Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy
. Mutta jos ohjekirja antaa jonkun öljy suosituksen niin en kyllä keksi mitään syytä kyseenalaistaa sitä.
On ollu itelläkin mielessä mutta peruspihinä analogimineraalijääränä en ole vielä saanu aikaiseksi kokeilla. Jos talvella on paljon lyhyttä matkaa niin kyllä nuo saattaa säästää hintaeron takaisin äkkiäkin.
|
Noihin varoituksiini hypoidi öljyn käyttämisestä vaihteistoissa:
Joskus nuo hypoidi- lisäaineet aiheuttaa ongelmia synkronointi-renkaille, siis jos/kun tulee tilanne, että nuo metalleihin sitoutuvat lisä-aineet alkavat aktivoitumaan, niin silloin tulee ongelmia.
Jostain hämärä mielikuva 80/90 luvun gl-5 öljyistä, että ne jollain tavalla pinnoittaa lämpimänä käyvän leikkauspinnan, jotta öljy pysyisi paremmin välissä, ja siis metalli kosketus ei aiheuttais kiinnileikkaantumista.
Taannoin yhden BJ-40 omistaja hajotti 2:n synkronoinnin kuukaudessa: kun tuli risteykseen, niin "Jarrutti" 2:lla, siis veti kytkin pohjassa tyhjäkäynnillä kepistä hiljalleen niin pitkään että lopsahti 2:lle, onnistui vanhilla öljyillä, mutta 80/90 luvun 80w-90 gl-5 teki synkronoinnin niin liukkaaksi, että parkasi lähes aina...
HDJ-80 käyttöohjekirjassa manuaali vaihteistoon suositellaan GL-3 öljyä?!
ja jakovaihteistoon suositus on GL-4/GL-5
ja suositus on 75w-90 (jakolaatikossa vähän öljyä ja öljypumppu..)
-> siis jos hdj-80:lle riittää gl-5 pienempi luokitus jopa jakovaihteistoon, niin?
siis jos pelkästään kytätään noita kirjaimia/numeroita niin tuossa todellinen yleisöljy! 10 litraa ja vajaa 40e
http://www.teboil.fi/Product.asp?pat...4351;4393;4394
Ja nuo moottoriöljyn ja vaihteistoöljyn viskositeetit eivät ole samat; 10w30 moottoriöljy ei ole kaukana 75w-90 peräöljystä
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=348
Toki ei käy jarrunesteeksi, eikä ohjaustehostimeen?