Näytä yksittäinen viesti
Vanha 11.01.2013, 12:17
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Perusasetus

Isoimmat reiät mitä itse olen porannut normiterällä paksuimmillaan 25mm:n teräkseen on ollut 20mm:n koloja, tosin käytännössä kaikki 10mm -> kokoiset teen niin että ensin pienemmällä terällä ja sitten aina paria pykälää isommalla. Laadukkalla joulukuusellakin saa aika hyvin tehtyä n.5-6mm:n kamaan asti, siitä paksumpaan ei oikein enää toimi. Joulukuuselle melkein kannattaa tehdä ensin sopiva alkureikä, parantaa tarkkuutta ja säästää terää oleellisesti.

Tuosta isommat reiät sitten olen kaikki tehnyt rasiaporalla, annan vahvan suosituksen Boschin "Click-on" (vaimikänytolikaan) kiinnityskappaleelle ja siihen sopiville Boschin bi-metal terille. Toimineet hiton hyvin ja kun järkeä käyttää poratessa ja suihkii spraypullosta leikkuuöljyä väliin niin saa porattua kymmeniä reikiä noilla terillä. Mulla on vieläkin alkuperäiset kolmisen vuotta sitten ostamani 43mm ja 48mm terät joilla olen turvakaarikehikon yms. putkia lovennut, ja niitä lovia on tehty PALJON. Muutkin terät taitaa jo olla parisen vuotta vanhoja eikä niissä mitään kummempaa kulumaa ole eikä hampaita irronnut. Suurimmat reiät mitä olen porannut tuollaisella hihnavetoisella kiinanrimpula- pylväskoneella (no, on siinä sentään 850W moottori ) on ollut 102mm:n reiät 6mm:n teräkslevyyn, nekin meni ihan nätisti

..ja tosiaan, kannattaa muistaa että oikeastaan mitkään rasiaterät ei ole ihan mittatarkkoja, eli jos haluat oikeasti tarkan reiän niin ne eivät ole oikeita työkaluja siihen. Helposti tulee jopa reilua milliä suurempi reikä kuin mitä terän kyljessä lukee. Keskiterästä (ohjurista) sellainen huomio, että älä pihistele sen laadussa jos tarkoitus porata enemmänkin isoja reikiä, ostat siihen kunnollisen kobolttiterän niin menee kymmeniä reikiä samalla terällä kun muistaa käyttää leikkuuöljyä. Se on ylipäätään muutenkin aika oleellista metallia poratessa. edit: Vaikkain taisit jo jonkun halpisversion ostaa, niillä poraa suoraan levyyn muutaman reiän ihan tyydyttävästi. Mutta ainakin omat kokemukset noista halpiksista on sellaisia, että en niitä viitsisi suositella edes pahimmalle vihamiehelle Vähänkin vaikeampaa kohdetta poratessa (esim. putken loveaminen, viistossa olevaan pintaan poraaminen, tjsp.) niin hampaat ja kirosanat lentää - ja reikä jää muodostumatta. Muutenkin keston kanssa on vähän niin ja näin, kovin lyhytikäisiä tuntuu olevan. Tosin ei kaikki kalliitkaan hyviä ole, joskus koitin Bahcon teriä ja ne ei oikein tahtoneet pelittää alkuunkaan.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 11.01.2013 12:22
Vastaa lainaten