Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti
Joskus noita laskeskelin ja varmuuskertoimet meni äkkiä miinukselle. Jotain ne toki kestää ja käyttötunnit ei varmaan ole rajoittava tekijä. joku hydraulinen tms kiristin voisi auttaa ennen katastofia.
Mitoitusta vaikeuttaa mittaamattomat piikkikuormat, ehkä kestää ehkä ei.
Esim moottoripyörissä noi perinteiset suunnittelukuormat ylitetään varmaan kolminkertaisesti.
Jos käyttötunnit on vähäisiä voi suunnittelussa lähestyä venymäkuormia.
Mulla oli järjetön visio tehdä ketjualennus hj:hin mutta selvisin ja ostin 5.29perät, nekin vielä hyllyssä..
Muistaakseni rattaat ja tarvittava ketju läheni hinnaltaa ratasparia, se taas kuormankestävyydeltään ylivoimainen.Näin muistaakseni..
|
Kyllähän ketjuja ja rattaita löytyy riittävän kestäviä. Sekä teollisuusmalleina, että mp käyttöön suunniteltuja. Leveys tietty tulee rajoittavaksi tekijäksi monirivisissä ketjuissa ja yksirivisissäkin kaikista kestävimmissä.
Sitä en kyllä osaa sanoa, mitä ketjun pitäisi kestää vaikka siinä porttaaliboksikäytössä. Mutta löytyy sellaisikin yksirivisiä, minkä murtolujuus on n. 15 tonnia. Käytetään mm. funny bikeissä, joissa tehoa luokkaa 1500 hv.
ketjujen kuluminen on minimaalista, kun ne ovat koko ajan öljyvoitelussa. Toki alussa tapahtuu venymistä, mutta lyhellä ketjulla sekin niin merkityksetöntä, että kiristyssysteemiä ei varmasti tarttisi tuollaisessa porttaaliboksissa. Silloin kyllä alkuperäinen mittailu pitäisi aika tarkkaan tehdä, kun isoja tehoja/momentteja kestävissä ketjuissa tuo lenkin pituus alkaa olla jonkinmoinen.