Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.09.2011, 08:29
Pauli_Antero Pauli_Antero ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.08.08
Sijainti: Kajaani
Viestit: 239
Perusasetus

Patrol purkaa akkuja


Outo homma. Akut purkaantuu päivässä. Lataus jännite on melkein 28v. Mittasin irrottamalla vänkärin puolen akun miinus navan ja mittasin rungon ja navan välistä 24.6v kun taas kaverilla samanlaisessa autossa oli 11.3v. Virrat oli pois päältä. Eli syökö joku jännitettä vai mikä on vikana? Autossa on kaksi 60 Ah akkua. Onko ne liian pienet. Autoon vaihdettiin vasta ehjä laturi kun entinen latasi silloin tällöin.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.09.2011, 11:52
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

ajele jossain välissä tänne niin ihmetellään...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.09.2011, 12:09
make1978 make1978 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.08.11
Sijainti: tampere
Viestit: 122
Perusasetus

siis mikä oli ongelma? lataus jännite 28v on hyvä,ja sarjassa olevat 12v akut on max latauksessaan 15.4v(mittausta EI saa suorittaa HETI sammuttamisen jälkeen kun akuissa on vielä latauksesta jäänösjännite).

yksittäinen akku antaa yleismittarilla ollessan tyhjä 12,2v ja alaspäin ja aivan täynnä napa jännite on 12,7v.

mittaa MOLEMMAT akut erikseen luulen että repsikan puoleinen akku on se tyhjempi.. jos on vanha patrolli niin siinä on väliotto 12v ja se akku tyhjenee aina..tarvii ladata erikseen tai vaihdella akkujen paikkaa keskenään.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.09.2011, 22:51
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

24V järjestelmässä ei saa olla mitään väliottoja pelkästään toiselta akulta!
ei se jännitteen mmittaminen siihenn auta että syökö joku sähköä, kiepsauta mittarista virta-asento päälle ja toista mittaus samaan tapaan. sitten sulake kerrallaan nyppiä irti ja katsoa koska virran kulutus loppuu ja siitä sulakkeelta sitten jatkaa eteenpäin..
sillä kaverillasi sitten on akkujen kanssa ongelmia eikä sinulla sillä olivat aivan täysin tyhjät akut ja sinulla lähes täynnä..
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.11.2011, 21:37
tonikki tonikki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 17.09.11
Sijainti: Kajaani
Viestit: 436
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikkoimp Näytä viesti
24V järjestelmässä ei saa olla mitään väliottoja pelkästään toiselta akulta!
ei se jännitteen mmittaminen siihenn auta että syökö joku sähköä, kiepsauta mittarista virta-asento päälle ja toista mittaus samaan tapaan. sitten sulake kerrallaan nyppiä irti ja katsoa koska virran kulutus loppuu ja siitä sulakkeelta sitten jatkaa eteenpäin..
sillä kaverillasi sitten on akkujen kanssa ongelmia eikä sinulla sillä olivat aivan täysin tyhjät akut ja sinulla lähes täynnä..
Ennen kun joku polttaa mittarinsa niin pitää kertoa tämä.
Jos ei ole paljon yleismittaria käyttänyt niin kannattaa se virtamittarin kytkentä opetella (muuten palaa mittarista sulake tai jotain muuta) että se tulee sarjaan sähköjärjestelmän kanssa kun taas volttimittari rinnan.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.11.2011, 22:57
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Kannattaisko?


1. Ottaa ja poistaa tuo tupakin sytkäri käytöstä/ siirtää 24 volttiin.
2. ottaa ja kytkeä releen kautta jännitealentimella mittaristolle yms 12v
releen ohjaus diodien kautta siten, että toisen diodin kautta rele vetää kun virta on päällä, ja toinen diodi kytkee kun parkit päällä (jos vetokoukku, niin parkkien kuuluu palaa kärryssä kun veturissa parkit päällä)

Jos pelkästään normaali radio ja mittaristo, niin 10A alennin riittänee, vetokoukulla 12v kaipaa isompaa.

Ja mikä tahansa avoin happo akku/akusto autossa onkaan kyseessä, niin ei ole hätävarjelun liioittelua "balansoida" kennoja esim kerran vuodessa: siis täysi akku ladataan
pienellä virralla, niin että akku alkaa kiehumaan. siis napajännite 12v akussa nousee suuruusluokkaan 15 volttiin, mutta 15v ei pidetä kuin 10 minuuttia.
Huom! ei saa kokeillakkaan hyytelö- eikä suljetuilla akuilla.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.09.2011, 16:12
matti.v:n Avatar
matti.v matti.v ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 25.04.10
Sijainti: kajjjaani
Viestit: 692
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja make1978 Näytä viesti

mittaa MOLEMMAT akut erikseen luulen että repsikan puoleinen akku on se tyhjempi.. jos on vanha patrolli niin siinä on väliotto 12v ja se akku tyhjenee aina..tarvii ladata erikseen tai vaihdella akkujen paikkaa keskenään.

toi on muuten tosi. mullakin on tossa omassa piuhat kuten datsunissa alunperinkin, eli oikeasta akusta releenkautta tulee 12v käyttöön mittaristoon ja radiolle ja tupakan sytkäriin.
noin 3 viikon välein saa ladata oikeaa akkua, parhaillaankin on laturi patrollin pellin alla. ajattelin laittaa jännitteen alentimen kautta syötön noille 12v syöville laitteille.

nissaneissa toi 12v on kait ratkaistu jo eritavalla
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.09.2011, 17:30
make1978 make1978 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.08.11
Sijainti: tampere
Viestit: 122
Perusasetus

matti.v samaa oon ajatellu iteki..tosin käynyt myös mielessä kolmaskin akku josta ottas ton 12v pihalle ja sille oma laturinsa.konehuoneessa kun tota tilaa on ja remmi paikkojakin yks vapaana.plussana tulis sit se et vois tota 12v puolta kuormittaa vähä enempi kuin alentimella ja käyttä parkissa vaikka akun tyhjäks eikä tarttis miettiä lähteekö käyntiin
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.09.2011, 23:34
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

kuinka vanhoja teillä sitten ratsunit ovat? itsellä 81 ja 83 ja sitä uudempia ja kaikissa jännitteen alentimella, toki on tullut vastaan kaiken ikäisiä joissa on ollut jännitteen alennin rikki ja vedetty sitten vaan toiselta akulta.
mutta vielä siis kerran, pelkästään toiselta akulta ei saa ottaa mitään!
tässä nyt metsäkone yrittäjiltä juttua useammalta kuullut että on akkuja räjähdellyt kun on ollut 12V webasto joka siis on otettu vain toiselta akulta, yhdelläkin työmaalla minulta tultiin vinkkiä kysymään ja ensimmäisenä kysyin onko webasto ja miten kytketty, oli kuulemma jo pari akkua mossahtanut ja nyt ei ole enään kun webasto vaihdettu 24V malliin..
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
4Runner purkaa akkuja Teppo2 Tekniikka & Jutustelu 7 19.08.2011 22:25
Myydään optima akkuja ventora O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 25.08.2009 19:46
Myyty Akkuja 3 kpl beejii40 O/M/V Muut 9 15.09.2008 12:39
Akkuja läppäreihin yms yms AVRO Chit-Chat 2 04.09.2008 22:33
hj purkaa akkuja... hakkis Tekniikka & Jutustelu 10 12.04.2005 10:53


Sivu luotu: 17:44 (GMT +2).