![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Ohivirtaus mittaus; paljonko on ok?Pitäisi mielenkiinnon vuoksi mitata HDJ:stä ohivirtaukset, kun suihkut on irti. Siis tarkoitus olisi tehdä tuo mittaus itse, ja periaatehan on kait seuraava: K.o mäntä yläkuolokohtaan, paineilmaa palotilaan ja kuunnellaan stetoskoopilla imusarjasta ja öljypohjasta, että tuhiseeko? Ja ne ilmat mitkä ei mene kumpaankaan edellämainituista, menee pakaoventtiilistä? Mutta kun puhutaan prosenteista, ja ainakin tuossa yhdessä lapussa prosentit eivät olleet läheskään 100, niin miten nuo prosentit lasketaan? Paljonko on siedettävä? venttiilithän pitäisi olla tiiviit, mutta kampikammioon on aina ohipuhallusta. Vai mistä vois arvailla että kannattaako kantta käyttää ylhäällä?
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Tuossa on yksi testi. Kaverin mukaan ei saisi olla yli 10 % painehäviö. Toivottavasti ymmärsin oikein mitä tarkoitit
http://www.youtube.com/watch?v=GvG22...e_gdata_player Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 05.05.2012 18:44 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ei nyt muistu arvoja mieleen, mutta eikös se ole niin, että jos venttiilien kautta jotain poistuu, niin kansi on syytä käyttää irti?
Yleensä kai tuollein mitataan sitä ohivuotoa kampikammioon ja arvioidaan sitten porauksen/uusien mäntien/hoonauksen/rengastuksen tarvetta. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Oliskohan ollu 12%?? kriittinen raja mitattuna ohivuotomittarilla jossa prosenttiasteikko.
Vuotokohtaa on helppo kartoittaa mittaamalla ensin ohivuoto (mäntä ylhäällä tai alhaalla venttiilit kiinni) ja lukema ylös. Sit mittari irti,tippakannulla öljyä männän päälle ja uus mittaus. Jälkimmäisen lukema menee venttiilien kautta. Myös sylinterikohtaisten erojen vertailu keskenään antaa aika hyvän kuvan,jos kaikissa on suunnillen sama ohivuoto on kaikki ok. Tosin edellytäen että kaikki ei ole tasaisesti liian suurta ohivuotoa.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Tuo aiemmassa vastauksessa oleva videolinkki on juuri se tapa, mitä minä ajattelin kokeilla,
MUTTA tuolla tavallahan voi vertailla eri sylintereitä keskenään, ja kuunnella vuotaako minne: Pakoputkeen; imusarjaan ja vai pelkästään öljypohjaan. Mutta paljonko on paljon ![]() Siis jos tuota virtausta ei kuristeta, niin periaatteessa vuotavassa sylinterissä sama paine, kuin painesäädin antaa painetta. Siis sitä haen, että olisiko jossain ohjeet/tietoa että miten mitataan. -Suuruusluokkaa seuraava: Hyvässä dsl moottorin 300-1000cm3 sylinterissä männän ohivirtaus maksimissaan 10 Litraa/min paineella 1kg/cm2. Ja nyt tosiaan suihkut pöydällä, kun kylmänä meinasi kitkuta, ja ei käynyt tasaisesti. (yksi suihku ei sumuttanut, suihku tuli "pillinä", vaikka avautumispaineet oli ok, ja ei tiputtanut yhtään) En viittis nostaa kantta ylös ihan uteliasuuttani, ja tunnetusti tieto lisää tuskaa ![]() Ja noiden dieseleiden kanssa kannattaa olla pikkusen varovainen, mitä männän päälle laittaa, sillä esim HDJ:ssä palotila männässä, ja jos onnistuu täyttämään sen nesteellä, niin voi tulla isompi remppa ensimmäisessä käynnistyksessä.... |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tuosta mittauksesta vielä. Jos säädetään paineensäädin antamaan vaikka 100 paineyksikköä, enempää painetta ei siis tule ja sitten laitetaan mittari videon osoittamalla tavalla sylinteriin, niin saadaan suoraan painehäviö. 10% häviö siis vastaa mittarin näyttämää 90 yksikköä, koska jonnekin karkaa 10. Jos sylinteri olisi täysin tiivis, antaisi paineensäädin täydet lukemat
Vastaus on siis 10, tuon videon ukkelin mukaan. Itse en tiedä, kun en ole moottorimekaanikko. Löytyisiköhän kuukkeloimalla? |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Vinkkiä vaan täs juu.. 6-30 % mittailtu omasta 1hd-t padasta ohivuotoja. Mie kävin moottorin läpi ohivuoto mittarilla ,8 kiloa paineilmaa pyttyyn. Uudet hehkut laitettuani ja ohivuodot mittailtuani olin ihan tyytyväinen. 6kpl uusia suutinkärkiä hintaan 85e kpl
![]() ![]() -sinistä savutusta kylmänä vaikka uudet hehkut oli,tämäkin vika poistui uusilla suutin kärjillä. _,moottorin palo ääni sylinterissä todella naputtelevaa kuulosti kuin kaksi vasaraa hakkaisi yhteen. -Nämä kaikki hävisi uusilla suutin kärjillä. SyöttöPumppu on ihan kunnossa tässä tapauksessa joten vilunki ei tullut tässä tapauksessa sieltäkään. Ohivuoto mittauksen tein ohivuotomittarilla hehkutulpan reiästä,löytyi siihen käypänen adapteri ohivuotomittari sarjasta koska suuttimen reikään sopiva adapteri voi olla hankalaa löytää? . Venttiilikopan kun ottaa pois ni on helppo kahtoo mitattavalle sylinterille nokka-akselin nokat sojoittamaan kohti taivasta ni saa varman tuloksen. Viimeksi muokannut hunter hdj : 06.05.2012 00:37 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
pakolämmön mittaus | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 05.06.2009 17:11 |
Pakopaineen mittaus | tapsa4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 28.12.2008 13:07 |
Hj 60 ahtopaineen mittaus | Hunter | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 01.09.2006 20:24 |
Ahtopaineen mittaus | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 25.12.2005 10:07 | |
Vannetietoa (mm. ET:n mittaus) | Pauli | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 14.05.2005 17:30 |