Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SKallio
Kiitos vastauksista!
Täsmennetään nyt vielä että pari tonnia ajattellin laittaa auton hankintaan ja rakentelu sitten kädestä suuhun periaattella... Mutta keskustelusta viisastuneena on syytä varmaan nostaa hankinta hintaa...
Minkälaista Jeeppiä nyt sitten olisi sytä etsiä? Onko niissä ameriikan tyyliin jotain ongelmallisia saastelaitteita? Entä ABS, mitenkä niiden suhteen, kuinka kestävä ja toimiva järjestelmä Jeepeissä? Poistaahan ne saa jos ovat olleet lisävarusteena..  Mutta kannattaako jos toimivat?
Onko voimansiirron osissa vaihtelua vuosimallin, varusteiden tai jonkin muun suhteen?
Ja se kuuluisa kysymys automaatista. Miten laatikko toimii? Enpä tosin kenenkään liiemmin tai erityisemmin Jeeppin laatikkoa ole kuullut moittivan.
Mutta vara- ja muutososien hinta on aika ratkaisevasti vaikuttava tekijä autoa ajatellessa.
Oliko jossain päin Suomea jokin Jeeppeihin erikoistunut osaliike vai onko tilaustavaraa ison veten takaa?
|
Jeep XJ:ssä ABS ei oikeen tajua maastoajelua, mutta sen saa poistettua käytöstä irrottamalla ratin alta liitintä. ABS:it toki voi myös vuosimallista riippuen purkaa ja korvata näihin liittyvät osat muutoskatsastaen. Mun mielestä vähän turha vaiva, kun on aika helppoa ettiä se liitin.
Automaatti ja jakis toimii mainiosti maastossa ja tiellä, moottorijarrutusta saa valinnan mukaan käyttöön tai pois ja kesto riittää jos ei nyt tolkuttomia tehonlisiä hae.
Osia saa jenkkeihin erikoistuneista firmoista ja tietysti Jeeppeihin erikoistuneelta Jamantilta Espoosta. Jos ulkomaankieli taittuu ja käytössä on Paypal tai joku luottokortti kannattaa myös kattoa RockAuton tarjonta
http://www.rockauto.com/ koska perusosat kuten tulpat ja suodattimet sun muut on kevyitä postikuluiltaan ja hinnaltaan edullisia. Muitten osien suhteen vähän voi paino yllättää kuljetuskulussa ja Suomesta hankittu saattaa olla kivampi. Kannattaa kattoa.
XJ on kevyt ja ketterä, kääntösäde on pienempi kun pikkunissaneissa ja sisätilat on suht riittävät just neljälle kamoineen. Mahtuu viiskin, mutta ei se mikään full size jenkki ole, että kolme takapenkillä ei kaikki voi ihan isoja miehiä olla.
Konepellin alla on vakiona melko ahdasta, mutta aika paljon rojuja voi purkaa pois tai valjastaa uudelleen parempaan käyttöön. Päästöistä pitäis päästä läpi ilmankin tilaa vieviä saastepönttöjä ja ilmastoinnin kompurasta saa paineilmaa.
Huoltaminen ei vissiin kaameen vaikeeta ole, mitä nyt joihinkin paikkoihin tarvitaan vuoroin millisiä ja tuumasia työkaluja kun on yhteissuunnittelun kukkaishelmi ja jenkit muutenkin vähän opettelee SI-järjestelmää paikotellen. Huollattaminen ei myöskään oo tullu kaameen kalliiks koska kaikki on loppujenlopuks aika simppeliä ja yleensä ei tarvi kamalasti purkaa tieltäpois, eli on tuntihinnalla maksettu mies päässy suoraan kohteeseen käsiks.
Oon ollu suht tyytyväinen hankintaani ja oon varustellu sitä vähän epäjärkevää reittiä verrattuna vaikkapa Winchesterin melko esimerkilliseen budjettiparanteluun. Muokkaamiseen osia ja inspiraationlähteitä löytyy netin pulloltaan ja muutamasta alan liikkeestä saa valmiiks kotomaahan tuotuna XJ erikoistuneita muokkauspalikoita.