Tää juttu on jo ihan FAQ...
http://autos.groups.yahoo.com/group/slck/message/4336
Ei hätä ole tämän näköinen...
Muutoskatsastusohjeissa lukee (ei lakikirjassa) että alkuperäisenä
rengaskokona voidaan pitää valmistajan ko. automalliin tarkoittamaa
rengaskokoa (ei aina näy tyyppitiedoissa eikä otteessa) tai esim.
vastaavilla akseleilla varustetun rinnakkaismallin alkup.
rengaskokoa. Eli esim. HJ61:ssä on vakiona myös 10R15, mikä on 773mm
korkea (STRO:n mukaan) ja 33"= 826 mm korkea, eli eroksi tulee 53
mm!!! Eli 2 mm yli lain salliman. Mutta lakikirja ei velvota
mittaamaan renkaan eroja välttämättä STRO:n mukaan, eli se voidaan
myös katsastuksessa mitata mittanauhalla (AKEsta kysytty
sähköpostilla) ja jos ero ei ole yli 51 mm, voidaan se hyväksyä jos
muut puitteet ovat kunnossa. Kauheeta jos se ny jäis 2 millistä
kiinni!

Nopeusmittari pitäis tosin ruuvata kohdalleen (kun
vierintäkehä yli 5% pidempi), eli se ei saa näyttää tod. nopeutta
vähempää. Nopeusmittari on pakollinen vasta v:sta -84 eli vanhemmissa
ei nii väliä, mut eihän nekää sais väärin näyttää jos kerran
näyttävät jotai.
Nii, ja 7.50-16 on 806 mm korkea, eli jopa 34":set voi
muutoskatsastaa. Swamppereita taitaa olla kolmenelosiaki...? Ja 7.00-
16 on 778 mm korkea eli 33x10.50R15 on täysin mahdollinen kaikkiin
bj:hinkin kuten myös 235/85R16 (halk. 806 mm).
T: Matti Tattarisuon Autokatsastuksesta.
--
Antti R.
1978 HJ-45LP