Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo
Vaan kun mikään muu ei auta. Jos casteria on liian vähän, auto on levoton ajaa, jos sitä laittaa tarpeeksi, niin voblaukselta ei vaan voi välttyä.
Mulla on nyt RJ:ssä kokeiltua ihan kaikkea mahdollista, on uusittu kaikki puslat, laakerit, nivelet, mutta ei, nyt on alla tasapainotetut 235/75-15 pitsaleikkurit, ja jopa niillä lähtee voblaamaan, kun löytyy juuri sopiva nopeus tai kuoppa.
Eli todellakin ohjausiskari on lääke. Tai voihan sinne assistentinkin laittaa.
|
Aika mielenkiintoista sinänsä että se tolleen tekee, ei woblauksen pitäisi olla mikään "ominaisuus" yhdessäkään edes jäykkäakselisessa autossa silloin kun ohjaus- ja alustageometriat on kunnossa. Eikös noissa jäykkäakseli- Toyotoissa ole cross- over tyyppinen ohjaus? Sehän sinällään on herkempi woblaukselle kuin esim. vanhempien jeeppien "inverted- y" (joka taas on muuten ihan paska systeemi

). Jotain sulla on kuitenkin oltava mikä saa aikaan ravistelut, jotenkin vaikea uskoa että tehtaalta lähtiessäään auto olisi niin surkeasti suunniteltu että woblaa. Korotettu tai jotain muutoksia tehty niin toki voi aiheuttaa woblaustaipumuksen, niin se käy Jeepeissä ja varmaan monissa muissakin
Mutta sama se sinänsä mulle, jos omistaja itse on iskarityyppiseen ratkaisuun tyytyväinen ja homma toimii noin niin sillä mennään. Mulla oli yhdessä Cherokeessa aika paha DW- ongelma ja tuntui ettei saanut mitenkään kuriin ilman ohjausiskaria; aikani säädin yhtä jos toista asiaa niin kyllä se sieltä lopulta hävisi niin ettei iskaria tarttennut lopulta ollenkaan. Eiköhän se onnistu Toyotassakin jollain lailla