Näytä yksittäinen viesti
  #104  
Vanha 09.01.2013, 11:11
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Ainakin omassa nelivetokulkupelissä on käynyt siihen suuntaan, että toimintasädettä onkin ruvennut rajoittamaan tankkaajan perseen kestävyys, sillä on aika harvoin asiaa siis pitkälle.

Jos ei sääolosuhteet olisi rajoittamassa, melkeempä samanlainen toimintasäde on saavutettavissa sähköpolkupyörällä ja nelivetokulkupeli jäisi siihen käyttöön missä sen erikoisominaisuuksia tarvitaan.

Mun visio on, että sähköpolkupyörän akun saisi helposti täyteen jos autossa on vaikka 300 ah 12v akusto, invertteri ja 100 w aurinkokenno katolla asianmukaisin säätimineen. Siitä voisi siis ammentaa aurinkosähköä pyörän akkuun.

Jos pyörä varusteineen painaisi 30 kiloa ja kuski 100 kiloa. Ollaan 130 kilossa. Karkeasti arvioiden 10 kertaisella painolla pystyttäisiin tekemään täyssähköauto. Jos sitä ladattaisiin vaikka 20 kertaa tehokkaammalla paikallisella sähköjärjestelmällä kuin polkupyörää, luulisi jo jonkinlaisia matkoja varten tulevan energiaa omasta takaa.

Meikäläinen uskoo, että ladattavat hybridit ja sähkövehkeet yleistyy vähän samalla tapaa kuin on käynyt puhelimissakin, ettei langalliset olekaan enää in. Jonku innostava kipinä on kuitenkin vielä vähän kadoksissa. Yksi ongelma on sähkövaihtoehtojen korkea hinta kun moni kuitenkin haluaisi säästöä.

Olen omassa kotonani tehnyt aikamoisen sähkönkulutusta vähentävän uudistuksen ilman, että paljon mikään on oleellisesti huonontunut. Vaikutus on yllättävänkin suuri johtuen osittain siitä kun lämpöä ei tarvi tehdä sähköllä.
Vastaa lainaten