![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
||||
|
||||
![]()
Meillä on ollut Duster ja Sandero, ihan soivia pelejä molemmat. Dusterilla rullattiin reilut 100 000 km ilman mitään ongelmia. Kulutus on pieni (1.5 diesel), kunhan ei aja motarilla suurinta sallittua. Tilaa on riittävästi ja varusteita sopivasti. Hinta/laatu-suhde on kohdillaan.
__________________
Tumpula Racing Team |
#27
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#28
|
||||
|
||||
![]()
Karkeasti 80 km/h menee 5 l/100 km, 100 km/h jotain 7-8 l/100 km ja 120 km/ ollaan jo kympissä. Huono ilmanvastuskerroin ja suuri poikkipinta-ala varmaan vaikuttaa. Ja välitykset voisi olla pidemmät
__________________
Tumpula Racing Team |
#29
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuossa vertailun vuoksi 5000 egen hintaluokan Pajero 3,2 DID. Oli aika paljon vikaa. Tiellä se kulki ihan asiallisesti. Moottorin ääni karkea. https://youtu.be/9Y1baYRkQAI Itsellä harvoin ylin 80 km/h nopeusrajoitus. Ainoa nopea pitää olla lasien aukeaminen jäästä ja huurusta kun melkeen heti on tuo nopeusrajoitus ja liikennettä. |
#30
|
||||
|
||||
![]()
Minkä ikäisestä ja millä koneella varustellusta Dusterista tekniikkamies nyt tietoa hakee?
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#31
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tietysti halvimmat kiinnostaa, mutta esim. Pajeron kohdalla olis ollut harrastetta kun ei neliveto toiminut, eivätkä saaneet korjatuksi. |
#32
|
|||
|
|||
![]()
Kävinhän minäkin tuollaisen kokeilemassa ostomielessä viime talvena. Plussia selkeästi hyvä maavara ja simppeli alustarakenne. Ykkönen on tosiaan lyhyt, ja auto oli muistaakseni kohtuullisen ketterä kääntymään. Konehuonekin oli sellainen 80- lukuinen, ei täynnä turhaa tavaraa. Ylipäätään kapine näytti helposti remontoitavalta. Vetotapa oli valittavissa kytkimestä.
Jätin ostamatta kahdesta syystä. Ajoasentoa en saanut sopivaksi. penkki itsessään oli yllättävän hyvä. Ratin säädöt olivat kehnot. Ranne- ja olkapäävaivaisena ruori täytyy saada lähelle. Pituutta on kuitenkin 185, niin keskikonsolin tarpeettoman terävä kovamuovikantti painoi kaasujalkaa. Toinen syy oli vaihteisto. Hakusessa oli terveydellisistä syistä ensisijaisesti automaattivaihteet, tähän niitä ei saa. Viisitoista vuotta sitten olisin hyvinkin tällaisen voinut ostaa. Huonon tien autona kokoluokassaan mielestäni vakuuttavin. |
#33
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Entisen työpaikan pihassa oli joskus työpaikan qashqai ja yhden työntekijän duster, oli juuri niin, että duster uusi ja qashqai ei ihan uusinta mallia. Ovet auki molemmissa ja ihan identtiset kojelaudat ja penkit mm. Daciat kai vähän köyhemmällä varustuksella.
__________________
Toyota Crown MS41 Toyota Crown RS56 Oldsmobile Cutlass Cruiser Chevrolet Caprice STW Valmet 455 ![]() |
#34
|
|||
|
|||
![]()
Venäjällä oon nähnyt Nissan Dustereita, ihan virallisen Nissan liikkeen pihassa.
|
#35
|
||||
|
||||
![]()
Siellä ilmeisesti dacia ei herätä luottamusta, kun yleensä ne on renaultin merkillä varustettuja.
__________________
Toyota Crown MS41 Toyota Crown RS56 Oldsmobile Cutlass Cruiser Chevrolet Caprice STW Valmet 455 ![]() |
#36
|
|||
|
|||
![]()
Nyt kun mainitsit, niin muistinkohan oikein, olisko ne ollut kuitenkin relluja...
![]() |
#37
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
![]() Hassua kyllä että Nissaneina markkinoidut ovat vanhempaa 1 sarjaa, kun Rellut taasen uudempaa (2018 ->) 2 settiä. Tuossa aiheesta liki tasan vuoden takaa: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...n-heittopussi/ Lainaus:
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#38
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Köyhempi varustelu kuulostaa hyvältä. Omaan silmään Qashqai ei ole näyttänyt ihan hölmöltäkään. Koeistuin huvikseni vanhan kulmikkaan VW LT 28:sin ja tuumin ohjaamon olevan järkevää tyyliä. Oispa sellainen nytkin muotia. Miksihän Dusteria hehkutetaan maastoon sopivana, eikä Qashqaita? Viimeksi muokannut tekniikkamies : 28.08.2022 09:06 |
#39
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Mitään varsinaisia/oikeita "maastoautoja" nuo Dusterit eivät todellakaan ole! Kaukana siitä, hyvin kaukana. Mutta citylärpyttimien ja nurmikkomaasturien parhaimmistoon kyllä pääsevät mikäli etenemistä ajatellaan. Edellyttäen siis että nelikko. Dustereista muistaakseni yli 50% 4x4 ja Qashqaista parin prosentin luokkaa maassamme. Tuokin jo toki vääristää. En hätäiseen Guukkeloinnilla löytänyt faktoja.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#40
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Joku laittanut ketjut Dusteriin ja menee ihan hyvin lumessa. https://youtu.be/kqhmJzXRppk Nämähän ei ennen ollut suosikkejani, perehdyttävä uusiin vaihtoehtoihin kulujen noustessa. |
#41
|
||||
|
||||
![]()
"Onko käytetty katumaasturi ostoslistalla? 10 vuotta vanha Dacia Duster on yhä soiva peli – tarkista kuitenkin neljä asiaa
Käytetty auto: Dacia Duster tuli, näki ja valloitti monien sydämet reilut kymmenen vuotta sitten. IS arvioi, millainen auto yli satatuhatta kilometriä niellyt Duster on nyt." https://www.is.fi/autot/art-2000009019328.html Eiliseltä.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#42
|
||||
|
||||
![]()
Nyt on talveksi itämaasturia piha täys
![]() Rouvalle ajoon Duster -18, 1.5 diisseli prestige 4x4 Tuntuu kyllä hintaansa nähden vielä ihan soivalta peliltä toistaiseksi ![]() |
#43
|
|||
|
|||
![]()
Kirjoitan tähän ketjuun kun aihe on sopivasti omaa asiaani koskeva.
Tilasin uuden Dacia Duster 2025 Gen3 4x4 ja auto tulee tehtaalta Continental Allseasons 215/17" renkailla aluvanteilla. Katsoin youtubesta offroad videoita ja näköjään neliveto autoissa renkailla ja renkaiden kuviolla on suuri merkitys pidon kannalta vaikka olisi aidot lukot. Ajattelin että auton mukana tulevilla Allseasons renkailla voi olla huono pito niljakkailla ja mutaisilla metsäautoteillä ja ajattelin ostaa kesärenkaiksi Cooper Discoverer A/T3 sport 2 renkaat koossa 215/70 R16 100T. Minulla ei ole ollenkaan kokemusta ja tietämystä näistä rengas asioista ja ainakin pitäisi ostaa uuden vanteet ja onko mitään etua aluvanteista tai haittaa vai kannattaisiko olla peltivanteet? Tämä rengas koko 215/70 R16 on ainakin autossa hyväksytty koko mutta jossakin youtube videossa sanottiin että jos 4x4 Dusterissa on takana jarrulevyt niin tämä Cooperin rengas ei mahdu oikeen siellä pyörimään vaan osuu takaiskareihin tai -jouseen. Pitääkö ostaa välilevyt (wheel spacer) että renkaat saa sopimaan vai pitkääkö joku vannekoko olla sopiva ettei se rengas ota mihinkään kiinni? Tämä on minulle ensimmäinen auto jossa on neliveto ja nelivedolle oli nyt kova tarve niin sellaisen nyt hankin ja apua kaipaisin näissä auton maastokelpoisemmaksi saamisessa. |
#44
|
||||
|
||||
![]()
Kun sinulla ei vielä ole mitään hankittuna, niin varmista että tulevat vanteet sopivat suoraan alle. Speicereitä ei saa käyttää maantieliikenteessä, ne kun eivät ole tehdastekoiset.
Jos rajuin käyttötarkoitus on metsäautotiet, niin vanteilla ei ole niin väliä. Mene siihen mihin silmä ja lompakko haluavat mennä. Dusterista en tiedä mitään, mutta joku tietää ja kertoo siitä.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#45
|
|||
|
|||
![]()
Jos käytät alkuperäisen kokoisia renkaita niin ei ne kyllä mihinkään kiinni siellä ota. Vielä jos on alkuperäisen kokoiset vanteet ja samalla et:llä vielä. Vanhemmassa malleissa sitä rengasta pystyi yhden numeron suurentamaan ongelmitta. En tiedä miten tuoreessa mahtaa mennä? Eli jos vakio on 215/70-16 niin numeroa isompi olisi 225/70-16 tai 215/75-16.
Vanteiden osalta on ihan sama mitkä sä sinne laitat. Itse laittaisin aluvanteet. Peltivanteet kun ruostuu ja näyttää iän myötä karmeelle. Sitä en tiedä miten typerästi tuon tuoreen mallin pohja on tehty, mutta ainakin 2011 ja 2013 mallisissa oli jo eroa kun sinne oli jotain typeriä antureita tungettu pohjaan töröttämään juuri niin typerästi, että se eka paikka mikä osuu johonkin. Ja tämä oli siis 2013 mallisessa. 2011 mallisessa ei ollut tuollaista. Mut noihin vanhempiin sai ainakin niitä pohjan suojia, joka on erittäin suositeltava jos oikeasti maaston puolella ajelee. Suojaa juurikin nuo anturit sun muut mitkä on varmasti kalliita korjata. |
#46
|
|||
|
|||
![]()
Joo pitää odotella että auto on luovutettu ja katselen sitten että onko tarvetta hankkia All Terrain renkaita. Kiitos tiedosta että Suomessa noi spacerit on kiellettyjä maantieliikenteessä.
|
#47
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lainaus:
|
#48
|
||||
|
||||
![]()
Noista rengakoista. Et kai ole laittamassa matalempia renkaita alle, mitä vakiona on?
![]() 215/70R16 = 708 mm korkeus 215/65R17 = 724 mm Vertailun vuoksi: 225/70R16 = 722 mm 215/75R16 = 728 mm Korkeudet katsottu STRO kirjasta, sitä myös katsastusmiehet käyttävät. Nettilaskurit ovat käteviä, mutta saattavat heittää muutaman millin.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
![]() |
Luokat |
dacia, duster, korotus, rengasmuutos |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Plymouht trail-duster 360v8 -76 | tapsa4x4 | O/M/V Ajoneuvot | 5 | 26.09.2013 20:38 |
Ostetaan Etukardaani -76 ramcharger/ trail duster | tapsa4x4 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 25.09.2013 16:15 |
Myyty Plymouth Duster | HannuNurminen | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 18.05.2011 08:06 |
Sir Paul Duster | MK | Chit-Chat | 2 | 15.03.2005 08:16 |
myydään plymouth trial duster | O/M/V Muut | 0 | 05.01.2004 12:38 |