On käsissä Rangesta hiljattain Trafi:sta tullut rekisteröintitodistus, joka ei itselleni täysin aukea.
Auto on huoltoautoksi rekisteröity -90 RRC 2.5 TD, jonka tiedoissa lukee nyt:
Ajoneuvoluokka: N1/pakettiauto
Rajoitukset: autoverovapaus
Kauppanimi: 5D STATION WAGON TURBO D-LHAMN8-4x4/2540
Ajoneuvoryhmä: huoltoauto
Erikoisehdot ja huomautukset:
Autoverovapaus: Autoverolain 21 pykälän 2 momentin mukainen huoltoauto
Tuossa ote autoverolain 21 pykälästä:
29.12.1994/1482
21 §
Autoverosta on asetuksella säädettävin ehdoin vapaa pelastusauto, sairasauto, invataksi, eläinlääkintäauto, kuorma-auto sekä yksinomaan ruumiiden ja hautajaistoimintaan liittyvien kukkalaitteiden kuljetukseen käytettävä ruumisauto. Autoverosta on asetuksella säädettävin ehdoin vapaa myös matkailuauto, jonka oma massa on vähintään 1 875 kiloa. (7.5.1997/413)
M1-luokkaan kuuluva auto, jonka oma massa on vähintään 6 000 kilogrammaa, on verosta vapaa. (9.1.2009/5)
Verosta on vapaa L1-, L2-, L1e-, L2e- ja L6e-luokan ajoneuvo. (4.4.2003/266)
Eihän tuossa puhuta huoltoautosta mitään...
Lisää ihmeitä
Erikoisehdot ja huomautukset:
Katsastuksen huomautukset:
Vetojärjestelmä 4x2 !?!
Yllä olevaan liittyen perävaunumassa jarruin niinkin muhkea kuin 1500 kg.
Miksi vetojärjestelmänä on 4x2 ja miksi auto ei ole N1G ?
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista
19.12.2002/1248
6 §
Maastoautot
2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai se täyttää seuraavat kolme ehtoa:
a) vähintään yksi etu ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi;
b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja
c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia.
|