Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.08.2008, 17:16
Matias Matias ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 29.05.08
Viestit: 13
Perusasetus

Suunnistuskisoihin?


Tekis mieli ottaa osaa noihin suunnistuskisoihin, mutta kun kattelee noita tälläkin palstalla olevia kisakuvia, niin siellä miehet ja autot on yleensä napaansa myöten suossa. Mites on, kannattaako tollasella vakiomaasturilla ottaa näihin osaa ollenkaan, kun ei ole muita varusteita kun vähän karkeemmat renkahat?

Toinen kyssäri liittyy tuohon suunnistuspuoleen. Olen ymmärtänyt että siihen tarvitaan GPS, läppäri, siinä pyörivä Oziexplorer ohjelma sekä kilpailualueen kartat. Olen tässä funtsinut hankkia tommosen jokamies-GPS:n sekä nykyään niin suositun miniläppärin. Nämä sitten USB kaapelilla kiinni toisiinsa. Mutta mistäs noita karttoja saa? Hankinko jostain paperikarttoja jotka sitten skannataan läppärille, vai ovatkos CD:llä saatavat digitaalikartat parempia? Mitähän suunnilleen nää kartat kustantaa?
Onkos se niin että kilpailun järjestäjät antaa vaan joukon rasteja koordinaattimuodossa, ne syötetään sitten läppärille ja lähdetään ajamahan? Entäs mites tuo kartta ja GPS kohdistetaan toisiinsa että se häränsilmä näyttää kulloinkin missä ollaan?

Sori vaan että oon tumpelo ja kyselen tyhmiä, mutta olis kiva tietää näistä jutuista aluksi vähän enemmän ennen kun ryhtyy tosissaan polttamaan rahaa noihin suunnistusvehkehiin.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.08.2008, 17:31
Käyttäjä:n Avatar
Käyttäjä Käyttäjä ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 20.01.03
Sijainti: Rautajärvi, Finland.
Viestit: 4.855
Perusasetus

Vinssi on kyllä poikkeuksetta pakollinen varuste...edes yksi winssi.
Riippuu vähän millä vakiomaasturilla meinaat lähteä.

Hommaa joku wanha 2-3 pentium läppäri,sillä pärjää 5-0
Ozi ei ole pakollinen,onhan niitä muita.
Rodeo drive,mapsourge,nroute.................
Karttoja saapi kyllä muilta kun van viittii pyytää,ittellä on topokarttoja mapsourgeen ja nrouteen.
Kannattaa käydä lukasemassa cuppisivut läpi,siellä lepää jonkunverran tietoa lajista.
Rastiti saa aina paperimuodossa,ne saa aika useasti tikulla tai cd:llä jossain muodossa.
GPS babelilla voi sitten säätää annettua rastimuotoa et sopii omaan karttajärjestelmään.
Jos käyttä yhteensopivis gepsiä,ohjelmaa,karttoja niin ei tarvi kalibroida mitään,sen kun piuhat kiinni ja menoksi.

http://kayttaja.1g.fi/Kuvat/Capture-1.jpg

tällästä ja tällästä
http://kayttaja.1g.fi/Kuvat/nroutey%f6.jpg

karttaa on tolla garminin karttaohjelmalla.
Tällä ohjelmalla oon itte suunnistanu/ollu suunnistajana ja ei olla vielä eksyty
__________________
Perillepääsy ei ole tärkeintä vaan matkanteko
SLCK#51
http://www.4x4cup.com/ http://www.ramin.fi/
3Tower takaisin
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.08.2008, 17:58
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Tokihan vakio autollakin voi osallistua, sitä vartenhan se Original luokka kai on , vinssiä kyllä suosittelisin nopeuttamaan ja varmentamaan matkantekoa.
Eikä siellä pakko ole uida kainaloita myöten mudassa naama virneessä, aina voi valita minne haluaa mennä ja minne ei, takaisin kääntyminenkään reitillä ei ole ennenkuulumatonta eikä varsinkaan häpeän aihe.

GPS hommiin en osaa mitään sanoa kun en niistä mitään tajua.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.08.2008, 18:12
milsim:n Avatar
milsim milsim ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.06.08
Sijainti: Orivesi
Viestit: 156
Perusasetus

TML trophyssä oli paljon rasteja joita sai ilman vinssiä ja erikoisrenkaita. Rohkeasti vain mukaan kokeilemaan, mutta tuo vinssi on kyllä sinänsä hyvä olla jos auto jää kiinni liian rohkeassa yrityksessä. Käytännössä 5- 10 pisteen rastit olivat haettavissa miltei takaveto deeäxällä, joten hyvin sielä ilmankin pärjää.

Ei kaikkien vehkeiden tarvitse olla ruttusia rankeroovereita monsterirenkaiden kera varustettu jotta kisassa pärjää.
__________________
http://www.yritysreaktori.fi
Digitaalisen mainonnan teräksinen osaaja
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.08.2008, 18:22
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Amatöörinä voin laittaa omat suunnistussydeemit tähän, eli käytetty halvahko perusläppäri jossa OZI-suunnistusohjelmana ja katolla töllöttää semmonen GPS-mokkula.
Nämä ei yhteensä mitään hirveitä maksa. Läppärille on invertteri tekemässä sähköä.

Vaikka autona on amatöörin käsissä ehkäpä hukkaan menevä tiiliskivi Ruotsista, niin ajetaan hupimielessä eikä silläkään ryskätä ihan mahdottomiin paikkoihin. Siinä mielessä tämä on mukavaa ajelua että voi melkein aina valita meneekö vai ei jos tuntuu että rikkoutuminen on enemmän kuin todennäköistä.

AVRO-nyyminen, työn orjana
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.08.2008, 18:37
Käyttäjä:n Avatar
Käyttäjä Käyttäjä ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 20.01.03
Sijainti: Rautajärvi, Finland.
Viestit: 4.855
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Amatöörinä voin laittaa omat suunnistussydeemit tähän, eli käytetty halvahko perusläppäri jossa OZI-suunnistusohjelmana ja katolla töllöttää semmonen GPS-mokkula.
Nämä ei yhteensä mitään hirveitä maksa. Läppärille on invertteri tekemässä sähköä.

Vaikka autona on amatöörin käsissä ehkäpä hukkaan menevä tiiliskivi Ruotsista, niin ajetaan hupimielessä eikä silläkään ryskätä ihan mahdottomiin paikkoihin. Siinä mielessä tämä on mukavaa ajelua että voi melkein aina valita meneekö vai ei jos tuntuu että rikkoutuminen on enemmän kuin todennäköistä.

AVRO-nyyminen, työn orjana
Amatööri
Eikös täällä ole kaikki ammattilais suunnistajia

Eiköhän joku vanha penakakkonen oo perusläppäri eikä perus garmin ny kauheesti maksa etrex n:80-100elukkaa.
__________________
Perillepääsy ei ole tärkeintä vaan matkanteko
SLCK#51
http://www.4x4cup.com/ http://www.ramin.fi/
3Tower takaisin
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.08.2008, 22:32
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Löytyykö jostain suunnistuskisoihin tarkoitettujen maastoautojen rakentelua koskeva tekninen säännöstö?
Esim. ajoneuvon maksimi- ja minimimitat, saako moottorin/voimansiirron/akselit vaihtaa minkälaisiin jne.

4x4cupin sivuilta löytyneissä säännöissä oli Standard, Modified ja Prototype - luokissa eroa lähinnä rengaskokojen ja katsastuksen välillä. (toki tuo katsastuspykälä rajaa jo paljon teknisiä muutoksia pois)
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.08.2008, 18:34
james_III:n Avatar
james_III james_III ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 11.11.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 1.197
Perusasetus

Lainaus:
Tekis mieli ottaa osaa noihin suunnistuskisoihin, mutta kun kattelee noita tälläkin palstalla olevia kisakuvia, niin siellä miehet ja autot on yleensä napaansa myöten suossa. Mites on, kannattaako tollasella vakiomaasturilla ottaa näihin osaa ollenkaan, kun ei ole muita varusteita kun vähän karkeemmat renkahat?
Kyllä kannattaa ehdottomasti osallistua, tämä oli itselläkin talvieksytyksessä auton varustelutaso. Kisan jälkeen sen sitte tietää mitä tämä touhu on sieltä ratin takaa katseltuna. Kisaaminen voi kyllä johtaa varustelukierteeseen...

Lainaus:
Entäs mites tuo kartta ja GPS kohdistetaan toisiinsa että se häränsilmä näyttää kulloinkin missä ollaan?
Kartta kalibroidaan vähintään kahdella pisteellä, joten riippumatta mittasuhteista gps osaa kertoa oikean kohdan kartalta. Kuullut juttua että jotkut olisi jopa http://www.retkikartta.fi/ palvelusta leikkaa/liimaa periaatteella karttoja tehneet Jos ei ole mitään käsitystä tietokoneella pyörivistä suunnistus ohjelmista niin melkein kannattaisi ottaa käyttöön rodeo drive. Palstalta löytyy paljon keskustelua ohjelmasta, lisäksi se on varsin yksinkertainen verrattuna vaikkapa oziin.

Lainaus:
Vinssi on kyllä poikkeuksetta pakollinen varuste...edes yksi winssi.
Riippuu vähän millä vakiomaasturilla meinaat lähteä.
Ei se vinssi nyt ihan pakko varuste ole (vaikka talvieksyssä niin alko tuntumaankin). Itsestä se on kuitenkin kiinni, mihin lutakkoon nokkansa ajaa. Myöskin tunkin monet käyttömahdollisuudet tulee tutuksi ilman vinssiä

Lainaus:
Tokihan vakio autollakin voi osallistua, sitä vartenhan se Original luokka kai on
Pilkkua viilatakseni kaikki vakioautot eivät originaaliin mahdu.
__________________
Offi videoita: klik
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 13.08.2008, 22:55
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja james_III Näytä viesti
Ei se vinssi nyt ihan pakko varuste ole (vaikka talvieksyssä niin alko tuntumaankin). Itsestä se on kuitenkin kiinni, mihin lutakkoon nokkansa ajaa. Myöskin tunkin monet käyttömahdollisuudet tulee tutuksi ilman vinssiä
Kyllä mä väittäisin vinssiä pakolliseksi varusteeksi. Saa itsekin enemmän kisasta irti kun ei tarvitse jokaista pehmeää kohtaa pelätä. Eikä jää tukkeeksi tielle. Muuten kyllä rohkeasti ajamaan vaan, mihinkään ei ole pakko ajaa, ellei kartturin ja yleisön yllytystä kuuntele
Suunnistussääntöjen hienous perustuukin juuri sääntöjen vapauteen, mitään muita sääntöjä ei cupin sivuilla mainittujen lisäksi ole.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 17.09.2008, 22:37
heimali:n Avatar
heimali heimali ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.06
Sijainti: Tyynelä
Viestit: 137
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja james_III Näytä viesti
Pilkkua viilatakseni kaikki vakioautot eivät originaaliin mahdu.
Tarkoittaako tämä että jos autona on täysin vakio Volvo C303, sillä ei pysty ajamaan original-luokassa vaan joutuu standard-luokkaan
porttaaliakselien vuoksi? Vaikka ne ovat "original" - henkinen ominaisuus.

Tästäkin varmaan on jo aiemmin keskusteltu mutta en haulla onnistunut löytämään.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 17.09.2008, 22:53
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Täysin vakiolla C303 joutuu prototypeen. ~35" vakiorenkaat pelkästään nostaa luokan modifiediin ja portaaliakselit vielä siitä prototypeen.
james_III tapauksessa land roverin vakiopyörät määräävät luokaksi standardin.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Sääntömuutoksia suunnistuskisoihin? Tekniikka & Jutustelu 110 22.01.2006 18:59
Erikokoisrengaspaperi suunnistuskisoihin ????? Rassi Tekniikka & Jutustelu 5 02.10.2005 20:49


Sivu luotu: 04:33 (GMT +2).