Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Superlon
Noihin 12-kulmaisiin pultteihin olen ainakin itse hakenut aikoinaan autohelvetistä sarjan 12-kulmasia hylsyjä. Helpottaa hiukan avaamista. Oliskohan tarvittava koko ollu puol tuumaa tai ainaki sinnepäin.
|
13mm on oikea koko, mutta jos on pultit ruosteessa pahasti niin melkeen kannattaa etsiä se puoltuumainen 12- kantainen hylsy ja hakata se vasaralla paikalleen - helpottaa avausvaiheessa kun ei tartte ihmetellä pyöristyneitä pultinkantoja.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ABLemmy
Menasin vaihtaa tänää ristinivelen kuskin puolelle. Onko jotain tähdellistä mitä pitäisi muistaa? Pitääkö etuperä avata? Netistä löyty kyllä hyvät ohjeet mutta niissä ei puhuta etuperästä mitää...
|
Päällisin puolin ohjeet tulikin jo tuossa yllä, suosittelen vahvasti (!!!) kasausvaiheessa hinkkaamaan navan ja kääntöpään vastinpinnoilta hienolla hiekkapaperilla ruosteet pois, ja riittävä määrä kuparitahnaa väliin että on navan irroitus seuraavalla kerralla helpompaa.
Purkuvaiheessa ÄLÄ käytä vetovasaraa tjsp. jos napa on käntöpään sisällä jumissa, hajottaa navan (tosin jos on vetarin päätymutteri kiinni niin ei se osiin hajoa, mutta ei silti kannata koittaa onnea). Jos on jumissa, niin paras toimenpide irrotukseen on avata navan takaa muttereita niin että on puolisen senttiä rakoa pultinkannan ja kääntöpään välissä, sitten sopiva jatkovarsi pultinkannassa olevan hylsyn ja akselin "C":n väliin, sitten rattia kääntämään. Napsauksen saattelemana napa on irti kääntöpäästä ja loppu on leikkiä vain
Jos sulla ei ole prässiä, niin vanhan ristikon irrotus vetarista voi olla aika tuskaisa operaatio. Mulla työpaikan konekorjaamolla joskus prässättiin ristikkoa irti, mittari näytti reilua 10t siinä vaiheessa kun ristikko lähti liikkelle

Toisaalta on mulla ristikot joskus irronnut varsin helposti 18mm:n hylsyn ja massavasaran avulla jostain vetarista.
edit: tässä vielä yksi esimerkki mallisuorituksesta kuvallisena versiona.. voi siis laittaa myös vetarin ja akseliputken pään väliin, mutta itse suosin navan pultin ja C:n väliin..