Viestiketju: Led rakentelua??
Näytä yksittäinen viesti
  #79  
Vanha 08.10.2012, 21:15
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Led:n käyttö: yleisellä tasolla vs. Halogeeni


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja samisami2 Näytä viesti
Näyttäis vain olevan tuo ledi aika syvällä eli jonkunlainen spottivalo kenties? Sitten vielä kestääkö tuo auton latausjännitettä ollenkaan?

Ledihän ottaa virtaa esim tuo XM-LT60 700-3000mA jännite 2,9-3,5V. Sitten esim tuo teholähde jonka perässä on tuo ledi, ottaa (lainaus aikaisemmista viesteistä... "Virtaa ottaa 14voltin jänniteellä "low" 0.15A ja "high" 0,7A.")

Tuo että 55w h3 antaisi 1450lumenia ja 10w ledi 1000lumea niin oma kohtainen kokemus on ainakin että mulla on kai ollut pirun huonoja h3 kun 10w ledi ne voittaa reilusti valotehossa.
Siis jos 10W led valaisimen syöttöjännitteeksi on ilmoitettu 9-32 Volttia niin Valaisimen ottama virta lasketaan seuraavasti: Teho Watteina jaetaan jännitteellä (siis P/U=I) mutta kokemuksen mukaan
hyötysuhde on yleensä pienimmillä jännitteillä on huonompi, kuin suurempien jännitteiden. siis k.o 2 kpl työvaloa kytketään rinnan 24v järjestelmään, ei sarjaan! ja hyötysuhde voisi olla 0.75-0.90?
Siis 10w led työvalo todennäköisesti syö enemmän kuin 10w sähköä?????

Siis Led(valodiodi) on elektroniikan komponentti, ja siinä tapahtuu jännitehäviö, joka on suuruusluokkaa 1,5-3,5 volttia.
-> siis ledille syötetään virtaa (amppeeri) eikä jännitettä (voltti), mutta kun esim. autossa on tarjolla vain 12 (9-32)voltin sähköä, niin ledille täytyy rakentaa oma säädin; yksinkertaisimmillaan etuvastus mutta työvaloissa yms. on oma "driver" eli ajuri, joka ajaa sähköä ledille hatutun tavan mukaan. Siis ledin läpi kulkeva virta (amppeeri, milliamppeeri) on se, mitä säädetään; siis "driver" ottaa auton akusta sähköä, ja "leipoo" siitä esim. 3000 mA (=3 amppeeria) virtaa ledille, ja tuo "toimitus" tapahtuu noin 3.1 voltin jännitteellä. Jos ledi ottaa tuon 3000mA 2,8 voltin jännitteellä tai 3,2
voltin jännitteellä, ajuri tekee sen 3000mA 2,8 tai 3,2 voltin jännitteellä.

Halogen hehkuja syötetään suoraan auton sähköistä, ja niissä on se ikävä puoli, että kun jännite laskee 15%, niin valoteho tippuu puoleen.
siis JOS normi valaistusteho 1550 on ilmoitettu 14.1v liitinjännitteellä, ja jännite tippuu 12 volttiin, niin 1550 onkin "vain" 775
Ja noissa kattovaloissa tuo 15% jännitteen lasku on normaalia, ei suurin mahdollinen

Ja sitten pikkusen syvemmälle
Siis led työvalaisimissa on ajuri, joissa on enemmän elektroniikkaa kuin yksinkertaisessa radiossa! Ja nuo led valaisimet ovat siis uv-ledejä, ja tuossa pinnoitteessa valo muutetaan ihmissilmään näkyvään muotoon, ja tässä onkin se "kuuma peruna"; siis saadaanko värintoisto ihmissilmää miellyttämään muotoon? onko parempi tuplamäärä valoa, vai se että vihreän eroittaa sinisestä tms. ja parhaimmissa mitataan led:n lämpötilaa, ja säädetään sen mukaan.

Noita draivereita oskiloskoopilla tutkiessani olen törmännyt moneen tapaan syöttää sähköä led:lle, mutta ehkä yleisin tapa on pulssittaa yli 5 V jännitettä suurehkolla taajuudella, joko suoraan tai muodollisen induktanssin läpi.
(taajuus minimissäänkin ihmissilmää nopeampi, mutta suurnopeuskameralle eivät kelpaa k.o led valot (loisteputket 230v verkkovirrasta ei kelpaa edes pylväs porakoneelle tai sorville työskentelyvaloksi minun mielestä)

Ja sitten se suurin epäselvyys: Jokaisella ihmisellä on "oma värinäkö" ja kyky havannoida eri kohteita erillaisissa valaistusolosuhteissa

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 08.10.2012 21:27 Perustelu: sähkönsyönti
Vastaa lainaten