Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 23.04.2012, 19:46
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikjus Näytä viesti
Bj jakareilla on aika eksoottinen ajaa kun puslat paskana. Ei välilllä oma kaista meinaa riittää. Joskus kokeilin nostaa autoa noin 5cm ja puolen kilsan lenkin jälkeen piti tiputtaa takas. Vaikutus oli järkyttävä. Jakarit pitäisi olla ajokorkeudessa ihan suorassa niin toimis mutta kulmaa kun on niin on maantiellä melkonen luikero.
Ei se tukivarsien kulma itsessään ole se vaikuttava tekijä niinkään - se vaikuttaa lähinnä siihen miten auto menee montuista yli. Mutta tukivarren asennon muutoksen aiheuttama caster- kulman muutos joitakin asteita vaikuttaa ihan helvetisti.

Uskaltaisin väittää, että suurin osa tuosta huonosta ajokäytöksestä johtuu juuri siitä että esim. Toyota- tyyppisillä jakareilla ei pysty säätämään caster- kulmaa kääntämättä napoja -> ajokäytös menee aivan vituilleen. Olen huvikseen kokeillut joskus Jeepissä kun on säädettävät tukivarret, niin jos vääntää casteria kohti nollaa niin ei sillä autolla meinaa tiellä pysyä ja on ihan karsea ajettava. Lähemmäs tehtaan ohjearvoja (5-7 asteen välille) niin käytös on jotain ihan muuta, jos taas on liikaa niin palauttaa ohjausta turhankin äkäisesti ja on "terävä" ajettava. Ei hyvä siis sekään.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten