Mudventures 2012 lähestyy ja onneksi aloitin pikku remontin ajoissa. Olin taas ajanut perän laakerit huonoiksi ja kunnostelin takaperän vanhoilla kulahtaneilla välityksillä mutta uusilla laakereilla. Taas oli ihmettelemistä että mitkä ne toyotan laakerit ovatkaan mitkä käy arbin kanssa. No ne on 32010x 50mm reiällä. Laakeriliikkeistä saa halvalla mutta nyt sain vielä Toyotaltakin Teron kautta sopivasti alkuperäiset jotka kulkee numerolla 90368-50024.
Nyt rakentelen kyllä perään ja jakikseen paineistuksen jonka saan tarvittaessa päälle. Varmaan riittää kun ajan vaikka 0,2 baria huohotusletkuista tarpeen mukaan sisään. En ole tätä systeemiä vielä tarkemmin suunnitellut mutta joku paineenalennus venttiili jo on olemassa ja systeemiin pitäisi ainakin saada varoitusvalo että tietää milloin paineet on päälle. Tarkoittanee sitä että toteutettava sähköisellä systeemillä tai sitten letkuissa oltava jotkut anturit jotka sytyttävät merkkivalon kun painetta on sanotaan 0,1 - 0,2 bar. Anturit jotka kertovat paineesta olisivat siinä mielessä paremmat että kertoisivat perän/laatikon tiiviyden ja heti huomasis jos huohotusletku olisi irti.
No annas olla kun sain perän kasaan ja se on yllättäen ihan äänetön niin sitten huomio kiinnittyikin jakikseen jonka meteli on aika korvia huumaava. Takakardaanin lähdön laakeri oli ainakin huonona kun klappia tuntui melkoisesti. No ei muuta kun loota alas ja tutkintaan. Vuosien kilpailut ja safaroinnit ovat jättäneet tännekkin jälkensä mutta melkosen hyvin kuitenkin kestänyt. Jakis on kuitenkin kasattu jo vuonna 2005 jolloin se tehtiin sekalaisita osista 2.8 hitaalla välityksellä ja uusilla laakereilla.
Hampaat kulunut melkein puolella
samoin kytkentäholkki
Taitaa vinohampaisena painaa taakseppäin aika rajusti ryhmäpyörää kun päätylaakeriprikkahässäkä on kulahtanut melkoin olemattomiin.
Onneksi olin jo vuosia sitten hommannut jakiksen rebuild kitin jossa kaikki laakerit/stefat/holkit/jne. Se tuli aikaanaan yhden SLCK kaverin matkalaukussa jenkeistä ja maksoin muistaakseni 150€ suomeen toimitettuna. Nyt vaan koitetaan kasata jakis nippuun vaihtamalla taas noita kuluneita osia parempiin mitä nurkista sattuu löytymään.
Olisi tossa kyllä 5 lovinen BJ-42 H55F? loota + välitetty 3,22 LOW splitcase jakiskin olemassa mutta kun se paketti on noin 10cm pidempi kuin vakio niin jää nyt vaihtamatta. Tajusin vasta eilen että olisihan mulla BJ-45:n 4v H42? pääloota johon splitcase menee perään mutta onko sekään sitten saman mittainen kun BJn vakio H41 + yksosanen jakis?? Joissain kun olen nähnyt sellasta tyhjää spaceria lootan ja jakiksen väliin jossa H55F laatikossa on 5 vaihde. Eli jos jollain on BJ-40/42 jossa splitcase jakis ja 4v loota niin kertokaa mulle onko jakis suoraan lootan perässä kiinni vai onko siinä välissä sellanen levee spaceri?
Nii ja kärkkäiseltä löytykin autoon passelit pyöreet 30w led työvalot. Pitäs vaan pikkasen nostaa korkeemmalla niin valasis muutakin kun konepeltiä

.