Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kokkolanpoika
Ja teoriassa toi askelmoottori (niin kutsuttu tyhjäkäyntiventtiili) ei voi nostaa kulutusta ellei se moottori huuda tyhjäkäyntiä sitten koko aikaa tyyliin 1500-2000rpm. Sehän antaa vaan lisäilmaa moottorille kaasuläpän ohitse, ei yhtään mitään muuta. Kierrosten noustessa kasvaa syötettävä polttoaineen määrrä. Mutta ajossa se ei vaikuta sitten mitenkään kulutukseen. Tyyppivikanahan tossa on toi askelmoottorin karstoittumunen, se putsaamalla rupeaa yleensä tyhjäkäynti olemaan normaalilla 700rpm tuntumassa. Mutta jos venttiili takertelee, voi tyhjäkäynti olla 700-2500rpm.
|
Tämä on hyvä tarkennus joka multa jäi pois, tyhjäkäynnin pitäis olla koholla jos toi venttiili vikoo. Jos muistini pelittää niin silloin takavuosina omassani tyhjäkäynti oli luokkaa tonni sillä viallisella venalla, ei kyllä sen enempää ja saattoi välillä olla ihan normaalikin. Eikä putsaaminen auttanut tässä tapauksessa, vasta uusi osa korjasi tilanteen.
Hassuja vikoja näissä on. On tuosta uudemmastakin vastaava venttiili vaihdettu vaikka se ei kuulemma hajoa. Joku sitä keljutti koskapa vaihto-osa korjasi tyhjkäynnin oikuttelun, taiso olla semmoinen että ei ehtinyt korjaamaan tyhjäkäyntiä riittävän nopeasti tms.
No nyt menee jo ohi taas...
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.
|