Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.12.2008, 01:14
nepra nepra ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 09.12.08
Viestit: 12
Perusasetus

Vitosvaihde hitsaamalla kiinni ?


Citikan/Pösön laatikosta päässyt pääakselilta mutteri irti ja jälki sen mukaista.
Akselista ja rattaasta boorit lähes poiskuluneet, kun ratas päässyt vapaasti liikkumaan.
Rattaan saa kyllä uuden, mutta akseli saattaa jo olla hankalampi ja maksaa varmasti maltaita.
Täällä kun näyttää olevan metallimiehiäkin, niin kertokaapa, miten tuon saisi ehjättyä.
Alla muutama kuva.
Akseli, booreista jäljellä n. puolet.


Samoin rattaalta, jos sitäkään


Ratas paikoillaan


Ajattelin paria vaihtoehtoa, joko ottamalla rälläkällä akselista kahdelta sivulta pala pois ja hitsaamalla vastaavat rattaaseen. Jotain tähän tapaan


Tai vaihtoehtoisesti hitsaamalla mutteri tuohon rattaaseen ja akseliin, mutta kestäisikö ja tulisiko millaisia ongelmia.

Mitä muita vaihtoehtoja olisi (uusi laatikko ei ole vaihtoehto).

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.12.2008, 02:27
arsenix arsenix ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 21.06.05
Sijainti: Raahe
Viestit: 624
Perusasetus

Jos ite tahtoo värkätä, ni mites ois porata boorin mittaset ja suuntaset reijät, johon sit ahistais
rautatapit.
jotakuinki kuvan osottamalla tavalla


Sit vois kiristellä sen mutterin takas oikeelle paikalleen, eikä tarvis karkasuja pilata hitsaamalla..
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.12.2008, 02:52
nepra nepra ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 09.12.08
Viestit: 12
Perusasetus

Vitosvaihde hitsaamalla kiinni


Jep, eipä tullut itelle mieleen.
Mites kovaa ainetta tuon pitäs olla, miten paksuilla tapeilla ja montako ?
Akselin paksuun on 28 mm.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.12.2008, 08:04
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.245
Perusasetus

Melkolailla takuuvarmasti ei tule pitkäikäinen tai ainakaan äänetön laatikko jos täppää hitsillä rattaan suoraan akseliin kun ei ole enää mitään mikä oikeasti keskittäisi sen. Paras olisi varmaan soravata spoorit pois molemmista ja sorvata just sopiva lämpösovitteinen holkki näiden väliin. Näin olisi edes jonkinlaiset mahdollisuudet saada ratas suoraan ja keskitettyä.

Sama ongelma pätee myös tuohon tapitukseen. Periaatteessa halkaisijaltaan neliskulmaiset kiilat saattaisivat toimia hetken.

Oletko kysynyt ammattiapua jo BigWillys-nimimerkiltä? Jostain perverssistä syystä hän on kiinnostunut sitikoista tai ainakin harrastaa sitikkakorjaamoa
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.12.2008, 08:59
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Loctitella on joku mämmi joka on tarkoitettu akselien kulumavikoihin oikeen teollisuuskäyttöön, luvataan muistaakseni 0,5 tai 1mm täyttö. Joskus laitoin HJ:n dampperin sillä kiinni kun oli akseli ja kiilaura kulunu väljäksi ja se pysy kyllä. Tuo on vaan niin hankalassa paikassa ettei kehtaisi kovin montaa kertaa tehdä kokeiluja.

Tuo Laa Laan konsti toimii ja kestää varmasti, eikä sitä sitten puretakkaan ihan vähällä vaivalla.

Timop
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.12.2008, 09:36
sumpe:n Avatar
sumpe sumpe ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 23.12.07
Sijainti: Rauma, Finland.
Viestit: 2.000
Perusasetus

Jepulis älä vaan mene hitsaamaan sitä akselii katkee varmasti.Ap ukon pajesta oli lukittu kemppi liimalla pääakselin mutteri jonka seurauksena akseli poikki aivan hitsaus kohdasta
__________________
Tein itse ja säästin. RASOR
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.12.2008, 18:58
Td5:n Avatar
Td5 Td5 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 19.10.03
Sijainti: Vantaa, Suomi.
Viestit: 470
Perusasetus

Tommosta ehdotan:
Jos siin on vielä akselissa spooreja, niin uusit rattaan ja liimaat sen
Loctitella kiinni. Kun kiristät mutterin niin mahdollisuuksien mukaan
käännät löysät pois, siis että kun ratas välittää voimaa, on rattaan
spoorit ja akselin spoorit kiinni ja välys on toisella puolella.
__________________
Juha
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.12.2008, 19:17
nepra nepra ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 09.12.08
Viestit: 12
Perusasetus

Ei saa välystä jätettyä sille puolelle, jossa momentti pienempi. Ratas heilunut n. millin koholla (kun mutteri laatikon pohjalla) ja sekä rattaassa että akselissa täyskokoista booria jäljellä tuo miilli.
Toiseksi, ratasta ei oo erikseen saatavana (ei ainakaa Tamgearilla), saa pelkästään tuon vitospaketin mukana.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.12.2008, 20:11
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Tuosta arsenixin ehdotus saattaa olla hankala toteuttaa, varmaan sen verran kovaa tavaraa ettei terät pure tai katkeaa kun koittaa tuollaiseen rakoon porata?
Puolet pooreista pois ja semmonen sovitusholkki että keskittää, mutta on vielä purettavissa. Sitten jäljellä oleviin pooreihin, sekä sovitusholkkiin jotain mahdollisimman tujua liimaa ja kiinni? Pelkät poorit on niin väljät, että ratas pääsee liikkumaan ja murtamaan liimauksen. Sit taas jäljellä olevat poorit tukis ratasta momenttia vastaan?
Enkä ole asiantuntija
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 10.12.2008, 21:01
Td5:n Avatar
Td5 Td5 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 19.10.03
Sijainti: Vantaa, Suomi.
Viestit: 470
Perusasetus

Matkamöksiin on aikalailla vaihdettu välityksiä, vois kannattaa laitta viesti
karavaanaripalstalle. Sielt vois löytyä käytetyt rattaat ja mahdollisesti koko
risa aski jossa tämä akseli ehjä.

http://www.karavaanarit.fi/

Good luck
__________________
Juha
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 10.12.2008, 22:09
Racingrabbit:n Avatar
Racingrabbit Racingrabbit ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Sastamala
Viestit: 4.016
Perusasetus

Kaiffari restauroi aikoinaan isänsä Ducaton matkailuauton laatikkoa.
Kyseli ensin osia Ducaton varaosina ja olisi saanut vain isoja rataspaketti kokonaisuuksia ja hinta oli sen mukainen.
Kun laatikko oli lattialla pestynä,niin siitä löytyi valusta Citikan logo.Citikan varaosatiskiltä löytyikin sitten kaikki kuluneet osat irrallisena,eikä tarvinnut ostaa koko laatikon sisuskaluja yhden kuluneen osan takia.

Joko olet kysynyt Citikan maahantuojan varaosatiskiltä?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Rajat kiinni ja äkkiä!! Lars Society 3 09.02.2016 19:31
Leikkasiko kiinni ? BJ45 Tekniikka & Jutustelu 7 17.07.2008 20:12
Akseleiden vahvistus hitsaamalla IsoA Tekniikka & Jutustelu 20 22.11.2007 07:33
Jamant kiinni vk. 21 JAMANT Chit-Chat 2 19.05.2006 12:28
Kanervalla unenpäästä kiinni MäIte Cooking & Food 20 23.01.2004 18:06


Sivu luotu: 15:19 (GMT +2).