Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik
Mistä vehkeestä olette ottaneet latureita, kun olette "isompaan" vaihtanut. Vai meneekö mikään laturi ns. heittämällä?
|
Ja kun vaihteletta hodarin latureita, niin sen pitää kestää 24v.....
Nimittäin hodarissa on startatessa tuo "laturin deaktivointi" hoidettu niin, että laturin päävirtakaapelissa on 24V, ja laturin tarvii tehdä vain sen verran sähköä
(siis kuormittaa moottoria) että säädin "herää" ja sammuttaa latauksen merkkivalon
Ja nuo isommat, sopivat laturit ovat hakusessa, itse rakentelin omaan jostain halpatuontilaturista 120 ampeerisen, ja piti vaihtaa säädin, ja pikkasen muokata koppaa. ja ainakin vielä pelittää, nimittäin ottaa koneesta voimaa kunnolla, vaikka on tuplaremmit, niin meinaa remmit kirkua! vaikka on jotkut tunnetut ja pari vuotta vanhat.... siis kun pakkasesta pistää käymään, ja sähkölle käyttöä mm jälkihehkussa
Fiksuinta olisi laittaa lisäksi toinen laturi, ja kytkeä se vain alajännitepuolen akkuun, nimittäin tuon 12/24v kytkentä"releen" apukoskettimet ovat varmaan lujilla jo tuolla alkuperäisellä kytkennällä, koska: paljon jälkihehkutusta, yli 20 vuotta pakkasia yms, ja vajaa Miljoona kilometriä...
Mutta kun minun hodarissa ilmastointi, niin ei näyttänyt sopivan
Pitäis vissiin alkaa käymään tuo kytkentäkaavio perusteellisesti läpi, että voisko tuon yläjänniteakun jättää vain "starttiakuksi", ja releyttäisi tuon (noiden) laturin starttauksen "deaktivoinnin" uusiksi.
No, mutta haittaako tuo kuinka paljon, jos laturit huonontaa kylmäkäynnistystä? minun hodarista poistettiin tuo jäähdytyskierrossa oleva kylmäkäynnistyksen ennakonsäädin, ja vielä tuntuu siltä, että 10w-40 öljyillä pärähtää käyntiin liian nopeasti, siis öljynpaineet eivät ole kerinnyt nousta alta sekunnissa juuri ollenkaan, ja pakkasta pahimmillaan yli 20 astetta ilman lämmitystä

(asap Taksi/hdj?)
(siis mieluummin sahaan, ja saattokäynnistän muutaman sekunnin, siten että moottori alkaa itse käymään esim. 500 rpm, kun että kaasu pohjassa sekunnissa kiekkamittari puoleen väliin, ja turbolle toimintaa...)