Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HMy
Noissa 2003 vanhemmissa Syngro portereissa takaperässä visco kytkin
jonka "lukkiintuminen" jossain 1500-2000 rpm. yrittele sitten savesta tukiintuneilla renkailla saada pitoa pienillä kierroksilla.Jäätiköllä sama asia.
Toimiva peli jos saa vauhdin pidettyä jumissa niin ja näin. Itteä ei naurattanu
kun huomas ettei nuo takaset vedä.
|
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HMy
Kyllähän tuo porterikin rupee työtämään perää edellä kun tarpeeksi antaa
lumella kierroksia. Mutta kun on aivan liukaalla yritää pienillä kierroksilla
liikkeelle kuten sieltä pellolta koitti pois päästä ei tuo neliveto ole itsestään selvyys .Kyllähän tuo kytkettävä lukko joka noissa monessa syngrossa on
varmaankiin autaa aikaspaljon. Jos käytettä syngroa ostelee kannataa
katella sellaista mistä tuo lisävaruste löytyy.
|
Taitaa olla Syncro, eikä Syngro

Mutta asiaan, en nyt oikein ymmärrä mikä hiton visko sellainen on, joka "ottaa vasta korkeilla kierroksilla kiinni" eikä toimi jos ajaa kevyemmällä kaasulla? Ja puhutko nyt tuossa 1500-2000rpm koneen kierroksista vai kardaanien kierroksista vai mistä? Eihän visko moottorin kierrosnopeudesta tiedä yhtään mitään, vaan siitä mitä etu- ja takapään välinen pyörintänopeusero on - tai jos on akselilla niin vasemman ja oikean puolen välisen eron.
Viskohan on täysin mekaaninen laitos jonka lukitusaste määritellään sen sisuskalujen mukaan ja yleensä kiristyy sitä enemmän mitä suurempi pyörintänopeusero on; toisaalta toiminta on sellainen että kun pyörintänopeuseroa syntyy niin se ottaa kyllä siinä vaiheessa heti kiinni ainakin jonkin verran. Rikkinäinen visko voi tietysti toimia oudosti (joko ei ota kiinni juuri ollenkaan, tai sitten jämähtää lähes jumiin), mutta ei ainakaan itsellä ole tullut vastaan ehjää viskoa joka tekisi niin että tarttee esim. nelivetoauton ollessa kyseessä helvetisti kaasua ja suuren etu- ja taka-akselin välisen pyörintänopeuseron että alkaa pelittää kunnolla.
Ei tosin ole vanhoista Syncro- porttereista hirveästi kokemusta muuta kuin mitä tullut töissä uusia ajettua ja inttiaikana vähän vanhempia - hyvin ne tuntui ainakin toimivan nelivedon osalta. Omassa Jeepissä ja parissa muussa mitä olen koittanut joissa on viskolla nopean puolen jatkuva neliveto, niin visko on käytännössä viiveetön ja etupää on kyllä mukana enemmän kuin äkkiä jos takarenkaat pyörähtää tyhjää (valmistaja ilmoittaa muistaakseni n. 1/8 kierroksen verran heräämiseen). Ihan sama meneekö suunnilleen tyhjäkäynnillä vai onko lappu lattiassa niin kyllä se etunen vetää ihan sen mitä visko antaa sinne vetoa..