Näytä yksittäinen viesti
Vanha 27.04.2012, 12:53
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari

Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Villeri Näytä viesti
Ihan näin uteliaisuudesta ja mielenkiinnosta että kauanko kestää täyttää tommonen 14kiloa kaasua? Melkeen jos asuis lähenpänä helsinkiä niin saattais laittaa itellekkin kaasuauton (vaikka V10 rotke rami kaasuilla), mutta ei oikeen tällä hetkellä kannata kun lähimmälle kaasuasemalle on se 80km. Entäs mitenkäs tommosta kaasuntilavuus juttua sais laskettua, jos olis esim. vesitilavuudeltaan 300kg säiliö ja sinne tuupataan 200bar paineella maakaasua. Montako kiloa mahtais mennä?
Tuossa hyvä nyrkkisääntö kun miettii säiliön kokoa:

Lainaus:
Yksinkertainen muistisääntö suunnitteluun: 100 ltr vesitilavuuteen menee 16 kg kaasua. 1 kg kaasua vastaa about 1,6 ltr bensaa. Elikkäs esim. 90 ltr säiliö vetää 14,4 kg kaasua joka vastaa n. 23 ltr
bensaa. 120 ltr siis n. 31 ltr. Loppu riippuu sitten siitä mikä on auton bensan kulutus per 100 km
Ja tuossa vajaa 70 sivua aiheesta: http://www.overdrive.fi/forum/viewto...er=asc&start=0

Mä olen suunnitellu tohon mun Dodgeen dual-fuel systeemiä, kunhan saavat laitteet testattua ja myyntiin ensin. Lavalle menee kivuttomasti 120 litrainen säiliö 8)
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten