Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.02.2014, 21:08
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.426
Perusasetus

Perän kavennus


Onko porukalla tietoa miten näitä on tehty?

Saako vetarin laipan hitsattua uuteen kohtaan, esim jos toyotan 8" vetarin katkasee laakerin kaulan juuresta, poraa laippaa tiukan reijän ja prässää rymppiliitoksella vetarin vähän läpi, ja hitsaa laipan molemmin puolin vetarin laippaan??

Kestääkö/toimiiko/onko muita tapoja?

Toinen minkä oon kuullu, niin sama homma, mut vetarin keskeltä poikki ja siihen rymppi...

__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.02.2014, 21:24
Juh@H Juh@H ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.10.09
Sijainti: Hollola
Viestit: 109
Perusasetus


Minä lyhensin niin, että lyhkäsen puolen vetari käy molemmille puolille.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.02.2014, 23:12
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Paljon ois tarvis lyhentää?
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.02.2014, 10:41
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Juh@H Näytä viesti

Minä lyhensin niin, että lyhkäsen puolen vetari käy molemmille puolille.

Tuo on yksi, mutta silloin siitä tulee liian lyhyt.
Laipasta laippaan pitäisi olla noin 1300. Lyhyillä vetareilla tulee noin 1100?

Tää tulee vajaavetosee kinderii, paino noin 850kg, tehoa +300hv...
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.02.2014, 21:23
Limite:n Avatar
Limite Limite ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 02.10.10
Sijainti: Tampere,Finland
Viestit: 512
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Juh@H Näytä viesti

Minä lyhensin niin, että lyhkäsen puolen vetari käy molemmille puolille.
Kuis siinä mahtaa käydä sitte jos lyhyen puolen vetareita alkaa käyttää "väärällä"puolella? Jos on käytetty ja laitetaan pyörimään toiseen suuntaan isoilla pyörillä niin poksahtaa nopsaan??
Isot pojat mm rallipuolella merkkaa aina oik ja vas vetarit kun hommaavat varoille
__________________
J E E P
just empty every pocket
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.02.2014, 00:39
Vit*ra Vit*ra ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.11.13
Sijainti: Mikkeli, suomi
Viestit: 50
Perusasetus

Jos paksuus antaa periks, ni noita on joskus vaan pätkästy sopiviks ja teetetty uudet poorit päähän. Ainakin noissa kulmamoottorilla varustetuissa vajaavetoisissa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.02.2014, 02:49
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Tuttu ongelma.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Limite Näytä viesti
Kuis siinä mahtaa käydä sitte jos lyhyen puolen vetareita alkaa käyttää "väärällä"puolella? Jos on käytetty ja laitetaan pyörimään toiseen suuntaan isoilla pyörillä niin poksahtaa nopsaan??
Isot pojat mm rallipuolella merkkaa aina oik ja vas vetarit kun hommaavat varoille
Mutta "vain" kovilla olleille vetareille?, siis nuo yli/alle 30 v. vanhat hiacen vetarit on kyllä saaneet kenkää, mutta kun maksimivääntömömentti koneessa on n. 12 kg, ja "normi" renkaat 185c14...
Ja nuo vetarin poorit on aika lähellä jenkkien pooreja. esim. DANA:n pooreja; Dana 44???? vetari menee väljästi 2.2 dsl hiacen perän pooreihin (Kuten myös ainakin hdj-100:n takaperän)..... mutta toisin päin vain voimalla.

Siis tuo vetarin vaihto puolelta toiselle oli tuho/keskeytys: -80/-90 luvulla sitä seurasin sivusta, sillä LADA 1200L vm. noin vm.-80: alle 100 tkm ajetun auton vetoakseleista sain enemmän merkittynä, mitä koko "vanhan piian" auto maksoi.
ja sama tilanne oli lähes kaikissa jäykkäperäisissä, sitten kun sai vaihtaa alle VOLVON, olikokan 145??????, niin alkoi akseki kestämään, reilusti alle 1000 kg autossa, sai olla tehoa sikana, olikohan se ekkeri, minkä ajoin radalle, ja pois, kahvipöytäkseskusteluissa lähes/himppu vajaa 200 hv 2 litrainen...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.02.2014, 01:08
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Olisi kiva tietää mitä tuolta perältä odotetaan...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 Näytä viesti
Onko porukalla tietoa miten näitä on tehty?

Saako vetarin laipan hitsattua uuteen kohtaan, esim jos toyotan 8" vetarin katkasee laakerin kaulan juuresta, poraa laippaa tiukan reijän ja prässää rymppiliitoksella vetarin vähän läpi, ja hitsaa laipan molemmin puolin vetarin laippaan??

Kestääkö/toimiiko/onko muita tapoja?

Toinen minkä oon kuullu, niin sama homma, mut vetarin keskeltä poikki ja siihen rymppi...
Siis jos ainut vaatimus on tuo "-80? luvun 2.2d hiacen" perämurikka, niin yhdistämällä noita 9,5" periä saadaan aika monta evoluutiota pelkästään vetoakselin sorvauksella ja 6 reiän koneistuksella... siinä sivussa jarruvalikoima kasvaa ISOIHIN JÄÄHDYTETTYIHIN levyihin, joissa seisontajarrut on "hyvät"...
Noita Wanhojen hiace:n periä kavenneltiin jo 80 luvulla, lämpökrympillä sorvattu laippa sorvatun vetoakselin päälle, mutta MUISTAAKSENI hitsattiin vain ulkopäästä p.s. BJ/FJ-40 semi-F vetari on PALJON paksumpi, kuin tuo hiacen.... Ja siis vetarin poorit on samat, siis Wanhan hiacen ja hdj-80 vetarit käy samaan pooriin, kaikista hdj-100:sta ja uudemmista ei varmaa tietoa
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.02.2014, 07:28
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.708
Perusasetus

muokattujen vetareiden kesto riippuu siitä että mitä olet aikeissa autolla tehdä, ja tietysti painokin ratkaisee. lähiaikaista kokemusta vetareiden muokkauksesta ja kestosta 9,5":sen osalta....soita joskus jos kiinnostaa, en jaksa alkaa kirjoittamaan juttua.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 07.02.2014, 11:25
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.426
Perusasetus

Ainii, ja murikka pitäis olla keskellä...

En ite saanu noita valmiita vetareita pyörittelemällä kun ton 1100 leveän kahella j40 lyhyellä. hdj80 on vissii aavistuksen pidempi lyhyt vetari, mut saatavuus huomattavasti heikompi...

Soittelen lepolantti illemmalla
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 07.02.2014, 12:52
tare:n Avatar
tare tare ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.07.03
Sijainti: Riihimäki, Finland.
Viestit: 3.049
Perusasetus

Bj:n akselin oon kaventanu juuri noin kahdella lyhyellä vetarilla ja nyt ilmeisesti eräässä ramblerissa

HJ:n takavetari poikki ja keskitys laippaan ja hitsaamalla kiinni. Eräässä suzukissa alla edelleen

Kaverin yli 200hp jeepissä oli aikoinaan kavennettu d44 ja hitsaamalla laippaan kavennettu vetarit
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 07.02.2014, 13:24
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.426
Perusasetus

No pitää kokeilla hitsaamalla...
On se kuitenki halvempi kokeilu ku Karpiolan vetarit.
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 07.02.2014, 17:21
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Mites pajeron taka-akseli,siinä olis murikka keskellä ja leveyttä tuskin kauheasti liikaa? Niitähän saa miltei kättelemällä.
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla.
LaMaas ry
www.lamaas.fi
www.lamaas.1g.fi
https://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 07.02.2014, 18:40
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu Näytä viesti
Mites pajeron taka-akseli,siinä olis murikka keskellä ja leveyttä tuskin kauheasti liikaa? Niitähän saa miltei kättelemällä.
Onks kellää pajeron akselia? Veikkaan kyl et on seki sen 1400...
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Perän shimmilevyjä Taisto O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 03.11.2012 22:14
Perän kavennus Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 1 04.08.2008 07:47
perän panssari Jani_202 Tekniikka & Jutustelu 9 30.03.2008 18:39
Perän shimmit jappe Tekniikka & Jutustelu 26 02.11.2006 19:31
perän tuenta sami_k Tekniikka & Jutustelu 2 30.05.2006 20:28


Sivu luotu: 14:36 (GMT +2).