Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 01.03.2013, 15:39
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Eli jos vetää traileri perässä lämä pohjassa ylämäkeen niin ettei laite jaksa enää kiihtyä, lähestyy rasitus nollaa koska suoritus kestäisi ikuisesti?
Minä nyt lähinnä tarkoitin hetkellisiä kuormituspiikkejä, en jatkuvaa pitkäkestoista suoritusta, niissäpuhutaan kahdesta eri asiasta. Edelleen, oletetaan sen moottorilta tulevan voiman (vääntömomentti) olevan koko ajan vakio. Väitän, että ykkösellä lähes paikaltaan liikkeelle lähtiessä muuntimen lukon ja vaihteiston kokema hetkellinen kuormituspiikki on suurempi, kuin jos sama tehdään kolmosvaihteella - puhun nyt nimenomaan hetkellisestä. Pitkällä tarkasteluvälillä (puhutaan nyt vaikkapa useammasta sekunnista) tilanne on eri.

Ajattelahan nyt ihan oileasti, kummassa tilanteessa automaattilaatikkokin yleensä antautuu, silloin kun polkaistaan hitaalla ykkösellä pedaali pohjaan paikaltaanpitävällä alustalla, vai sama tilanne vaikkapa nopean puolen kakkosella? Vaikka tuo hitaalla ykkösellä lähtö pitäisi rasittaa laatikkoa vähemmän, niin juuri silloin kuitenkin tulee isoimmat kuormituspiikit. Samasta syystä kait se muuntimen lukkokin ottaa pikkupuolella ja pikkuvaihteilla herkemmin itseensä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten