Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus

Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
Vanha 25.12.2012, 22:52
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++

Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Question

Työntömitta

Tekeekö tuollaisella 20 e mitalla mitään ?

http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/806206/0

Vanha 25.12.2012, 22:55
pastirolli pastirolli ei ole kirjautuneena
Veteraani+++

Rekisteröitynyt: 20.07.07
Sijainti: Kurikka
Perusasetus

Kyllähän sillä mittaa pultteja ja tappeja mutta sorvaushommissa pitää olla jo sitten laadukkaampaa välinettä.

Yritin epäonnistua. Onnistuin.
Vastaa lainaten
Vanha 25.12.2012, 23:00
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Perusasetus

hintaansa nähden käyttökelpoinen?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Tekeekö tuollaisella 20 e mitalla mitään ?

http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/806206/0
Mutta ei mikään tarkkuusinstrumentti lajissaan.
Paria halpista olen vertaillut tuohon minun vanhaan japanilaiseen digitönäriin, niin tarkkuus on aika hyvin kohdallaan, siis 100.00 milliä on hyvin lähellä sitä.
Mutta toisessa noista halpiksista oli ikävä tapa, nollaus "vaelteli", siis saattoi kesken mittauksen jättää muutamia satikoita välistä, tarkassa mittauksessa piti aina mittauksen jälkeen tarkistaa, että näytti 0.00mm eikä esim -0.06mm.
Ja jos patteri totaalisen loppu, niin alkaa houraamaan...., ei kieltäydy näyttämästä!

Ja materiaalit pehmeämpiä kuin paremmissa, siis varsinkin sisämittaus kärjet tylsyy/väänryy herkästi.
Vastaa lainaten
Vanha 25.12.2012, 23:08
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari

Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Perusasetus

Patteri tuosta hienoudesta on kuitenkin aina loppu.
Ite oon luottanu sorvaushommissa ihan tavalliseen Vogeliin.

Tuommosia ostasin ite ennemmin 2kpl (josko se jompikumpi löytys aina tarvittaessa)
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=80-6200

Viimeksi muokannut Viipo : 25.12.2012 23:11
Vastaa lainaten
Vanha 25.12.2012, 23:41
Veteraani+++

Question

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti

Tuommosia ostasin ite ennemmin 2kpl (josko se jompikumpi löytys aina tarvittaessa)
Juu, ei hullumpi ajatus.

Mites kannattaako ostaa Stahlville ja maksaa nimestä. Saako laatua ?

http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/5...at/tyontomitta

Vai sitten Stahlville digitaalisena ?

http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/5...at/tyontomitta
Vanha 26.12.2012, 00:05
Legenda

Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti

Juurikin tuo tarve on se, mikä määrää...

Ja jos ostat kaksi halpaa tönäriä siksi että josko olis toinen tallessa, on toiveajattelua!
Nimimerkillä pahimmillaan ostin 10 kpl laatikon rullamittoja, ja aina ne on haksemisessa, siis varmaan yli 30 hukassa....

Mutta osta 100e tönäri, niin pysyy paremmin tallessa
Minulla on 2 parempaa yleismittaria, fluken 79 ja sitten bilteman dc-pihtivirtamittari, ja tuo fluke on lähes aina tallessa, kun maksaa moninkertaisesti tuohon 50e biltemaan verattuna, joka on joskus hukassa.
Ja noita 10e mittareita on varmaan 5 kpl, mutta en muista missä

Siis jos tarve on erottaa 10mm pultti 8- ja 12mm:stä, niin ala-asteen viivoitin riittää....
Mutta jos pitää mitata esim. laakereita, niin 76mm on eri asia kuin 3"

Ja jos sinulla on akseli, ja siihen pitää lämpökrympillä saada pyörä kiinni, niin tuo 20e digitönärin tarkkuus ei siihen varmaan riitä.
Vastaa lainaten
Vanha 26.12.2012, 00:07
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari

Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Perusasetus

http://www.torafors.com/mittavlineet.htm

Tuolta sivun puolesta välin luulisi passelin löytyvän

Tai sitten cccp valmiste, ilmeisesti ainoita mitä osattiin virheettömästi tehdä oli sorvit ja niitten mittavälineet.
Vastaa lainaten
Vanha 26.12.2012, 00:10
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari

Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Perusasetus

Neuvokaahan joku miten tollaisen tönärin kymmenyksiä luetaan?
Vastaa lainaten
Vanha 26.12.2012, 00:16
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++

Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Perusasetus

Hyvin saman näköinen tönäri on ollut minulla varmaan ainakin kymmenen vuotta käytössä. Ihan tuolla on tarkkoja ja oikeitakin tuloksia saanut. Siinä vaan pitää olla tarkkana tosiaan, että nollaus on tehtynä. Patteri kun on kunnossa, niin ei satkua enempää nollakohtakaan poikkea, vaikka monta mittausta tekisikin peräkkäin. Luoteja olen mitannut satoja tai tuhansia ja niillehän on satkun tarkkuudella mitta annettukin valmiina. Välillä olen myös mikrometrillä tarkistanut ja on tuon tönärin antamat tulokset paikkansa pitäneet.

Tietty noissa halvoissa voi olla "yksilöitäkin".
Vastaa lainaten
Vanha 26.12.2012, 00:30
Veteraani+++

Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti

Ja jos ostat kaksi halpaa tönäriä siksi että josko olis toinen tallessa, on toiveajattelua!
Nimimerkillä pahimmillaan ostin 10 kpl laatikon rullamittoja, ja aina ne on haksemisessa, siis varmaan yli 30 hukassa....

Mutta osta 100e tönäri, niin pysyy paremmin tallessa
Minulla on 2 parempaa yleismittaria, fluken 79 ja sitten bilteman dc-pihtivirtamittari, ja tuo fluke on lähes aina tallessa, kun maksaa moninkertaisesti tuohon 50e biltemaan verattuna, joka on joskus hukassa.
Ja noita 10e mittareita on varmaan 5 kpl, mutta en muista missä

Siis jos tarve on erottaa 10mm pultti 8- ja 12mm:stä, niin ala-asteen viivoitin riittää....
Mutta jos pitää mitata esim. laakereita, niin 76mm on eri asia kuin 3"

Ja jos sinulla on akseli, ja siihen pitää lämpökrympillä saada pyörä kiinni, niin tuo 20e digitönärin tarkkuus ei siihen varmaan riitä.
Juu, tarpeeseenhan tuota tässä haeskellaan. Nyt oon mittaillu ihan koululaisten muoviviivottimella. Toimintavarmuudesta huolimatta se ei näköjään enää riitä ja oon pitkään haaveillut kunnollisesta työntömitasta. Ajatuksena olis ostaa sellainen joka kestää ja jonka tuloksiin voisi luottaa kun niitä oikeasti tarttee. Konepajaa tuskin perustan ja kun ei oo sorviakaan, niin ei tartte 500 e maksava supermittaa. Krympitkin jää multa väliin. Mutta silti haluan hyvän mitan, sen verran riittävästi oon pashoja työkaluja nähnyt että niitä ei tuu mulle enää yhtään.

Näyttäisi Mitutoyolla olevan ihan perus-tönäri ilman digitaalista asteikkoa luokkaa 50 e. Kallis lienee, mutta toiminee hiukan pidempäänkin

Mulla on myös toi Fluke 79 perusvälineenä, muita ei olekaan.

Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 26.12.2012 00:32
Vastaa lainaten
Vanha 26.12.2012, 00:31
Legenda

Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Neuvokaahan joku miten tollaisen tönärin kymmenyksiä luetaan?
No, tuossa linkki: http://fi.wikipedia.org/wiki/Noonio

ja jos jotain kummia viivoja tuolla nooniusasteikolla noiden numeroiden välissä, niin ne on 5:den satikan viivoja....

Siis jos pikkasen yli 15mm, niin 15mm ja kynnenykset sitten tuolta nooniusasteikolta, ja jos menee kymmenyksen yli tuolle pikkuviivalle, niin vielä 0,05mm lisää
Vastaa lainaten
Vanha 26.12.2012, 00:58
Legenda

Perusasetus

Kuten sanottu; tarve määrää!

Lainaus:
Juu, tarpeeseenhan tuota tässä haeskellaan. Nyt oon mittaillu ihan koululaisten muoviviivottimella. Toimintavarmuudesta huolimatta se ei näköjään enää riitä ja oon pitkään haaveillut kunnollisesta työntömitasta. Ajatuksena olis ostaa sellainen joka kestää ja jonka tuloksiin voisi luottaa kun niitä oikeasti tarttee. Konepajaa tuskin perustan ja kun ei oo sorviakaan, niin ei tartte 500 e maksava supermittaa. Krympitkin jää multa väliin. Mutta silti haluan hyvän mitan, sen verran riittävästi oon pashoja työkaluja nähnyt että niitä ei tuu mulle enää yhtään.

Näyttäisi Mitutoyolla olevan ihan perus-tönäri ilman digitaalista asteikkoa luokkaa 50 e. Kallis lienee, mutta toiminee hiukan pidempäänkin

Mulla on myös toi Fluke 79 perusvälineenä, muita ei olekaan.
Sulla on muuten hyvä yleismittari (fluke 79)
Tuosta Minun 79 flukesta: jännitenäyttö aina noin 1% tarkkuudessa, vaikka tuo oli kylmässä ja kosteassa. ja tarkkuus parani kun kosteus laski.
-> tuohon edellisen vuosituhannen yleismittariin luotan kun pässi omiinsa

Mutta asiaan:
Jos sinun ei tarvitse mitata asioita kovin tarkasti, siis esim. absoluuttinen tarkkuus luokkaa 1/4 mm, niin tuo VIIPO:n ehdottama 8,90e tönäri on varmaan sopiva, ja osta sitten samalla:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=60-6095
Niin voit voidella tuon tönärin muutaman kuukauden välein (siis varmuuden vuoksi!) ja samalla aseöljyllä voi voidella esim. lukkoja.
(tuo crc:n aseöljy on hintansa arvoista, parempiakin varmaan on, mutta tuolla on tultu toimeen hyvin ...)

Mutta kun tuosta 0,25mm tarkkuudesta lähdetään kirimään, niin tuo 0,2 mm ei maksa kuin murto-osan noista viimmeisistä satikoista (0,01mm)
Vastaa lainaten
Vanha 26.12.2012, 01:07
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari

Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Perusasetus

Lainaus:

Jättää vähä tiukemmaksi, ja ostaa isomman lekan :P

Ite oon kyllä onnistuneesti tehny tiukkoja lämpöliitoksia. Jos tuntuu tiukalta, niin enempi lämpöä ja lisää voimaa :P
Vastaa lainaten
Vanha 26.12.2012, 01:14
mara90:n Avatar
mara90 mara90 ei ole kirjautuneena
Konkari+

Rekisteröitynyt: 08.06.11
Sijainti: Huittinen
Perusasetus

Mitutoyo. Ehkä vähän kallis vaihtoehto mutta on tarkka,toimiva ja luotettava merkki. Teräskonttorilla ollu aina välillä noita Mitutoyon kampanjoita joissa parhaimmillaan tuommoset perus 0-150mm digitönärit saa rapiat satasella.
Ei oo paha hinta laadukkaasta mittavälineestä. Analogisetki tönärit on tarkempia ku ne kinuskin digitaalit

http://www.teraskonttori.fi/easydata...012_fi_web.pdf

Ja on näköjään vielä tammikuuhun 2013 voimassa. Ei muutakun tilaamaan

Edit. Gah perhana, 100 viestiä takana ja ylennys tuli, pienet sille

Viimeksi muokannut mara90 : 26.12.2012 01:18
Vastaa lainaten
Vanha 26.12.2012, 01:43
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++

Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mevala Näytä viesti
Mitutoyo. Ehkä vähän kallis vaihtoehto mutta on tarkka,toimiva ja luotettava merkki. Teräskonttorilla ollu aina välillä noita Mitutoyon kampanjoita joissa parhaimmillaan tuommoset perus 0-150mm digitönärit saa rapiat satasella.
Ei oo paha hinta laadukkaasta mittavälineestä. Analogisetki tönärit on tarkempia ku ne kinuskin digitaalit
Ja tuo olet mitannut? Ei pelkkää tuntumaa, että kalliimpi vinosilmä tekee tarkemman analogisen mitan kuin halvempi vinosilmä digitaalisen. Mun mittaukset ei ainakaan tuota tue, kun kiinan digitaalisella tönärillä saa toistettua saman kappaleen mittaukset 0,01 mm heitolla. Analogisella kun ei edes oikein tuohon lukematarkkuuteen pääse. Ja kun nuo mitat on vielä oikeita ollut tiedetyn mittaiseen kappaleeseen mitattuna. Ja tiettyhän se kallein ja laadukkainkin mitta muistetaan aina tarkistaa johonkin tiedettyyn kappaleeseen? Niin ja siis mikään koneistaja en ole, mutta harrastellut laitteita, joissa mittavaatimukset tarkempia kuin vaikkapa moottoreissa, noin 25 vuotta.
Vastaa lainaten
Vanha 26.12.2012, 02:01
mara90:n Avatar
mara90 mara90 ei ole kirjautuneena
Konkari+

Rekisteröitynyt: 08.06.11
Sijainti: Huittinen
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Ja tuo olet mitannut? Ei pelkkää tuntumaa, että kalliimpi vinosilmä tekee tarkemman analogisen mitan kuin halvempi vinosilmä digitaalisen. Mun mittaukset ei ainakaan tuota tue, kun kiinan digitaalisella tönärillä saa toistettua saman kappaleen mittaukset 0,01 mm heitolla. Analogisella kun ei edes oikein tuohon lukematarkkuuteen pääse. Ja kun nuo mitat on vielä oikeita ollut tiedetyn mittaiseen kappaleeseen mitattuna. Ja tiettyhän se kallein ja laadukkainkin mitta muistetaan aina tarkistaa johonkin tiedettyyn kappaleeseen? Niin ja siis mikään koneistaja en ole, mutta harrastellut laitteita, joissa mittavaatimukset tarkempia kuin vaikkapa moottoreissa, noin 25 vuotta.
Niin siis tuo oli vaan tuommonen "vitsi" et analoginen olis tarkempi.. En mää sitä sano etteikö hyviä kiinalaisiaki olis olemassa. Pari kiinalaista oon omistanu ja toinen ei tienny ainakaan mistään mitää, toki sekin saatto olla maanantai-kappale. Sen takia niistä on jääny vähän huono maku mutta ovat varmasti perushommiin tarpeeks päteviä vehkeitä.
Mittapaloilla esimerkiks saa tarkistettua pitääkö näytön lukemat kutinsa nollauksen jälkeen.
Tarkkoihin töihin on sit olemassa ihan omat työkalunsa, mikrometrit yms.
Vastaa lainaten
Vanha 26.12.2012, 07:45
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Perusasetus

Suosittelen ihan analogista eli sähkötöntä mallia juurikin syystä että siitä digivehkeestä on aina patteri loppu kun sitä tarvii. Varsinkin talvella.

Lisäksi sen digitaalivehkeen väärinkäyttö ominaisuudet on huonommat kuin analogisen eli vaikka tässä kohtaa kaikki koneistajat hyppivätkin seinille niin sen tavan tönärin lukitussysteemin ansiosta sillä on hyvä piirtää linjoja / reijänpaikkoja latikan reunaan. Ja toimii harppina ym.

Ja sitten kun se ei ole enää tarkka tai on saanu jo tarpeeksi siipeensä niin sen voi hyvillä mielin lainata naapuriin.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa

Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
Vanha 26.12.2012, 09:55
Veteraani+++

Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Juup, noita kun aikani kattelin, niin näyttäisi olevan niin, että samaa myydään eri merkkisenä ja hinnat vaihtelee mukavasti.

Tuo 0,01 mm heitto syntyy muuten ihan silläkin, että tuon mittalaitteen lämpötila muuttuu 8 C suuntaan tai toiseen 100 mm mittausmatkalla. Tää tulee ihan ruostumattoman teräksen lämpölaajenemiskertoimesta. Eli jos vie ton mitan ulos 20 C pakkaseen joksikin aikaa ja mittailee, niin tulos on ihan muuta kuin se mitä mittari näyttää. 0,064 mm on tuo mittaus pielessä. Toki on tuo mitattavakin kappale ihan eri mitoissa kuin sisällä, mikä kompensoi tätä virhettä.

Mut silti digitaalinen olisi kiva vaikka analoginen olisi loppujen lopuksi se, joka jää henkiin kun patteri on lopussa tai öljymoska on tuhonnut heikommin suojatun elektroniikan.
Vanha 26.12.2012, 10:42
Late_:n Avatar
Late_ Late_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++

Rekisteröitynyt: 04.04.10
Sijainti: Hamina
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Suosittelen ihan analogista eli sähkötöntä mallia juurikin syystä että siitä digivehkeestä on aina patteri loppu kun sitä tarvii. Varsinkin talvella.
No siinä tapauksessa sillä mitataan samalla tapaa kuin analogisella.
Vastaa lainaten
Vanha 26.12.2012, 10:43
Konkari+++

Perusasetus

En nyt ulkoa voi muistaa että olenko käyttänyt tuollaista parin kympin halpis digitönäriä töissä 2 vai 3 vuotta päivittäin. Hyvin toimii kunhan muistaa aina vaan katsoa hanskat kädessä virrat päälle näpäyttyään että on nollannut mittarin nollakohdassa.

Patterikin vielä alkuperäinen eli tuntuis kestävän.
Vastaa lainaten
Vanha 26.12.2012, 11:07
Veteraani+++

Question

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Late_ Näytä viesti
No siinä tapauksessa sillä mitataan samalla tapaa kuin analogisella.
Eli niillä voi mitata ilman patteria ?
Vanha 26.12.2012, 11:13
Konkari+++

Perusasetus

Lainaus:
Ainakin tolla meidän omalla.

Tuosta Motonetin kuvastakin näet että tuon mustan muovin toinen reuna on tasan tuon liikkuvan leuan kanssa.
Vastaa lainaten
Vanha 26.12.2012, 11:25
Legenda

Perusasetus

Lainaus:
Voi mitata,jos asteikko myös rungossa, mutta tarkkuus kärsii, siis tarkkuus putoaa suuruuslukkaan milli-muutama milli.

hyvä vaihtoehto http://www.ebay.co.uk/itm/Electric-6...item1c2b198985

Mutta saa noita halpiksia maailmalta edullisemminkin:http://www.ebay.co.uk/itm/6-150MM-DI...item27cc0e5add MUOVIA!

Muista ostaa (maailmalta?) myös paristoja, maksaa lähikaupassa aivan kohtuuttomasti!

Mutta tuommoinen ihan perusversio, siis ilman elektroniikkaa, toimii aina!

Itse arvostan tuossa digitönärissä tuota ominaisuutta, että voi nollata mihinkohtaan vaan; siis sorvatessa näkee suoraan, paljonko pitää ottaa pois....
Vastaa lainaten
Vanha 26.12.2012, 13:14
Veteraani+++

Smile

Lainaus:
Voi mitata,jos asteikko myös rungossa, mutta tarkkuus kärsii, siis tarkkuus putoaa suuruuslukkaan milli-muutama milli.

hyvä vaihtoehto http://www.ebay.co.uk/itm/Electric-6...item1c2b198985

Mutta saa noita halpiksia maailmalta edullisemminkin:http://www.ebay.co.uk/itm/6-150MM-DI...item27cc0e5add MUOVIA!

Muista ostaa (maailmalta?) myös paristoja, maksaa lähikaupassa aivan kohtuuttomasti!

Mutta tuommoinen ihan perusversio, siis ilman elektroniikkaa, toimii aina!

Itse arvostan tuossa digitönärissä tuota ominaisuutta, että voi nollata mihinkohtaan vaan; siis sorvatessa näkee suoraan, paljonko pitää ottaa pois....
No jo on! 0,99 maksaa työntömitta. Se ei oo liikaa.

Mutta heti kun kaupat aukee, niin meen hakemaan kunnollisen digiversion, maksoipa sitten hiukka enemmän ja sitten kun tuo joskus hyytyy (miun käytöllä ei koskaan) niin ostan tavallisen. Kiitos vinkeistä.
Vanha 26.12.2012, 18:24
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++

Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Minulla ja monella muulla toverilla on tullut tarvetta digitönäriin vain huonontuneen näön vuoksi, on paljon helpompi lukea isoja numeroita kuin tihrustaa viivoja.
Mitan löytymiseen ja patterin kestoon auttaa kun pitää sen laitteen säilytyslaatikossaan patteri irti.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
työntömitta

Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)

Pikalinkit

Sivu luotu: 08:35 (GMT +2).