Näytä yksittäinen viesti
  #8  
Vanha 06.11.2012, 16:12
estate estate ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.10.11
Sijainti: Kyyjärvi
Viestit: 106
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Jos sammutat päävirtakytkimestä, niin latureita kannattaa olla paljon varalla...
edes nuo Magnetoinnin ensin katkaisevat päävirtakytkimet eivät anna 100% suojaa....
Ei se laturi mihinkään hajoa, yhtään laturia ei ole kymmenen vuoden kisauran aikana palanut vaikka kaikki autot on sammutettu päävirtakatkaisijasta. Sitten saattaa palaa jos päävirtakatkaisija on kytketty maapuolelle. Kuusinapainen katkaisija on parempi niin saa kaikki piirit virrattomiksi. Tavallisella kaksinapaisellakin pärjää, mutta sen joutuu kytkemään niin, että laturilta tuleva paksu johto menee samaan napaan kuin akulta tuleva (eli laturin on jatkuvasti jännitteellinen ja voi tyhjentää akun tai polttaa auton jos laturiin tulee vikaa). Jos kytkee kaksinapaisen päävirtakatkaisijan niin, että akulta tuleva päävirtakaapeli ja laturin plus-navasta tuleva kaapeli ovat erinavoissa ei auto sammu vaan jatkaa käymistään vaikka kääntää päävirtakatkaisijan pois päältä. Tämänkin ongelman kyllä saa ratkaistua riittävän isolla releleellä laturin piuhan välissä, jolloin laturin ja akun voi kytkeä eri napoihin. Ja laturin herätejohdon väliin pitää muistaa sitten laittaa merkkivalo 3-5W.

Starttinappi on helppo kytkeä: päävirtakytkimen ei akun puoleisesta navasta johto starttinapille ja napilta startin soleinoidin herätenapaan. Ja siitä päävirtakatkaisijan ei akunpuoleisesta navasta paksu johto startin solenoidin plus-napaan.
Vastaa lainaten