Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 18.01.2013, 11:32
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Väittävät, että jäähdyttimen ropeli pyörii vähemmän koska jäähdytys on tehokkaampaa tolla aineella.

Jotenkin tulee taas mieleen vanha kunnon motoruppi
Viskoflekti haukkaa ihan oikeasti aikalailla tehoa pyöriessään "täysillä" kun kone on kuuma ja jäähdytystarve suuri. Suomessa tällä ei ole kummempaa merkitystä yleensä, mutta tuolla lämpimämmissä maissa missä jäähdytystä todella tarvitaan niin yhdellä isolla tai parilla- kolmella pienellä oikein mitoitetulla sähköflektillä koneesta voi jo saada selvästi enemmän tehoa irti kun dynopenkissä mitataan, ja toisaalta flektit haukkaa muutenkin tehoa vain kun ovat päällä. Viskoflektit yleensä vie jopa muutaman prosentin konetehoista - käytännön kannalta pieni merkitys, mutta voi kai se jollekin olla hyvinkin tärkeää. Jos kone käy kylmempänä, niin viskoflektin täytyy pyöriä vähemmän koska jäähdytystarve on vähäisempi -> enemmän tehoa tarjolla liikkumiseen, vähemmän rasitusta koneelle ja täten pienentynyt polttoaineen kulutus.

Vähän sama kuin ehjän ja toimimattoman viskon välillä voi jonkin verran muodostua eroa kulutukseen jos kone käy liian kylmänä (= käy rikkaalla ja kuluttaa enemmän) kun visko on jumissa (= syö vielä lisää tehoa koneelta jatkuvasti -> kuluttaa enemmän). Kesällä tuskin onglemana on liian tehokas jäähdytys, varsinkin jos termostaatti on ehjä, mutta jumissa oleva visko on aikanmoinen tehosyöppö. Tuskin kuitenkaan vie silti 10% enemmän menovettä


En jaksa uskoa että tämä ko. liemi siis aiheuttaisi niin suurta eroa moottorin käyntilämpötilaan ja sitä kautta taloudellisuuteen ja/ tai viskoflektin puhalluksen määrään että 10% eroa saisi kulutuksessa edes optimiolosuhteissa dynopenkillä mitaten. Toisaalta ei varmasti ole ihan hyödytönkään aine jos on "kunnon tavaraa", onhan esim. Water Wetteriä käytetty virikoneissa vaikka kuinka ja pitkään alentamaan jäähdytysnesteeen lämpötilaa ja pitämään koneen lämmöt kurissa - ymmärtääkseni on myös ihan toimivaksi todettu aine. Vaan eipä sekään mitään dramaattista eroa tee kulutukseen tai teholukemiin, mutta niitä viimeisiä kaakkeja kun etsitään niin kaikki keinot käytetään..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten