|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
PÄTEVÄÄ HJ:n korjaajaa!!! LAHTI,KOUVOLA ETC!!!Oma hoojii saanu nyt viikon valohoitoa *******lla prkl... Nelikko pomppii pois päältä, etuperän ja jakolaatikon öljyt paenneet. Nelikko toimii kuitenkin pakottamalla, niin ei ihan paskana voi olla. Joku veikkasi, että uudet stefat ja öljyt riittää... Tai ainakin itse olin stefojen vaihdon kannalla kun etuperseessä ei pysy öljyt. Summa summarum, suostuivat katsomaan etuperän öljyt ja kappas, nelikko pysyy päällä päällä, eli stefojen vaihtoon nelikoihin perehtynyttä asiallista korjaajaa etsitään kouvola, kuusaa, lahti, heinola- alueelta!!! Jos valohoito on jatkunu maanantaihin niin haen auton pois nykyiseltä pajalta.
Viimeksi muokannut Timoboy : 19.11.2012 16:01 |
#2
|
|||
|
|||
ei auttanut öljytäyttö. toi korjaaja kehotti hankkimaan suoraan toimivan jakiksen.. minkähän hintanen mistä? saako mistää tilattua jakolaatikon osia, muualta kuin toyotalta?
ato siis 5v vm-83 hj60 |
#3
|
||||
|
||||
Taisin mainita jo tuossa öljy topicissa että etuvedon siirtohaarukka ja kenties kytkentä holkkikin on tullu tiensä päähän. Ja nuo tuhoaa se että sillä ajetaan ilman jakiksen öljyjä.
Toyotalta tai tamgearssilta nuo osat löytyy ja sen siirtäjän voi korjata hitsaamalla jos ei ole vielä täysin loppu. Jos meinaa vaihtaa jakiksen niin se on jokatapauksessa purettava siihen pisteeseen että nuo osat on näkösällä ja nuo alkaa olla jo sen ikäisiä vehkeitä että pitää olla hyvää tuuria että sattuu semmonen osakasa mille ei ole jo käynyt samalla tavalla. Ja Jos ei ole ainut auto taloudessa niin tuo kannattaa ottaa auki ja kattoa niiden osien kunto ja sitten hankkia niitä sen mukaan mitä tarvii. Etukardaanin stefa ja laakeri olisi helppo vaihtaa tuossa kohtaa myös ja muitakin tarpeen mukaan. Muutenkin niin millä se perusteltiin että öljyn lisäys auttaisi tuohon vaivaan ???
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#4
|
||||
|
||||
Mää just korjasin saman vaivan eli täytehitsasin kuluneen nelivedon kytkentähaarukan ja käänsin kytkentäholkin ja toistaiseksi toimii.
Joutui ostamaan vain uuden tiivisteen jakiksen puolikkaiden väliin.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#5
|
|||
|
|||
|
#6
|
||||
|
||||
Kytkentäholkki kulunut , muistaakseni sen voi kääntää toisinpäin ja sitten sen pitäis toimia jos ei ole ihan hampaattomaksi kulunut, jos on niin noita jakiksia kyllä on purettuna siellä täällä, joista saa toimivan holkin, ettei siihen mitään uutta osaa kannata laittaa.
Samalla sitten vaihtaa uuden stefan siihen päälaatikon ja jakiksen väliin, koska jos jakis ei vuoda ulospäin niin sitten ne öljyt menee sieltä päälaatikkoon. Ton voi todentaa aukaisemalla päälaatikon täyttöpropun ja jos sieltä tulee vaikka yli litra öljyä niin silloin ne jakiksen öljyt on siellä. Etuakseli vuotaa yleensä vetareiden stefoista sinne pyörännapoihin, sen huomaa mm. siitä jos eturenkaiden sisäkyljissä on öljyroiskeita. toinen vuotopaikka on pinion akselin stefa. NOi hommat tekee kokematonkin parissa päivässä, jos on kerran aukaissu ton jakiksen niin sen purkaa ja kasaa tunnissa. |
#7
|
|||
|
|||
"Muutenkin niin millä se perusteltiin että öljyn lisäys auttaisi tuohon vaivaan ???"
siis lähinnä sillä ettei jakiksessa ollut öljyä... |
#8
|
|||
|
|||
eli siis pitääkö jakis purkaa ennen vaaihtoa? eli sitä ei niin vaan tiputeta tieltä pois?
|
#9
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ja sitten tuohon jakiksen kasaamiseen; vaatii huolellisuutta jonkin verran. Sillä ei olisi ensimmäinen jakis, missä väliakselin päittäislaakerit väärässä asennossa. Jos hyvän haluat, niin uusi etuvedon holkki, haarukka ja tiiviste. -> n.200 euroa stefat kannattaa myös vaihtaa. ja väliakselin ja laakereiden kunto kannattaa tarkistaa, tuossa ohutakselisessa tuppaa kulumaan. ->n.200e osat saa mm. tamgeas http://www.tamgears.com/ Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 16.11.2012 18:31 |
#10
|
|||
|
|||
saako nuo laakerit ihan laakeriliikkesstä, vai onko noissa tamgearssin laakereissa jotain erikoista.....
|
#11
|
||||
|
||||
Koko. Jotkut laakerit löytyy laakeri kaupastakin. Muistaakseni etuyoken laakeri tms. mutta en enää varmasti muista.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#12
|
|||
|
|||
Nelikko pelittää taas, syynä etuperän öljyn puute, niinkuin alkuun luulinkin
|
#13
|
||||
|
||||
Whoot??
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan! Salon seudun OFF ROAD Ry |
#14
|
|||
|
|||
eli vika oli kuiva etuperä
|
#15
|
|||
|
|||
ei ois kyllä ikinä arvannu tota vikaa.
|
#16
|
||||
|
||||
Miten hitossa etuperän öljymäärä vaikuttaa nelivedon toimintaan?
|
#17
|
||||
|
||||
Samaa mietin minäkin
|
#18
|
|||
|
|||
niimpä... ei kai tosin se takatuupparikaan toimi jos perä kuiva... tolla etuperän öljyillä nyt vaan kaks kertaa lähteny nelikko pysyy päällä, stefa vaa ei pidä öljyjä sisällä eikä ne öljyt sielt katoo minnee kun takavedolla ajelee.... jokin fiksu vois valaista asiaa..?
|
#19
|
||||
|
||||
Toimiihan se aikans ilman öljyäkii.. Mut sit ku lopettaa toimimisen ni ei se enää öljyä lisäämällä korjaannu.. Ja lähes samalla tavalla ne öljyt sieltä etuperästa karkaa ajoitpa sitten nelikolla tai takavedolla..
|
#20
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ensiapu on pitää huolta että siellä etuperässä on sitä öljyä,aina, eli tarkistus tarpeeksi usein. Ja sitten kun aika on kypsä niin vaihtaa tai vaihattaa ne pronssiholkit ja stefat sinne. Oma kokemus antaa ajatuksen että kuumalla kelillä ne ölpät sieltä tuli ulos pyöri ne akselit tai ei. Talvella kun etuperä pyöri koko ajan niin kumma kyllä ne öljyt pysyi siellä sisällä. Tästä on varmaan toisiakin mielipiteitä... Vaan en kyllä keksi mitään yhteyttä miksi nuo asiat vaikuttaisi toisiinsa... Jos kyseessä olisi joku laite mihin liittyy englantilaista sähkötekniikkaa niin sitten kaikki olisi mahdollista.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi Viimeksi muokannut Bj Andy : 19.11.2012 19:22 |
#21
|
|||
|
|||
kääntömaljat on kyl niin öljyset ja pihassakin sitä riittää... mitkä ne vetareiden holkit on?
mie oon tyhmä, myönnän.... |
#22
|
||||
|
||||
|
#23
|
||||
|
||||
Ne holkit on siellä akseliputkessa ennen niitä stefoja.. Estävät vetoakselia elämästä "vapaasti" siellä.. Eli estää vetoakselia hajottamasta stefaa.. Joku osaava voi selittää vähä fiksumminkin..
edit: mäksä sano saman kolmella sanalla ja yhdellä linkillä. |
#24
|
||||
|
||||
Siis vetoakselin liukulaakeri joka kannattelee sitä vetaria pyörän puolelta...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#25
|
|||
|
|||
Lainaus:
Mutta ensimmäiseksi kannattaa tarkastaa huohotin, siis yleensä tukossa, ja paine ei pääse perästä ulos, muuten kuin työntämällä stefoista mm. öljyä. Minä ottasin, ja nostaisin huohottimen konehuoneeseen mahd. korkealle, ja korvaisin tuon takaiskuventtiilin mopon bensansuodattimella. -> siis alunperin huohottimessa jousikuormitettu takaiskuventtiili, joka siis päästää perästä paineet pois pienellä paine-erolla, Mutta kun perä jäähtyy, niin huohottimesta ei tulekkaan ilmaa, vaan akseliin tulee alipaine, joka "imaisee" pienet öljykalvot takaisin perään -> stefat pitää niin hyvin, että ei näy yhtään "likaa" stefan ympäristössä! SIIS uutena Mutta kun k.o armeijaijän ohittanut akseli putoaa veteen, niin kun ilmaa ei saa huohottimesta, niin stefojen läpi saadaan, mutta ei ilmaa vaan vettä! Jostain kumman syystä hj:ssä kestää jotenkuten nuo vetonivelen tarvike pronssiholkit, kun taasen hdj:ssä ne ei kestä, ei ainakaan jos ei hio niitä sikaväljiksi..... Marmoritiskillä vois olla noin 40e kpl nuo alkuperäiset hj-60:een. ja tuo vetoakselis stefa: jos laittasin itselleni hj:n akseliin, niin kokeilisin tuota ns. hd-mallin stefaa, siis semmoista ylimääräisellä kumijoustolla olevaa. (HDJ-80 alunperin k.o rakenne) |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Vuokrata halutaan halli/varastotila, kouvola | wuntzikka | O/M/V Muut | 1 | 16.08.2012 19:08 |
Asentajaa/Korjaajaa HJ61 | Forest | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 11.09.2011 13:45 |
M: Hj 45,OK-auto kouvola | nuppi | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 26.05.2006 00:49 |
freelancer korjaajaa etsitään suzuki samuraille | katjansamurai | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 24.11.2005 10:30 |
Kouvola on Suomen Turku! | Lars | Niilo Paasivirta - Correct Opinions | 0 | 18.12.2001 17:50 |