Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tapahtumat

Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms.

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.08.2011, 23:31
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Uudentyyppinen (?) kisa Raajärvellä 3.-4.9. (kisa peruttu)


Kisa peruttu, eipä löytynyt kilpailijoita. Harkitaan ehkä/varmaan uudestaan toiseen ajankohtaan.

Raajärvellä ens viikonloppuna siis normaali safari, ilmoittautumiset suoraan Hessulle 0500-690 787.


-----------------------------------------------------------------------

Moi,

tälle lajille/tapahtumalle pitäis keksiä nimi, ralli tulis mieleen noista erikoiskokeista, mutta onko maailmalla jotain samantyyppistä Challenge nimisinä? Muutenkin homma on vielä suunnitteluasteella yksityiskohtien suhteen, senverta on tiedossa että jotain tällaista tehdään, ja ajankohta ja paikka.

Saa ottaa kantaa ketä asia kiinnostaa. Voi kommentoida ja ehdottaa, tää on nyt vielä osin konseptiasteella.

Kakspäiväinen kisa, lauantai-sunnintai 3.-4. syyskuuta ja Raajärvellä. Aikataulu suurinpiirtein sellanen, että lauantaina ajetaan aamusta jonnekin alkuiltaan (kuuden kieppeille?), ja sunnuntaina aamusta johonkin kohtaa iltapäivää.

Kilpailu muodostuu erikoiskokeista, joita on molempina päivinä useampia. Erikoiskokeet voivat olla eri mittaisia ajallisestikin, esim. alkaen muutaman minsan taikka muutaman kymmenen metriä ja yläpäässä jopa (reilu?) tunti taikka useita kilometrejä. Voi olla että sunnuntain pätkät tehdään vasta lauantaina, tai että valmiiksi tehtyjä pätkiä säädetään edellisen päivän kokemuksien perusteella. On myös mahdollista, että pätkiä voidaan ajaa toistamiseen, esim. toisinpäin.

Pitäis vielä päättää julkaistaanko erikoiskokeet ennakkoon, esim. ed. päivänä, että halukkaat sais niitä (kaikkia tai vain osaa) harjoitella.

Erikoiskokeet ovat suurimmaksi osaksi ajamista (tässä ekassa kisassa kokonaan?), mutta periaatteessa mukaan vois ympätä vaikka renkaanvaihtoa (järjestäjien autoon järjestäjien välineillä että on tasapuolista), tai tikanheittoa tai kuski sokkona ja appari neuvoo kun pitää peruuttaa keilojen väliin tai mitä tahansa kilpailijoita (ja katsojia?) kiinnostavaa tempuilua. Offiaiheinen tietokilpailu? Kokoa osa X (esim. tojotan napalukko? helpopsti kuitenkin etua joillekin)? Mikä on tämän renkaan koko (merkinnät poistettu)?

Joku erikoiskoe vois ehkä olla jopa tyyliin etene tämä rata pelkällä vinssillä, ihan vaan vaikka parkkipaikalla (tasaisella vai lievien esteiden kuten 20-30cm puunrunkojen yli?) mutta mittaa vinssiapinan ja vinssin vauhtia. Pääasia että on kilpailijoista mielekästä, ei haittaa jos on muutenkin viihdyttävää. Ja tosiaan tarkoitus että olis mielellään mahdollisimman monenlaista, että auton ja tiimin pitäis olla hyvä monessa että pärjää.

Osa erikoiskokeista voi vaatia karttasoftan käyttöä, tai sitten erikoiskokeiden lähdöt voidaan antaa koordinaatteina (jos järjestäjät ei jaksa/osaa piirtää sellaista karttaa että ihan pomminvarmasti ihan kaikki osaa sillä minne tarttee mennä). Täntyyppiset vaatimukset auton varustelusta (kuten myös vinssi, tunkki, sammutin, vetopisteet jne.) pitäis kyllä selventää ennen kilpailua ettei tule kellekään yllärinä.

Ajettavat pätkät eri tyyppisiä, esim.
- kovapohjainen nopeahko (tyyliin officrossirata), pieni todennäköisyys joutua vinssaamaan
- mutaspooria, mahdollisesti paljonkin vinssailua, tietysti auton suorityskyvystä riippuen
- suota ja/tai ojien ylityksiä (sallitaanko rampit?), vinssaulu mahdollista ja ehkä jopa todennäköistä
- kivikkopolkuja tms. jossa koeponnistellaan alustan toimivuutta
- mitä vaan alueelta löytyy ja on järkevästi ja turvallisesti kaikilla autoilla (kaarettomillakin) ajettavissa
- siirtymien mitta oltava jossain järkevissä rajoissa?

Tuloksiin lasketaan aika taikka pisteet kaikilta erikoiskokeita, vois olla helpointa laskea jokaiselle erikoiskokeelle paremmuusjärjestys, ja sitten nämä "sijoituspisteet" kaikista erikoiskokeista yhteen, ja kellä on vähiten pojoja niin voittaa. Tasapisteissä viimeisin erikoiskoe ratkaisee.

Jos joku ei lähde jollekin erikoiskokeelle tai selviä sitä läpi (asetetussa maksimiajassa) niin sitten saa ko. pätkältä maksimit. Sijoituspisteillä tämä olis helppoa, jos pätkän läpäisi OK esim. 23 autoa, niin pätkän maksimit olis esim. 24 sijoituspistettä (huonoin plus yks). Tai sitten maksimit on määrätty etukäteen kullekin pätkälle, esim. 26 auton kisassa maksimit vois olla jollekin pätkälle 28 ja toiselle 30.

Luokatkin pitäis varmaan keksiä, papan pitkällä pajerolla (lue: tehtaan jäljiltä oleva maastoauto) tuskin on kovin mielekästä ajaa jotain porttaalikikotinta vastaan. Paitsi että jos niitä temppurasteja on, niin nehän tasoittais peliä. OK, luokat varmaan kuitenkin on, mallia vois ottaa esim. suunnistuksesta taikka officrossista.

Kyse on ainakin joillain erikoiskokeilla nopeuskisasta, päässä pitänee olla jonkin sortin kypärä, mutta ei tartte olla F1-tasoa. Lähdetäänkö siitä että mikä tahansa kypäräksi tulkittava käy, ja kilpailijat ottaa senverran hyvät kun katsoo tarvitsevansa? Vaikka jonkun tyyppisellä ajettavalla erikoiskokeella kypäräpakko vois olla hätävarjelun liioittelua, olisko selkeempi että auton liikkuessa (ajamalla tai vinssillä) kypärät on aina päässä?

Montako kilpailijaa autossa saa olla? Tasan kax? Vähintään kax? Korkeintaan montako?

Turvavyöt? Vähintään kolmipistevyöt kaikille?

Mites lähtöjärjestys, on mahdollista ja ehkä jopa todennäköistä, että saattaa vaikuttaa pätkän tuloksiin (erikoiskoe helpottuu tai vaikeutuu kun siitä menee monta autoa), pitäiskö ekalle pätkälle järjestys arpoa? Entäs saman päivän loput pätkät, kiertävä järjestys? Mites trialissa menikään, siellä luulis olevan sama homma.

Ja jos/kun on useampipäiväinen, arvotaanko taas vai saako ed. päivän huonoin (vai paras?) valita ekana oman paikkansa? Lähtöjärjestyksien arvontaan kaivattais joku selkeä ja helppo mutta tasapuolinen systeemi.

Järjestämisen vinkkelistä haasteena kilpailijoiden odotusaikojen minimointi, jos pätkiä on paljon niin tuskin riittää järjestäjiä silleen että kaikkia pätkiä vois ajaa yhtä aikaa, ja esim. kiertävä lähtöjärjestys vaikuttaa tietty kans.

Tässä ekassa koekisassa ajetaan yhtä tai kahta pätkää yhtä aikaa. Pätkästä riippuen sillä voi olla yx tai monta kilpailijaa yhtä aikaa. Seuraavan lähtö kun edellinen on tullut maaliin, tai 1/2/5/10 minuuttia edellisen perään.

Jonkun verran pitää siis pähkäillä että on kaikki selvillä, ja ekassa kisassa löytyy ehkä vielä jotain mitä ei ole hoksannut etukäteen, siksi olis mukava jos ajamaan tulevat tai muuten aidosti tällaisesta kiinnostuneet ottaisivat kantaa tavalla tai toisella.

Palkinnot? Osallistumismaksu? Sallitaanko (ulkopuolinen = muiden kuin kilpailijoiden tekemä?) huolto kesken erikoiskokeen, vai vaan pätkien välillä? Mitä muuta tässä ei vielä ole ajateltu ollenkaan?

-Paavo


Viimeksi muokannut Paavo : 31.08.2011 21:13
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Raajärvellä officrossia ja yösafari 3.9. Paavo Tapahtumat 2 10.08.2011 22:17
OffiCrossia Raajärvellä 21.5.2011 Paavo Tapahtumat 66 08.06.2011 21:03
Officrossikisa Raajärvellä 28.8.2010 Paavo Tapahtumat 120 16.04.2011 12:20
lapland trophy suunnistuskilpailu raajärvellä roottori Tapahtumat 2 12.02.2005 10:50
Syksyn viimeinen rynnistys Raajärvellä Kupla Tapahtumat 3 13.11.2004 23:17


Sivu luotu: 19:03 (GMT +2).