![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() saako kuorma tulla sivusuunnassa trailerin reunojen yli?kuten otsikossa kyselen niin saako esim. kyydissä olevan auton renkaat ylittää trailerin reunat? tästäkin asiasta on ilmoilla hyvin monenlaista mielipidettä ja vastaus on riippuvainen keneltä kysyy, mutta onko tähän olemassa yksiselitteistä lakia tai säädöstä? käytäntö on kuitenkin esim. maastoautojen kuljetuksessa että renkaat tulevat usein vähän tai enemmän reunojen yli, itsekkin usein kiskonut tuollaista kuormaa autonperässä. koskaan en tosin ole joutunut poliisien pysäyttämäksi ja heiltä saanut mitään kommenttia aiheeseen. takaylitystähän saa olla enemmän tai vähemmän kunhan se on asiallisesti merkitty. olisi tiedossa yksi asiallinen traileri jonka "lavan" leveys on renkaiden kohdalta n.1850mm ja etu- ja takareunasta n.1800mm, nykyiden hybridi suzukini on 35x12,5 renkailla noin 1850mm leveydeltään eli jo tällä rengastuksella ylitys etureunan kohdalla noin 25mm per puoli. mutta jos joskus nakkaisin alle vaikkapa 35x16 boggerit niin tilanne muuttuu aavistuksen huonompaan suuntaan. yksi vaihtoehto olisi tietenkin muutoskatsastaa traileri vähän leveämmäksi jollakin virityksellä mutta tämä ei ole kovin houkutteleva vaihtoehto
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuolla mainitaan, että "perävaunu on kuormattava siten, ettei kuorma sivusuunnassa ulotu perävaunun laitojen yli. Tarkoittanee ettei mikään osa kuormasta ole tarileria leveämpi. Jos siis auto on saman levynen kuin tarilerin uloinna olevat osat niin silloinhan ollaan vielä turvallisella puolella edellyttäen, että kuormaus muuten on sellainen että pysyy kyydissä ja lavan etukulmissa on äärivalot jotka kertovat traikun leveyden ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Jos kyseessä on jakamaton kappale ylileveysvaloilla max. leveys ilman saattoa on 3m, mutta kun kyseessä auto josta saa renkaat pois ei siinä lienee selittelemistä eikä muuta mahkua kuin joko levittää traikkua ettei tule yli tai sit renkaan vaihto kapeemmaksi kuljetuksen ajaksi. siis jos oon asiat oikein ymmärtäny...
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
2.6m -3,0m riittää yks yhet ylileveen valot+heijastimet. 3,0 - 3,5m kahet ylileveen valot+heijastimet. 3,5m - 4,0m kahet ylileveen valot+heijastimet+etuauto. yli 4,0m kahet ylileveen valot+heijastimet+etuauto+taka-auto. Miun mielestä ei haittaa jos trailerilla kuljetettu auto on traikkua leveempi,kunhan ei ole yli 2,6m joka on ajoneuvon maksimileveys. Onhan veneetkin useesti traileria leveämpiä eikä aiheuta ongelmaa.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Näin ainakin liikkuvien tulkinta oli kun kohdalle osuivat. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Finlexiä tuolla tavailin puoli tuntia ja ei löytynyt mitään säännöstä etteikö kuorma voisi ylittää perävaunun laitoja.
Sidonnasta ja painoista sekä maksimileveydestä kyllä oli asiaa. Kuorma-autojen perävaunuissa on ihan yleistä että välillä menee kuorma yli mutta eipä niistäkään löytynyt määräyksiä muusta kuin merkitsemisestä. Taas kai sellainen juttu mikä ratkaistaan kun poliisi pysäyttää ja loput raastuvassa ? |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Renkaan pullistumaa ei tosin lasketa auton leveyteen. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Venetrailerissa saa tulla vene leveämmälle, mutta....
Henkilö ja pakettiautoissa muuta luvallisia mahdollisuuksia ei taida olla! (vene ja purje? lentokone kuuluu samaan "Suojeluluokkaan" kuin maa- ja metsätalous)
Siis kysyjän tapauksessa: jos kuorma tulee yli trailerin leveyden, niin sakot paukkuu ![]() Ja muistaakseni k.o autoilla (M1 ja N1) ei voi kuljettaa ylileveitä erikoiskuljetuksia, pitää olla vähintään kuorma-auto, ja siinä sitten pelataan valojen ja heijastimien määrällä, riippuen leveydestä. (siis 2,9 metriä leveä kaivinkone voi tulla kuljetusalustaa leveämmälle, ei tarvitse purkaa, vaan riittää että valot yms on määräysten mukaisia. Tuo lainsäädäntö on jännä: minä en saa vetää TRAKTORILLA tyhjänä 3,1 metriä leveää venetraileria tiellä, mutta jos sidon siihen poikittain 3,4 metriä pitkän kumiveneen, niin kaikki OK! (asiasta oli kerran keskustelua....) -> jos traileri on kapea, niin levitä sitä! Taannoin (198?) ainakin 900 saabin levittämiseen riitti ämpärimuovista (Pe, polyeteeni) POP niitatut "lokasuojan levikkeet" Ja sitten se suurin? ongelma: peileistä pitää näkyä suoraan taaksepäin.... Ja kaikki ylläoleva ulkomuistista, korjatkaa jotka tiedätte! |
#10
|
|||
|
|||
![]()
1. Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma sivusuunnassa ulottuu ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle. Jos ajoneuvossa ei ole kuormakoria, kuormatilassa oleva kuorma ei saa ylittää ajoneuvon etuakselin kohdalta mitattua leveyttä enempää kuin 0,35 metriä. Tämän momentin rajoituksia ei kuitenkaan sovelleta veneen kuljetukseen. (25.6.2009/487)
Trailerissa ei taida olla kuormakoria? Kuormatilaksi ilmeisesti katsotaan laitojen sisäpuoli? Eli 35 cm yli etuakselistosta mitattuna leveyden? Ei niitä kaikkein selkeimmin kirjoitettuja lakeja. Näistä joutuu vääntämään maantiellä |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Mikä siinä ei houkuttele? Jostai huonekaluputkesa heftailet tarpeellisen verran leveemmäks ja muutaman kympin muutoskatsastuksella saat homman lailliseks.
|
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Pakko palata tähän alkuperäiseen kysymykseen. Asia jäi siinä määrin vaivaamaan, että piti tarkastaa Liikkuvan poliisin ylikonstaapelilta miten ammattilainen noita valvoo. Eli miten käytännössä tuo menee, ilma että aletaan viilaamaan pykäliä. Eli jos käsitin oikein tuon alkuperäisen kuljetukseen. Eli normaali autotraileri, missä on vaan ne kaksi ajosiltaa. Ja edelleen siinä määrin normaali, että trailerin renkaat on sen kuormakorin (eli niiden ajoramppien) ulkopuolella. Ja tällaisessa päällä maasturi niillä boggereilla, mitkä tulee nyt vaikka 10 senttiä niiden ajoramppien sivuilta yli. Eli niin että rengas on kuitenkin tukevasti rampin päällä, mutta auto renkaineen on liian leveä niille ajosilloille. Edellyttäen, että mikään osa kuljetuksesta ei ylitä trailerin leveyttä, eli siis sen kuljetettavan auton renkaat eivät menen trailerin omien renkaiden ulkopuolelle. Tähän vastaus oli, että tällaisiin ei käytännössä puututa, jos muuta ongelmaa ei kuljetuksesta ole. Vaikka se kuorma pilkkua nussimalla saataisiinkin sen kuormakorin ulkopuolelle. Kyseinen paketti kun kuitenkin menisi sellaisenaan jos se haetaan erikoiskuljetuksena. Tilannetta oleellisesti muuttaa se, jos kuorma on yhtään leveämpi kuin se trailerin kokonaisleveys, eli siitä trailerin renkaiden kohdalta. Ja sama asia sitten ihan lavettikärryn kanssa, siis sellaisen missä trailerin renkaat ovat sen kuormakorin (eli sen lavetin) alla. Eli poliisi siis joustaa kuin joustaakin näiden pykäläviidakon soveltamisessa! ![]() ![]() ![]()
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC - |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty profiilia esim lavan reunojen rakentamiseen | akp | O/M/V Muut | 4 | 18.02.2011 17:21 |
Paljonko Renkaat saa tulla yli? | Jeepz | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 07.12.2009 22:36 |
Takavalojen sijoitus sivusuunnassa? | mikjus | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 21.12.2004 00:40 |
Tais tulla uus talavi | Kupla | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 16.05.2004 10:02 |
Alkaa tulla syksy | Lars | Rakas Päiväkirja | 0 | 04.09.2002 05:45 |