![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Vitosvaihde hitsaamalla kiinni ?Citikan/Pösön laatikosta päässyt pääakselilta mutteri irti ja jälki sen mukaista. Akselista ja rattaasta boorit lähes poiskuluneet, kun ratas päässyt vapaasti liikkumaan. Rattaan saa kyllä uuden, mutta akseli saattaa jo olla hankalampi ja maksaa varmasti maltaita. Täällä kun näyttää olevan metallimiehiäkin, niin kertokaapa, miten tuon saisi ehjättyä. Alla muutama kuva. Akseli, booreista jäljellä n. puolet. ![]() Samoin rattaalta, jos sitäkään ![]() Ratas paikoillaan ![]() Ajattelin paria vaihtoehtoa, joko ottamalla rälläkällä akselista kahdelta sivulta pala pois ja hitsaamalla vastaavat rattaaseen. Jotain tähän tapaan ![]() Tai vaihtoehtoisesti hitsaamalla mutteri tuohon rattaaseen ja akseliin, mutta kestäisikö ja tulisiko millaisia ongelmia. Mitä muita vaihtoehtoja olisi (uusi laatikko ei ole vaihtoehto).
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Jos ite tahtoo värkätä, ni mites ois porata boorin mittaset ja suuntaset reijät, johon sit ahistais
rautatapit. jotakuinki kuvan osottamalla tavalla Sit vois kiristellä sen mutterin takas oikeelle paikalleen, eikä tarvis karkasuja pilata hitsaamalla.. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Vitosvaihde hitsaamalla kiinni
Jep, eipä tullut itelle mieleen.
Mites kovaa ainetta tuon pitäs olla, miten paksuilla tapeilla ja montako ? Akselin paksuun on 28 mm. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Melkolailla takuuvarmasti ei tule pitkäikäinen tai ainakaan äänetön laatikko jos täppää hitsillä rattaan suoraan akseliin kun ei ole enää mitään mikä oikeasti keskittäisi sen. Paras olisi varmaan soravata spoorit pois molemmista ja sorvata just sopiva lämpösovitteinen holkki näiden väliin. Näin olisi edes jonkinlaiset mahdollisuudet saada ratas suoraan ja keskitettyä.
Sama ongelma pätee myös tuohon tapitukseen. Periaatteessa halkaisijaltaan neliskulmaiset kiilat saattaisivat toimia hetken. Oletko kysynyt ammattiapua jo BigWillys-nimimerkiltä? Jostain perverssistä syystä hän on kiinnostunut sitikoista tai ainakin harrastaa sitikkakorjaamoa ![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Loctitella on joku mämmi joka on tarkoitettu akselien kulumavikoihin oikeen teollisuuskäyttöön, luvataan muistaakseni 0,5 tai 1mm täyttö. Joskus laitoin HJ:n dampperin sillä kiinni kun oli akseli ja kiilaura kulunu väljäksi ja se pysy kyllä. Tuo on vaan niin hankalassa paikassa ettei kehtaisi kovin montaa kertaa tehdä kokeiluja.
Tuo Laa Laan konsti toimii ja kestää varmasti, eikä sitä sitten puretakkaan ihan vähällä vaivalla. Timop |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Jepulis älä vaan mene hitsaamaan sitä akselii katkee varmasti.Ap ukon pajesta oli lukittu kemppi liimalla pääakselin mutteri jonka seurauksena akseli poikki aivan hitsaus kohdasta
__________________
Tein itse ja säästin. RASOR |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Tommosta ehdotan:
Jos siin on vielä akselissa spooreja, niin uusit rattaan ja liimaat sen Loctitella kiinni. Kun kiristät mutterin niin mahdollisuuksien mukaan käännät löysät pois, siis että kun ratas välittää voimaa, on rattaan spoorit ja akselin spoorit kiinni ja välys on toisella puolella.
__________________
Juha |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Ei saa välystä jätettyä sille puolelle, jossa momentti pienempi. Ratas heilunut n. millin koholla (kun mutteri laatikon pohjalla) ja sekä rattaassa että akselissa täyskokoista booria jäljellä tuo miilli.
Toiseksi, ratasta ei oo erikseen saatavana (ei ainakaa Tamgearilla), saa pelkästään tuon vitospaketin mukana. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Tuosta arsenixin ehdotus saattaa olla hankala toteuttaa, varmaan sen verran kovaa tavaraa ettei terät pure tai katkeaa kun koittaa tuollaiseen rakoon porata?
Puolet pooreista pois ja semmonen sovitusholkki että keskittää, mutta on vielä purettavissa. Sitten jäljellä oleviin pooreihin, sekä sovitusholkkiin jotain mahdollisimman tujua liimaa ja kiinni? Pelkät poorit on niin väljät, että ratas pääsee liikkumaan ja murtamaan liimauksen. Sit taas jäljellä olevat poorit tukis ratasta momenttia vastaan? Enkä ole asiantuntija ![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Matkamöksiin on aikalailla vaihdettu välityksiä, vois kannattaa laitta viesti
karavaanaripalstalle. Sielt vois löytyä käytetyt rattaat ja mahdollisesti koko risa aski jossa tämä akseli ehjä. http://www.karavaanarit.fi/ Good luck
__________________
Juha |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Kaiffari restauroi aikoinaan isänsä Ducaton matkailuauton laatikkoa.
Kyseli ensin osia Ducaton varaosina ja olisi saanut vain isoja rataspaketti kokonaisuuksia ja hinta oli sen mukainen. Kun laatikko oli lattialla pestynä,niin siitä löytyi valusta Citikan logo.Citikan varaosatiskiltä löytyikin sitten kaikki kuluneet osat irrallisena,eikä tarvinnut ostaa koko laatikon sisuskaluja yhden kuluneen osan takia. Joko olet kysynyt Citikan maahantuojan varaosatiskiltä? |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Rajat kiinni ja äkkiä!! | Lars | Society | 3 | 09.02.2016 19:31 |
Leikkasiko kiinni ? | BJ45 | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 17.07.2008 20:12 |
Akseleiden vahvistus hitsaamalla | IsoA | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 22.11.2007 07:33 |
Jamant kiinni vk. 21 | JAMANT | Chit-Chat | 2 | 19.05.2006 12:28 |
Kanervalla unenpäästä kiinni | MäIte | Cooking & Food | 20 | 23.01.2004 18:06 |