Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
Suomi on byrokraattien maa, ja hulluilla pykäläviidakoilla ja järjettömillä säännöillä tehdään asioista mahdollisimman vaikeaa. En nyt puhu tässä vain kisa- auton rakentamisesta, vaan vaikkapa itsellä tutuksi tulleesta talon rakentamisesta. Käytännössä tulos on se, että tavallisen ihmisen elämää haitataan ilman mitään varsinaista järjellistä perustetta jonka tavallinen kaduntallaaja tajuaisi - ja kulut nousee aivan turhaan.
Mitä tuohon Suomi- trialin pakoputkisääntöön tulee, niin on taas yksi osoitus siitä miten asiasta voidaan tehdä hankalampaa ilman mitään järjellistä syytä. Kyllä kait se nyt on aivan sama miten se putki on tehty ja mistä pakokaasu poistuu ulos moottorista, kunhan meluraja pysyy alle 100dB:n ja käryt ei tule suoraan hyttiin sisälle..
|
Mistäköhän te olette niitä eurotrial sääntöjä lukeneet kun tuo sääntökohta on nimenomaan sieltä suomen alunperin vapaanpiin sääntöihin tullut!
Tässä suoraan kopioituna prototype luokan pakoputkisääntö:
3.8.7.5 Exhaust
Optional, but the exhaust opening from the side or from above must be behind the middle of the wheelbase. Exhaust pipes may not exceed laterally over the body. They may end to the side or to the rear maximally 100 mm before the outer outline of the vehicle. Noise limitation: The volume of the exhaust system may reach max. 98+2 decibel (DMSB near field measuring method)