Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies
Toisaalta samaa stooriahan kuulee muissa maissakin tehdyistä pakuista ja maastureista, ettei vitos vaihde kuulemma kestä vetämistä tai mikä niissä nyt sitten onkaan suurin vaihde... Itsellä ei kuitenkaan mikään auto ole mennyt vetämisestä rikki ja osuutensa asiassa voi olla kun moottorit ei ole mitään älyttömän voimakkaita.
Vähän kuin parempi voima mielessä kokeilin miltä tuntuisi Ford Econoline E350 7,3 Power Stroke dieselillä, automaatilla (kun muuta ei ole tohon pakun malliseen tarjolla) kuorma-autoksi rekisteröitynä. Itse pidin eniten auton ominaisuuksista silloin kun oli iso vaihde päällä. Kokeeksi otin overdrive napin pois päältä ja tuntui jotenkin tyhmältä kun vääntävä moottori kävi reippailla kierroksilla ja ääni kantautui myös kabiinin selkeästi. En tiedä minkälainen tuon automaatti on kestoltaan verrattuna Dodgeen.
|
Esim omassa käyttiksessä vaihteisto on mitoitettu silleen, että moottori voi antaa 580 Nm ja moottorin vääntö on 510 Nm alkaen 1600 r/min. Kuiten on niin, että laatikko vaihtaa pienemmälle, jos reilummin painaa kaasua vaikkapa ylämäessä isommalla kuormalla ja isointa vaihdetta ei voi lukita päälle... Oisko siinäkin sitten laatikon ohjauksessa huomiotu tuota ylikuormituksen vaaraa, vaikka mitoitus onkin ilmoitettu vähän isommalle väännölle..?
Minusta turhan helposti vaihtaa pienemmälle tuokin vaihteisto moottorin ominaisuuksiin nähden, mutta ehkä se on just vaihteiston suojelemiseksi?