Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 24.03.2012, 12:55
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pt. Näytä viesti
www.hs.fi/msn/kotimaa/Kilometrikorvauksille+on+tulossa+katto/a1305558453728

Nyt ei jaksa oikein ymmärtää.

Lähinnä se, että mistä ihmeestä tuo 70miljoonaa oikein tulee, jos pelkästään korvausta alennetaan? Siis ihmiset tankkaa yhtä paljon, käyttömaksut jne on samallalailla. Vai oliko tässä nyt takana se, että kaikille työssään ajaville hommataan työsuhdeautot, jolloin verotusarvot tuo rahat verottajalle?

Toinen mikä siinä mielessä tuntuu nurin kuriselta on tuo 15tkm raja.

Jos tuo nyt sitten jotenkin on pakko pyöräyttää, niin voisi luulla olevan "oikeutetumpaa" maksaa PIENEMPÄÄ korvausta tuohon 15tkm asti ja siintä etiäpäin kovempaa.

Kun monet vähän työajoa ajaville tuo auto ei ole pelkästään työajoa varten hommattu, niin josko silloin ei tarvisi näitä kaikkia ylläpitokuluja ym saada katettua.

Jos taas autolla ajetaan vuodessa pelkkää työajoa 60tkm, niin kyllä sitä arvon alenemaa ja huoltoa alkaa hiukka eri tavalla olla, kuin 15tkm vuodessa ajavalla.

Mutta valtiovarainministeriön mukaanhan näin ei ole. Hassu juttu vain autoja katsellessa, että enemmän ajetut tuppaa olemaan vain halvempia..

Jos tuo homma käännettäisin näin päin, niin pelkona ja toteutumana on kyllä se, että silloin tällöin autoa työssä tarvitsevat jättävät kaikki ajot ajamatta, koska ei saa järkevää korvausta. Kun taasen paljon ajavat saavat järkevän korvauksen, kun ihan oikeasti joutuu ajamaan.

Ja juu, jää itsellä nuo työnatajan kilometrit liikkuu 15tkm tuntumassa, joten parempihan se näin ehdotetulla tavalla itselle olisi, mutta onko se sitten vaan se järkevin..
Käsittääkseni tavoitteena on "rakenteellisten muutosten" avulla säästää tuo 70 miljoonaa mutta valtionvarainministeriöllä ei ole vielä valmiina ehdotusta, miten tuo säästö saadaan aikaiseksi.

Osa auton käyttökuluista on suoraan verrannollisia ajettuihin kilometreihin (polttoaine, renkaat, huollot), osa on verrannollinen aikaan (vakuutusmaksut, verot) ja osa on verrannollinen molempiin (auton arvonalennus). Nyt käytössä on yksinkertaisuuden vuoksi yksi kilometrikorvaus, joka tilastollisesti kattaa keskimääräisen henkilön keskimääräiset oman auton käyttökulut. Jos kilometrejä alkaa tulemaan paljon, niin tuo nykyinen kilometrikorvaus alkaa olemaan liian suuri. Toki jokainen ajettu kilometri edelleen maksaa mutta tuon 15000 km/vuosi jälkeen vuosittaiset kustannukset on jo maksettu eikä auton arvonalennus enää ole niin suuri. Vähän vaikeata selittää mutta niin se vaan menee.

Tuo kilometrikorvaushan on laskettu melko uuden auton arvonalennuksen mukaan. Jos ajaa vuodessa vaikka tuon 15000 km niin siitä kertyy kilometrikorvauksia 6750 e puhtaana käteen. Jos alla on vaikka 5000 euron dieseli niin aika kivan tilin noilla kilsoilla jo saa
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten