![]() |
![]() |
|
Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Officrossiin säännötMieleeni kirkastui tänään ajatus että voisimme täällä kaikki asiasta kiinnostuneet yhdessä laatia Officrossikisoille säännöt, ja ohjeet ja vaatimukset kilpailun järjestämiseen. Kirjoitan nyt tämän tähän Tapahtumat -osioon, koska asia läheisesti liittyy tapahtumien järjestämiseen jotta tapahtumista saadaan sujuvia, hauskoja ja turvallisia niin kilpailijoille kuin yleisöllekin. Siitä että kuuluuko vinssaaminen lajiin, voidaan varmasti olla montaa mieltä. Oma mielipiteeni on että ei kuulu. Olen kerran ollut paikalla todistamassa kun vastaavassa kisassa radan eräs suokohta petti ja kaikki autot oli jumissa. Vinssivaijereita meni ristiin rastiin, väkeä juoksenteli vaijereiden ja köysien seassa. Yhdessä kohdassa oli hiukan raskaampi auto uponnut syvälle, vetoja tehokkaalla vinssillä ja pylpyrällä. Yleisö seurasi reunanauhan takaa, kosketusetäisyydellä ja veto oli kiinnitetty radan reunassa olevaan samaiseen mäntyyn johon reunanauhakin. Nary katkesi ja pylpyrä + 8,5 tonnin sakkeli sekä iso koukku paukahtivat männyn kylkeen niin että kaarnat lensi ympäriinsä. Ja jos olisi mennyt 20 cm jommalta kummalta puolelta ohi niin vakavia vammautumisia tai kuolema olisi ollut varmaa. Se on helvetin ikävä asia jos joku aikuinen loukkaantuu tai kuolee, mutta täysin anteeksi antamatonta jos uhri on lapsi. Tällaisessa vauhtilajissa vinssaamisen riskit on todella kovat. Jos radalla on pehmeä paikka, sen pitää,olla niin leveä että siihen mahtuu vaikka kaikki kilpalijat vinssaamaan samaan aikaan vierekkäin. Vinssaamista varten pitää olla riittävästi tukevia puita, autoja tms paikallaan pysyviä kiinnityspisteitä. Tämän lisäksi pitäisi mielestäni olla mahdollisuus kiertää pehmeikkö vaikka sitten huomattavasti pidempää reittiä pitkin. Oltiin tänän kisoissa ja rata oli suoraan sanottuna aivan kauhea. Ohjaaja kokouksessa painotettiin että puustoa täytyisi varoa. Ei tarvi vinssata. Rata oli niin kapea että monessa kohtaa oli pakko ajaa puuta päin että autolla mahtui kulkemaan. Lähtö tapahtui jonossa ja jonossa mentiin koska ohi ei päässyt muuta kuin korkeintaan "sikaohituksella" eli nopealla pätkällä puoliväkisin sisäkurvista. Yhdessä kohdassa rata kulki viistosti kallionjyrkännettä ja kaatuminen tuntui jossain vaiheessa todennäköiseltä. Autojen turvallisuudesta ainakin alustavasti: Penkkien kiinnitys Turvavyöt, toimivuus ja kiinnitykset. Akun kiinnitys ja napojen suojaus. Jarrujen toimivuus Jauhesammutin, kiinnitys ja tarkastusleima. Painavien esineiden kiinnitys, hilift, työkalupakki jne. Avoautoissa vähintään pääkaari takatuin ja yhdellä vinotuella. Ei irtotavaraa autoissa Ei suurempia nestevuotoja. Liikennevakuutus, eli auto kilvissä ja liikennekäytössä (rekisteriote) tai maastoliikennevakuutus josta todistus mukana. Kuljettajien varusteet: Autourheilukäyttöön soveltuva kypärä. ( ei tarvi olla Fia leimattu, tieliikennekäyttöön hyväksytty moottoripyöräkypärä riittää) Heijastin turvaliivit. Radan vaatimukset: Rata on koeajettava ennen tapahtumaa kaikilla tapahtumaan osallistuvilla ajoneuvotyypeillä, ajaen kisan aikana tyypillistä nopeutta. Ei saa olla välitöntä kaatumismahdollisuutta pienen ajovirheen johdosta. Ohituspaikkoja pitää olla enemmän kuin yksi per kierros. Riittävästi henkilökuntaa, alkusammutus ja öljynkeräys välineitä, kuitenkin vähintään muutaman sadan metrin välein. Ratahenkilöstön viestiyhteydet esimerkiksi radiopuhelimilla. Luokkajako: Puudeliluokka maks rengaskoko 33" ja auto rekisterissä. Pikkuluokka, maks rengaskoko alle 35" Isoluokka maks rengaskoko 35" ja yli sekä kaikki porttaaliakseliset autot. Mönkkärit, kaikki neliveto ja crossimönkkärit. Mopot, kaikki enska ja crossipelit. Renkaassa 35" läpimitta tarkoittaa 889mm uutena. Kuluminen huomioon ottaen luokkaraja voisi olla vaikka 860mm, koska 34" on 864 mm Ehdottakaa kaikenlaisia lisäyksia ja kertokaa mielipiteistänne niin tehdään yhdessä turvallisia ja hauskoja tapahtumia.
Viimeksi muokannut MikkoVuorsola : 02.05.2014 15:34 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Trial säännöt 2013!! Säännöt julkaistu! | tare | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 18.03.2013 23:05 |
Myyty V8- LJ 70 vaikka OffiCrossiin kilpuriksi tai Trialiin | hoojii | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 28.11.2011 17:59 |
säännöt | mersuonkiva | Ongelmia palstalla? Kysyttävää ylläpidolta? | 3 | 25.03.2009 21:48 |
Rakentelu säännöt | pjkorkko | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 11.02.2006 12:31 |