![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Sähkökompurasta polttomoottorikompura.Terskistä! Ostin (kun halvalla sain) vanhan Atlas Copcon kompressorilohkon ja säiliön. Haluan muuttaa kuitenkin laitoksen polttomoottorikäyttöiseksi koska kaikkialla ei ole isoa amppeerimäärää tarjolla. Ajatuksena korvata 5.5kW sähkömoottori polttomoottorilla, ja tähän tarvitsisin vähän neuvoja. Kompressorikeskukselta kysyin jo ohivirtausventtiiliä jatkuvapyöritteiselle mutta on liian kallis ja max. ilmantuotolle 1000L/min. Tarkkaa tietoa ei kyseisen lohkon tuotosta ole kun ei ole merkitty tyyppikilpeen mutta varaudun vähintään 1,5m3/min tuotolle ettei räjähdä silmiin. Eli jos laitan lohkolta putket säiliöön, ja säiliöön pistän Bilteman varoventtiilin tai kaksi (2000L/min) http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Pa...li-2000023582/ niin onko tässä minkälainen vaara vai onko turvallinen? Paineensäädin sitten säiliöstä työskentelyletkulle. Säiliössä paikat puolentuuman kierteelle valmiina. Mitä muuta tulisi ottaa huomioon rakentelussa?
__________________
Kahta en vaihda: Stihl ja Toyota! |
#2
|
||||
|
||||
![]()
hyvähän nuo varot on olla isommat ku tuotto. muuten voi säiliö räjähtää jos moottori pyörii jatkuvasti.
onkos alkuperänen moottori semmonen mikä pyörii vaan kun painetta tarvitaan säiliöön vai pyöriikö kokoajan? onko ruuvi vai mäntäkompura? vanhemmissa ruuvikompressoreissa on imuaukossa kuristus millä säädetään tuottoa kun moottori pyörii kokoajan. säiliöstä tulee letku paineilma sylinterille mikä kääntää imuaukon tukkoon kun säiliön haluttu paine saavutetaan. tällästä pystys polttomoottorilla huoletta pyörittää.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan! ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ja jos haluaa lisävarmuutta vois painekytkimen voi säätää noita varoja pikkusen korkeemmalle ja kytkee "tappokatkasijaksi" moottoriin .
__________________
- missing operating system - |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Mäntäkompressori, V2-lohko jossa on sähkötoiminen painekytkin eli ei ole jatkuvapyöritteinen. Ainakin voisi kokeilla sitä että laittaa kaksi nuita 2000l/min. varoventtiiliä ja vielä lisäksi painekytkimen jonka ruuvaisi 12-14 baariin joka löisi sitten sytytysvirran maihin kun kytkin laukeaa. Eiköhän näillä turvallinen yhdistelmä saada. Vai mitä olette mieltä?
![]() Lohkojen max. painetuotto on 14bar ja säiliö on joskus parasta ennen kristusta koeponnistettu 19bar. paineelle. Nuo varoventtiilit kuitenkin on 10bar hommia...
__________________
Kahta en vaihda: Stihl ja Toyota! |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ei taida tulla kovin hyvää mitenkään.
Kompura pumppaa kokoajan täydellä teholla ja pihinä on kova. Täytyisi olla kompurassa vapaa venttiilit, mitkä on alunperin jatkuvasti pyörivissä kompuroissa, eli laittaa ns. vapaalle, kun paine nousee tarpeeksi. Sähkömoottorin tehon perusteella ei tule 1000l/min tuottoa. Toki johonkin käyttöön voi soveltua. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Riittäsköhän painekytkimessä liikerata kaasuvivun ohjaukseen ??
8bar -> tyhjäkäynti , 4bar -> urku auki . Ei suhistais ihan niin paljoa.
__________________
- missing operating system - |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Itestä tuntus, että tosta sais helposti 16 ampeerin voimavirralla automaattisesti sammuvan ja käynnistyvän. Ehkä joku automaattinen tähtikolmiohässäkkä.
Kompressoreja saa aika järkevällä hinnalla monenlaisia. Itse voisin harkita Atlas Copco BT4 E kompressorista luopumista.Se sopii hiekkapuhallukseen johonkin 6-8 milllin suutinkokoon ja helppo laittaa toimimaan jos tarjolla on 63 a voimavirtaa. 35:sillakin se pelaa ainakin mulla taajuusmuuttajalla. Vekottinta voi koekäyttää. Nyt se on maataloushärveleiden putsauskäytössä ja lähinnä häiritsee se jos haluan nostaa paineen fiksuksi hiekkapuhallukseen, rupeaa sähköntarve olemaan jotain 50-63 a sulakkeita vaativaa suuruusluokkaa. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Etkai ajatellu säiliön painetta säädeltävän nuilla varoventtiileillä?
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan! ![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Jostain skootterin raadosta variaattori väliin??
![]()
__________________
- missing operating system - |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Joskus suunnittelin kansivikasesta auton koneesta tehdä kompuraa
Hiekkapuhallukseen oli tarkoitus laittaa joten ois pyöriny koko ajan, mutta pyöritysmoottorin kierrokset meinasin laittaa painekellolla, mut ilmasylinterillä vois olla helpompi Eli kun paineet on poissa jousi vetää hanat auki ja kun paine nousee pudottaa sylinteri kierroksia Jossain teollisuus koneessa oli sellainen varojärjestelmä jossa varoventtiili laukesi sylinteriin joka kytki sammuttimen Se kannattaa ottaa selville vaikka mäntäkompura onkin, et kestääkö kuin alikierroksia
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Tuon näköinen varo on omassakin kompurassa, Atlas copco AIRLET LT9. Melkoinen suhina siitä tulee kun unohtaa hanan kiinni. Näyttää oleva 1/2 tuuman kierre. Kaksi olisi varmaan parempi kuin yksi. Yksi tuossa on ollut koko ikänsä. Lisäksi siinä pitäisi olla kevennysventtiili, sellainen mankkuventtiilillä, ja painekytkimen ohjaama. Taajuuskäytölllä pyörii ja 60Hz.
|