Näytä yksittäinen viesti
  #15  
Vanha 20.09.2012, 11:21
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jolokkana Näytä viesti
näkeekö tästä kuvasta onko noissa kulmissa syy miksi rj70 on niin pirun hankala ajettava.ostin auton joku aika sitten ja siinä on edessä 4" dopinson korotus iskarit/jouset ja takana vanhemmat 3".Laitoin siihen heti eka viikolla nuo omen casterin korjauspuslat auttoivat ehkä vähän,vai onko se niin ettei tuo 2 asteen korjaus riitä tuolle korotukselle?.Auto yrittää aina yleensä kuopan jälkeen noustessa hyökkäillä vastaantulevien puolelle.Mitä muut tuommoisilla korotuksilla on cruisereilleen tehnyt,että niillä ois kohtuu hyvä ajaa.Pakko kysellä kun ei tuota tietoa ole ja kaikki jutut rj/lj:ä mitä olen löytänyt olen lukenut, mutten valaistunut . Ohjeita otetaan kiitollisina vastaan
En viitsi alkaa mittaamaan ja laskemaan kun lähtötietoja ei ole:, mutta:

Jos silmämääräisesti katsotaan: panhardi laskee 80 matkalla 10 cm, ja simpukalta tuleva varsi pysyy käytännössä suorassa.

-> jo pelkästään tuo 10cm sisäänjousto siistää akselia noin 7mm sivuttain josta johtuu että renkaat kääntyy, mutta paljonko?
jos olka-akseli on 15 cm pitkä, niin taitaa tulla noin 2 astetta? eli 1/20 maksimikäännöstä? siis keskitiellepäin.

Ja sitten tuon sisäänjouston jälkeen tulee se ulosjousto: kun lähtötilanteessa
tuo panhardi on 10 vaakasuorasta alaspäin, ja sitä lasketaan vielä vaikkapa tuo 10 senttiä lisää, niin akseli siirtyy alkuperäisestä paikastaan
niin akseli siirtyy pari senttiä kuskin puolelle, ja silloin renkaat kääntyy keskiasennosta noin 8 astetta!

-> siis kun ajat vaikkapa routaheittoon, niin ensin auto haukkaa keskelleppäin, ja alastullessa 4x enemmän ojaan päin

ja tuo äärilaitojen väli on 10 astetta; ja jos se pitää korjata sekunnissa, niin kiirettä pitää
Vastaa lainaten