![]() |
Perän kavennus
Onko porukalla tietoa miten näitä on tehty?
Saako vetarin laipan hitsattua uuteen kohtaan, esim jos toyotan 8" vetarin katkasee laakerin kaulan juuresta, poraa laippaa tiukan reijän ja prässää rymppiliitoksella vetarin vähän läpi, ja hitsaa laipan molemmin puolin vetarin laippaan?? :eek: Kestääkö/toimiiko/onko muita tapoja? Toinen minkä oon kuullu, niin sama homma, mut vetarin keskeltä poikki ja siihen rymppi... |
https://lh4.googleusercontent.com/-Z...1+09.54.49.jpg
Minä lyhensin niin, että lyhkäsen puolen vetari käy molemmille puolille. |
Paljon ois tarvis lyhentää?
|
Olisi kiva tietää mitä tuolta perältä odotetaan...
Lainaus:
Noita Wanhojen hiace:n periä kavenneltiin jo 80 luvulla, lämpökrympillä sorvattu laippa sorvatun vetoakselin päälle, mutta MUISTAAKSENI hitsattiin vain ulkopäästä:confused: p.s. BJ/FJ-40 semi-F vetari on PALJON paksumpi, kuin tuo hiacen.... Ja siis vetarin poorit on samat, siis Wanhan hiacen ja hdj-80 vetarit käy samaan pooriin, kaikista hdj-100:sta ja uudemmista ei varmaa tietoa:) |
muokattujen vetareiden kesto riippuu siitä että mitä olet aikeissa autolla tehdä, ja tietysti painokin ratkaisee. lähiaikaista kokemusta vetareiden muokkauksesta ja kestosta 9,5":sen osalta....soita joskus jos kiinnostaa, en jaksa alkaa kirjoittamaan juttua.
|
Lainaus:
Tuo on yksi, mutta silloin siitä tulee liian lyhyt. Laipasta laippaan pitäisi olla noin 1300. Lyhyillä vetareilla tulee noin 1100? Tää tulee vajaavetosee kinderii, paino noin 850kg, tehoa +300hv... |
Ainii, ja murikka pitäis olla keskellä...
En ite saanu noita valmiita vetareita pyörittelemällä kun ton 1100 leveän kahella j40 lyhyellä. hdj80 on vissii aavistuksen pidempi lyhyt vetari, mut saatavuus huomattavasti heikompi... Soittelen lepolantti illemmalla ;) |
Bj:n akselin oon kaventanu juuri noin kahdella lyhyellä vetarilla ja nyt ilmeisesti eräässä ramblerissa
HJ:n takavetari poikki ja keskitys laippaan ja hitsaamalla kiinni. Eräässä suzukissa alla edelleen Kaverin yli 200hp jeepissä oli aikoinaan kavennettu d44 ja hitsaamalla laippaan kavennettu vetarit |
No pitää kokeilla hitsaamalla...
On se kuitenki halvempi kokeilu ku Karpiolan vetarit. |
Mites pajeron taka-akseli,siinä olis murikka keskellä ja leveyttä tuskin kauheasti liikaa? Niitähän saa miltei kättelemällä.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Isot pojat mm rallipuolella merkkaa aina oik ja vas vetarit kun hommaavat varoille |
Jos paksuus antaa periks, ni noita on joskus vaan pätkästy sopiviks ja teetetty uudet poorit päähän. Ainakin noissa kulmamoottorilla varustetuissa vajaavetoisissa.
|
Lainaus:
|
Tuttu ongelma.
Lainaus:
Ja nuo vetarin poorit on aika lähellä jenkkien pooreja. esim. DANA:n pooreja; Dana 44???? vetari menee väljästi 2.2 dsl hiacen perän pooreihin (Kuten myös ainakin hdj-100:n takaperän)..... mutta toisin päin vain voimalla. Siis tuo vetarin vaihto puolelta toiselle oli tuho/keskeytys: -80/-90 luvulla sitä seurasin sivusta, sillä LADA 1200L vm. noin vm.-80: alle 100 tkm ajetun auton vetoakseleista sain enemmän merkittynä, mitä koko "vanhan piian" auto maksoi. ja sama tilanne oli lähes kaikissa jäykkäperäisissä, sitten kun sai vaihtaa alle VOLVON, olikokan 145??????, niin alkoi akseki kestämään, reilusti alle 1000 kg autossa, sai olla tehoa sikana, olikohan se ekkeri, minkä ajoin radalle, ja pois, kahvipöytäkseskusteluissa lähes/himppu vajaa 200 hv 2 litrainen... |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Täytyy koittaa kaventaa tommonen 8" 1200miilliseks... Katotaa mitä tapahtuu. |
Rockyn taka aksulassa murikka keskellä ja vanteen kiinnitys pintojen väli 1319
|
Lainaus:
|
En minä ainakaan saanu perästä motään rikki kuusi vuotta ajelin rockyllä 33 tuumaset mutilat alla jonku näköstä offia.
Mul olis yks rockyn taka akseli jos olet kiinnostunu. Ja nuita tuntuu olevan ylimääräsenä vähän kaikilla yleensä ovat vaihtaneet tojon aksulat alle eli luulis löytyvän vara vetareita. |
Löytyiskö Turun seudulta innokasta sorvaria vetarin lyhennykseen?
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 10:42 (GMT +2). |