Näytä yksittäinen viesti
  #10  
Vanha 28.08.2012, 21:28
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A-P Näytä viesti
Nyt kun alettiin: mikä on jakaja- ja rivipumppujen ero väännön ja tehon suhteen?
Konemies kehui Caseaan kovin taloudelliseksi ja alhaalta vääntäväksi juurikin tuohon jakajapumppuun vedoten. Konemiesten tarinoita?

Joo, tuli mieleen kun kesän hankinnassani (Toyota 14B) on jakajapumppu.
Jakajapumppu = halpa eli massatuotanto tavaraa, eikä kovin kestävä. ERITTÄIN arka vedelle ja muille öljypohjattomille nesteille. Rikkoutuessaan leikki lakkaa siihen paikkaan, eli virittämällä kotiin harvoin onnistuu...

Rivipumppu = KALLIS mutta kestävä. Sietää vettä ja kovaakin käsittelyä, mutta korjaukset AINA ihanan kalliita. Vaatii voimaa huomattavan paljon enemmän kuin jakajapumppu ja onkin yleensä irrallinen yksikkö moottorin kupeessa. Rikkoutuessaan saadaan yleensä tekohengitettyä hetkellisesti kuntoon

Polttoaineen kulutushan on sitten suoraan kuskin kaasujalasta kiinni, mutta suurimpia eroja saavutetaan pumppuun asennetun säätimen avulla. Normaali P-sarjan rivipumppu on kasattu RSV tai RSQ säätimellä, kun sama moottori "veneversiona" jollakin erittäin yksinkertaisella säätimellä saattaa kuluttaa 5-10l/h enemmän polttonestettä aivan samoilla tehosäädöillä. Ero on vain siinä, jotta venesäädin painaa kaasun AINA maksimiin kiihdyttäessä kun ajoneuvomoottori vastaa vain osakaasulla!!! Eli erot pumpuissa on mitä yleisimmin säätimissä olevia eroja!

Ja eikös kaikki hevosmiehet muuttunu konemiehiksi???
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten