Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.08.2016, 15:43
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Kardaaniputken halkaisijan & seinämän vaikutus kestävyyteen?


Ei nyt äkkiä tullut haulla asiaa vastaan, joten kysytäänpä omakohtaisia kokemuksia asiasta.
Eli miten paljon kardaaniputken halkaisija vaikuttaa kardaanin kestävyyteen, kun oletetaan että se saa välillä metsäkäytössä osumaa kivistä, kallionkynnyksistä yms..

Tämä topikki on tarkoitettu ihan yleiseen kardaaneihin liittyvään pohditaan automerkistä ja -mallista riippumatta, että jos jotain mieleen juolahtaa asiaan liittyen tai sen vierestä, niin tänne vain tekstiä & kuvia.



Minulla on nyt Jeepin takakardaanissa 2.5" halkaisijalla ja 0.083" seinämällä oleva putki - eli 63,5mm x 2,1mm; 1330- sarjan ristikoilla. Kardaani meni viime talvena kieroksi osuttuaan kiveen. Heittoa on n.3mm, ja käytännössä pitää laittaa uusi putki.

Kun tunnetusti putken halkaisijaa kasvattamalla putken jäykkyyttä voidaan lisätä merkittävästi ilman että seinämävahvuutta kasvatetaan, niin kuinka paljon vahvempi tällaista vääntymistä vastaan on esim. 3" tai 3.5" ulkohalkaisijalla oleva putki, joka on samalla seinämävahvuudella?
Kuinka paljon herkemmin tuo isompi putki mahdollisesti lommoutuu?

Nyt kun on kuitenkin hommaa edessä, niin mielellään teettäisi vähän vahvemman kardaanin taakse. Uusi hitsattava spooripätkä 3" tai 3.5" putkelle ei maksa hirveitä, eikä maksa myöskään toiseen päähän hitsattava yoke suuremmalle putkelle. Toki olisi kalliimpaa kuin vain putken vaihto nykyisen tilalle. Teetänkö suoraan sen vahvemman? Puoli tuumaa tai tuuma lisää halkaisijaan tuo kuitenkin aika merkittävän parannuksen ainakin vääntöjäykkyyden osalta.


Mielipiteitä, faktaa, olettamuksia, ja kinastelua asiasta voi esittää alla

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 09.08.2016 18:21
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kardaaniputken vaihto.. Tampereella.. MikkoS Tekniikka & Jutustelu 4 22.10.2015 22:36
Myydään uudet erikoislujat CrMo4340 etuakselit&murrokset & SpartanLocker Samurai&SJ413 Kempman O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 02.04.2014 20:12
Myydään Dana 44 & 25? & T90 & Dana 18 MYYTY SeppoHovi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 16.01.2013 14:10
Vinssin rummun halkaisijan pienennys mikkoimp Tekniikka & Jutustelu 2 09.09.2008 07:09
Mailien vaikutus Jonnny Vuosimallit 1984-1996 9 28.02.2004 15:19


Sivu luotu: 04:52 (GMT +2).