin katu-uskottavalla ( metsä-uskottavalla) kämineellä perässä, hirveästi happea antaen ja selvästi vaikeammin
Tähän kiinniti huomiota jo liki parikymmentä vuotta sitten, kun trialissa oli kolme luokkaa. Ykkösläiset veti nätisti pikku pisteillä reittäjä tarkoin harkiten. Kakkoset rymys väkisin "lurttu pohjassa". Kummatkohan kiinnosti katsojia yleensä enemmän? Noh, ne näyttävämmät...
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
ajotaito maastossa


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Traktori-topic baxxter Chit-Chat 482 30.05.2024 22:46
Huutonet Topic psychobilly Linkit 15 03.03.2016 22:38
suomessa uusilta poliiseita puuttuu ajotaito jopa kokonaan. Rekisteröimätön Chit-Chat 5 15.11.2010 03:05
Uusi topic IironSika Tekniikka & Jutustelu 37 02.12.2003 22:20


Sivu luotu: 00:44 (GMT +2).