Näytä yksittäinen viesti
  #14  
Vanha 11.01.2013, 16:52
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.006
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Dectane Näytä viesti
Ite voisin ohjastaa niin että oikea hiekkapuhallus, eli siis isoilla vehkeillä sisältä ja ulkoa. Ei nysvätä millään biltsun pikkupistoolilla. Saadaan paskat oikeasti pois ja maalille hyvä tartuntapinta. Kaikkein paras viedä johonki puhallettavaksi ammattilaisen toimesta, jos ei ite tiedä miten oikeat puhallusvehkeet toimii. Eli tarkoitan juurikin tuota sisältä puhaltamisen "vaikeutta". Sitten hitsataan reiät, KUNNON maalit päälle, tuo sekotus sisälle kunnolla jokapaikkaan ja jätetään ne massat pois.]
Ammattilaisen on helppo puhaltaa jos runko on irrallaan korista.

Jos runko on vain jostin paikoin alkavasti ruosteinen kuten mun autossa oli tilanne, tuli ongelmakohtia puhallettua lapsellisen pienellä pistoolilla, nykyisin käytössä olevilla vehkeillä homma olisi jo onnistunut helpostikin kun ensin olisi merkannut ongelmakohdat kirkkaalla merkkausvärillä, laittanut auton riittävän hyvään asentoon puhaltamisen kannalta ja puhaltanut kaikki ongelmakohdat kerralla.

Tietysti samalla pitää olla maalaus suunniteltu ja siinä ei kannata pyörää keksiä uudestaan vaan lainata kestävät menetelmät sieltä missä ne on luotettavasti korroosikestäväksi todettu.


Jos auto on normaali käyttöauto, jota ei viitsi ihan atomeiksi purkaa, korjaushommat on huomattavasti mukavampi aloittaa kun pesee pohjan ensin kunnolla sellaisella painepesurilla, jolla paska oikeasti lähtee, eikä ole syytä tyytyä mihinkään hienovaraiseen pesuun vaan sellaiseen, joka repii huonosti kiinni olevat maalit ja muut pinnoitteet pois.

Olen jollain lailla onnistunut pesemään sellaisella kuumavesipainepesurilla, jossa on mutkalle taittuva pesuvarsi, jolla pohjaa voi pestä.

Homma sujuisi paremmin jos auton saisi niin ylös, että näkee kunnolla mitä on tekemässä. Mielellään vielä joku terävää suihkua tekevä vaikka pyörivä suutin. Tämän jälkeen kunnollinen tutkiminen missä oikeasti on korjattavaa ja missä ei.

Sitten hiekkapuhallettavat kohteet merkaten kirkkaalla värillä. Kun nämä väriläiskät on puhallettu, niin ruosteet lähti kerralla. Ilman merkkausta meinaa ongelma olla kun kaikkia puhallusta kaipaavia kohtia ei huomaa puhaltaessa. Ihan joka paikkaan ei kannata hiekkasuihkua kohdistaa.
Vastaa lainaten