Näytä yksittäinen viesti
  #10  
Vanha 02.02.2013, 00:55
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Itselläni kokemusta useammalta vuosikymmeneltä...


Ja jos verrataan tämän päivän katsastusta siihen mitä se oli "vielä" -80 luvulla, niin silloin kun vei "teiniauton" (takasivulaseissa tummennukset, erikoisvanteen, lisäVALOJA keulassa ja vielä 2x25w vahvistin autostereoille....)

NI-IN, itse olen pessyt auton ulkoa, sisältä, moottoritilasta.... ja itse vielä kävin parturissa, ajoin "parran", ja pukeuduin puhtaisiin vaatteisiin...
Ja siitä huolimatta, taikka juuri siitä syystä; että mistään ei mennyt läpi tuo rengasrauta, vaikka hakkasi mm. helmat oven alareunaa myöten paljaaksi.
Ja Olikohan Hylkäys, vai Katsastuksen keskeytys, tuli : (etu)Jarrulevyt piti mitata, että olivat riittävän paksut, Tarkastaa etujouset, Ja kysymysmerkkillä ajovalopolttimoiden tieliikennekelpoisuus? (siis oli niitä kusen polttamia keltaisia, olikohan philipsin, ja vaikka oli pakkaus tallessa, niin kommentti oli: mistä minä voin tietää, onko siellä tämmöiset? tuon kaavan mukaan koillismaalla kasarilla.

Mutta kun tultiin -90 luvulle, "palvelu" parani, ja varsinkin tuossa vaiheessa, kun yksityiset pääsi samalle apajalle.

Nyt 2010- luvulla alkaa olla tuo katsastustoiminta jo siinä kantimissa, että pahimmillaan sen vois suorittaa etänä SIIS pahimmillaan!

Mutta pari esimerkkiä tuosta minun Marsusta: siis se on ollut "vararenkaana", ja nuo katsastukset on jäänyt myöhäisksi: siis marsu on kaivettu hangesta silloin kun hodari pääsee lämpöhoitoon, ja huomattu että eihän siinä ole enää leimaa.... siis marsu työnalle; 80km/h vauhtia ja lukkojarrutus jäällä.. (ja etupyörän abs:n kehän putsaus...15-30 min . toisella kertaa)

Ja molemmilla katsastuksilla pomppasi; ensimmäisessä katsastuksessa hajosi etujarruputki!!!! siis oli jyrrännyt itsensä paskaksi, kesti tuon minun "leikin", mutta tuo nuori? katsastus inssi 65kg, perus nörtin näköinen, testasi etujarruja dynolla, ja viisari "lerpahti" jossain viimmeisen kolmanneksen alueella!
Inssi yritti selvittää tohkeissaan, että ei hän painanut lujaa...
Ja minä otsanahka märkänä,(siis siitä että jos minä olisin ollut kuivalla asfaltilla, ja vuorotellen polkenut noita polkimia pohjaan) että, hyvä että se nyt porsi, eikä jossakin tositilanteessa!
Ja vielä kun kerroin, varmaan vielä näin kohteliaasti; että jos sinä sait tuon jarruputken porsimaan, niin se on heikko! ja vielä kerroin sille päätä lyhyemmälle inssille, että se olis voinut porsia vauhdissa, ja silloin piilopaikoista olisi ollut pulaa... No, Todettiin, että muuten on kunnossa, ja tuo punainen lappu pitää antaa.... siis uusi jarruputki... (punainen lappu-> ajokielto)
Ja toinen "pomppu" marsulla: etujousen korin korvakossa oli rengasraudan jäljiltä n. 0,5cmx2cm reikä, ja vikalistaan merkintä: jälkitarkastus 0 e,
Pistin noin puolikas kilon rautaa, ja materiaali "näyte" kartturin jalkatilassa, ja korjaus/jälki tarkastus visuaalisesti: kämmenen kokoinen rakenne uutta jatkuvalla saumalla...

Ja nuo Land Cuiserit on mennyt viimmevuosina läpi, joko merkinnällä että taka-kallistuksen vakaajan toine pää irti!!!! taikka sitten suullisella korjauskehotuksella..... Oli hodari niin heikossa hapessa, että kaverin autolla kävin varaosat, ja ajelin moottoritiellä rekkojen haitolla.... Siis inssin näyttämä vika oli korjauskehotuksen vaativa (etupyörän laakeri antoi periksi).
Ja noita cruisereita on tullut "seurattu aktiivisesti", mutta edelleenkin pyydän mielipidettä mahdollisista tulevista korjauspaikoista! (itse on "sokea" määrätyille, sillä ainahan se on noin...)
Vastaa lainaten