![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Jeep Wrangler 4.0 4x4 automatic 1993Tervehdys! Nyt tuossa vkonloppuna pihaan tuli Wrangler toooodella pitkän etsinnän jälkeen. Minulla kun tämä tuli pääasiassa ympärivuotiseksi käyttöautoksi niin oli kyllä vaikea löytää sopiva yksilö mikä sopisi minun tarkoituksiin, varsinkin kun vaatimuksena oli 4.0 kone ja automaattilaatikko ![]() On sitä tässäkin vähän harrastamista mutta siinäpä tuota ehtii tuunailla ennen talvea ![]() Ensimmäinen jonkinlainen ongelma mihin apua kaipaisin on tuo nelivedon ohjausjärjestelmä tässä, jostakin syystä sitä on muutettu. Eli "normaalisti" konehuoneen puolelta tässä on yksi alipaineletku tulpattuna ja silloin kun näin on niin neliveto ei kytkeydy, ei syty edes sitä nelivedon valoa vaikka kepistä valitset minkä vain nelikon. Sitten kun sen letkun taas yhdistää, eli ottaa tulpan siitä letkusta pois ja kytkee vieressä olevaan alipaineputkeen niin sitten nelivedon valo taas palaa koko ajan, vaikka olisi 2H valittuna. Tosin kun 2H valittuna neliveto ei oikeasti ole päällä vaikka valo palaakin? Mutta neliveto kyllä kytkeytyy sitten oikeaoppisesti kun laittaa 4H tai 4L kohtaan jakolaatikosta. Tämä nyt ei itsellä ole hirveän häiritsevä ominaisuus, kysymys lähinnä onkin että onkohan tuosta haittaa jos pitää tuon letkun koko ajan kytkettynä? Kuitenki 2H:lla on oikeasti vain takaveto päällä, MUTTA se nelikon valo palaa koko ajan. Voisihan tuon korjata ihan kuntoonkin mutta onko tämä nyt joku sellainen viritys mistä pitäisi olla enempiki huolissaan? ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tuossa ohje, miten pitäis letkut olla: http://www.jamant.fi/etuakselin-alip...itys-i-17.html
__________________
Killing time is not murder |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Kysymys vain onkin että onko tuolla tällä hetkellä riskitöntä ajaa kuitenki 2H päällä ku tuo letku on kytkemättä ja nelikon valo ei pala? Ja mitä se oikein yrittää tehdä sitten kun se letku kytketty niin 2H asennossaki palaa kojetaulussa silti 4WD? |
#4
|
||||
|
||||
![]()
etuakselissa on apparin puolen vetari kahessa osassa ja siellä on alipaineella toimiva kytkin joka yhdistää holkilla vetarit toisiinsa. Itse hommasin YJ:hin mekaanisen vaijeri sydeemin. Tuolta näkee sen sydeemin: http://www.jeep4x4center.com/jeep-ax...rangler-yj.htm
Ja tuollasella setillä korvasin sen alipainekellon: http://www.jeep4x4center.com/posi-lo...it-psl900.html
__________________
Jeep ISORY Viimeksi muokannut KoniJeep : 22.07.2015 16:15 |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jaa, onkos tuo 1993 -vuosimalli varmasti oikein?? Kun ei pitäis olla enää -93:sessa tuota katkaisijaa tulipellissä, vaan ihan mekaaninen katkaisija sen kalvon akselin päässä... Silloin on kalvolle vain kaksi letkua, jos on kolme letkua, ei oo -93:nen!!!
__________________
Killing time is not murder |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Siis konehuoneen puolella ei ole KATKAISIJAA, vaan pelkästään YKSI alipaineputki mikä katkaistu väliltä konehuoneen puolelta silloin kun nelikkoa ei ole tarkoitus käyttää ja siinä on joku takaiskuventtiili tms. bensasuodattimen näköinen patti toisessa osassa. Tuo on siis joku omaviritys kaiketi, tuossa toiseen päähän letkua on ruuvi ruuvattuna tulpaksi aina sillonku nelikkoa ei ole tarkoitus käyttää ja toinen pää alipaineputkesta jää aina tällöin avoimeksi ilmaa haistelemaan, ja tosiaan jos nelikon haluaa toimivaksi ja sen 4WD mittaristoon palamaan niin tuo ruuvi ruuvataan toisesta putken päästä pois ja yhdistetään tuohon toiseen putken päähän että siitä tulee yksi "ehyt" putki. Jotenkin tuntuu että tuolla ohjataan koneelta suoraan nyt alipaine sinne etuakselille vai minne sen nyt piti mennäkin. Ja kyllä Jeeppi on 1993, tarkistin ostaessa runkonumeroistakin valmistuvuoden. Sitä en tiedä onko joku ajansaatossa muuttanut tekniikan osia vanhemmaksi/uudemmaksi. Viimeksi muokannut Punisher80 : 22.07.2015 22:38 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Noniin, tänään tutkin auton alipainehommia ja nelikkoa hieman tarkemmin. Eli kyllähän se oli juuri niinkuin ajattelin, se letku mikä yhdistetään konehuoneen puolelta niin menee suoraan sinne etuakselin alipainekalvolle, eli tuossa on nyt oikaistu kun ohjaus ei tulekaan jakolaatikon katkaisijan kautta. Ja jakolaatikkoa kurkistelin pohjapanssarin välistä niin sieltä päältä näyttäs lähtevän ylöspäin 4 alipaineletkua. Ja ainakin 2 niistä tulee rinnakkain konehuoneen puolelle vänkärin puolelta, se toinen nyt on katkaistu tosin, ilmeisesti se mitä pitkin pitäisi tulla alipaine nelikkoa varten, ja alipaine ohjataan suoraan moottorilta etuakselille kulkematta siis jakolaatikon kautta.
Ja on tuo 1993 mallin etuakseli, eikös sen tiedä siitä että tuohon akselin alipainekalvon vastapuolelle tulee sellainen anturi missä 2 johtoa, eikö tämä tunnista sen onko nelikko kytketty ja lähettää signaalin sitten kojetaulun valolle ja nelikon valo syttyy? Pari kysymystä nyt olisi: 1. Onko tuosta nyt haittaa jos tuo nelikko on noin kytkettävissä, eli moottorin alipaine haluttaessa ohjataan suoraan nyt etuakselin alipainekalvolle? Lähinnä tämä mietityttää sen vuoksi, koska alipaineellahan se pitäisi imeä se kalvo toiseenkin laitaan kun nelikko ei käytössä, mutta riittääkö se nyt kun letku on "katkaistuna" normaalisti ajellessa niin se nelikon valo sammuu kuitenkin kojetaulusta, onko tuossa vaaraa että se haarukka on silti siellä nyt jossakin väärässä asennossa ja hajoaa tämän virityksen vuoksi? Eli nelikolla ajellessa imu tulisi kalvolle suoraan moottorilta jolloin nelikon valo syttyy ja se oikeasti kytkeytyykin, takavedolle kun laittaa ja "katkasee" letkun niin nelikon valo ainakin sammuu vaikka en voi olla varma imeekö se kalvo oikeasti haarukan takavedolle kuuluvaan asentoon vai jääkö haarukka sitten johonkin "välimaastoon" vaikka nelikon valo ei kuitenkaan pala enää. 2. Kuuluuko sen alipainekalvosysteemin pyöriä hieman akselin ympärinsä, liikkuu noin sentin suuntaansa, vai pitäisikö se olla kiristetty niin tiukalle ettei elä yhtään? Mulla tuo näytti pyörivän ehkä sentin verran suuntaan ja toiseen. Korjasin kyllä tänään yhden 10 muutaki juttua, on se jännä vaikka kuin hyvän auton luulee löytävänsä niin onhan näissä aina työmaata viikoiksi.. ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Jeep Cherokee XJ 1993 | Superlon | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 14.11.2013 20:29 |
Myyty Ople Frontera 2.4 bensa 1993 4x4 MYYTY | aleksi | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 18.10.2013 22:35 |
Ostettu koiranluut eteen ja iskarit taakse Jeep GC 1993 | pee | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 13.05.2011 07:14 |
Myyty Jeep Wrangler Laredo High Output 4.0 4x4 '92 | terppi | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 16.03.2011 19:24 |
Jeep Cherokee 1988-1993 tarkistuslista | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 26.01.2007 17:30 |